Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze
Het Spaanse Cuarteto Casals speelt Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze van Joseph Haydn. Haydn beschouwde het stuk, dat bestaat uit zeven langzame delen, als één van zijn allerbeste composities ooit. Die sieben letzten Worte is een instrumentaal oratorium dat oorspronkelijk als orkest werk is geschreven. Haydn introduceerde het als:

'Een geheel nieuw instrumentaal werk, verdeeld in zeven sonates van elk zeven tot acht minuten, het geheel voorafgegaan door een introductie en afgesloten door een terremoto, of aardbeving. Deze sonates zijn gebouwd rond en gebaseerd op de woorden die Christus onze Heiland sprak aan het kruis'.

 

De Oratorio de la Santa Cueva
De opdracht voor het werk kwam uit de Spaanse havenstad Cadiz voor een in een grot uitgehouwen kapel: de Oratorio de la Santa Cueva. De kapel in de heilige grot  bestaat nog steeds. Hij beslaat slechts vijftien bij vijftien meter en met een orkest van 40 man erin was er waarschijnlijk voor het publiek niet veel ruimte over.
Hoe dan ook, in de Oratorio de la Santa Cueva werd op Goede Vrijdag de zogenaamde Tres Horas in acht genomen. Tussen 12.00u - 15.00u klonken er muzikale reflecties aangevuld door gesproken meditaties en de bijbehorende rituelen. 

De eerste uitvoering van Die sieben letzten Worte vond plaats op Goede Vrijdag (6 april) 1787. En een maand later voltooide Haydn een versie voor strijkkwartet. Het is vooral die versie die bekend is geworden.

Het Cuarteto Casals gaf in 2014 een concert in de oorspronkelijke locatie de Oratorio de la Santa Cueva.
Bekijk hier een fragment van dat optreden:

Om deze video te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Beluister De CD van de Week