Musici
NTR

Maak kennis met chef-dirigent Karina Canellakis

foto: Mathias Bothor
  1. Klassiekchevron right
  2. Maak kennis met chef-dirigent Karina Canellakis

De Amerikaanse dirigent Karina Canellakis is sinds 1 september 2019 chef-dirigent van het Radio Filharmonisch Orkest. Zij is voor tenminste vier jaar aan het orkest verbonden en volgt in deze rol Markus Stenz op.

Karina Canellakis maakt in maart 2018 een uitzonderlijk debuut met het Radio Filharmonisch Orkest. In Utrecht en Amsterdam dirigeert ze het orkest in werken van Britten, Sjostakovitsj en Beethoven. Haar concerten blinken uit in spontaniteit én verdieping, gekoppeld aan orkestrale schoonheid en perfectie. Na afloop van deze concerten klinkt bij veel musici de roep om haar als chef-dirigent te vragen. En dat gebeurt...

Chef-dirigent Karina Canellakis

Karina Canellakis

foto: Marco Borggreve

Karina Canellakis wordt internationaal geprezen om haar emotioneel geladen uitvoeringen, technische beheersing en diepgang in haar interpretaties. Ze is nu al één van de meest gevraagde dirigenten van haar generatie. Sinds 2019 is de in New York City geboren Canellakis chef-dirigent van het Radio Filharmonisch Orkest. Daarnaast werkt zij als vaste gastdirigent van het London Philharmonic Orchestra en het Rundfunk-Sinfonie­orchester Berlin (RSB).

In seizoen 2021-2022 is ze te gast bij enkele van de beste Europese en Amerikaanse orkesten. Zo maakt ze haar debuut met het Gewandhausorchester Leipzig, het Chicago Symphony Orchestra en het HR-Sinfonieorchester (Frankfurt Radio) en keert ze terug naar het Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks (Beierse Radio), Los Angeles Philharmonic, San Francisco Symphony en Orchestre de Paris. In de zomer van 2021 debuteert ze met de Boston Symphony in Tanglewood, het Cleveland Orchestra op het Blossom Festival, het Orchestre National de France op het St. Denis Festival, en voert ze live op ARTE de Negende symfonie van Beethoven uit met de Wiener Symphoniker als de laatste van "9 Beethoven-symfonieën uit 9 verschillende Europese steden".

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Opera

Op het operatoneel dirigeert Canellakis een nieuwe productie van Tsjaikovski’s Jevgeni Onegin in het Théâtre des Champs-Élysées in Parijs, met het Orchestre National de France. Ze dirigeert graag concertante opera’s en leidt haar Radio Filharmonisch Orkest in het Concertgebouw met Janáčeks Kát’a Kabanová. Ook dirigeert ze de tweede akte van Wagners Tristan und Isolde met het Royal Stockholm Philharmonic, en de Wiener Symphoniker op de Bregenzer Festspiele in de derde acte van Wagners Siegfried. In afgelopen Zaterdagmatinee-seizoenen dirigeert Canellakis veelgeprezen producties van Mozarts Don Giovanni, Die Zauberflöte, Le Nozze di Figaro, David Lang’s the loser en Peter Maxwell Davies’ The Hogboon.

First Night

Na het winnen van de Sir Georg Solti Conducting Award in 2016 dirigeert Canellakis toonaangevende orkesten over de hele wereld, waaronder het London Symphony Orchestra, Philadelphia Orchestra, NDR Elbphilharmonie Orchester, Orchestre Symphonique de Montréal en de symfonieorkesten van Melbourne, Sydney, Toronto, Cincinnati, Minnesota en Detroit. Ze is de eerste vrouw die in 2019 de First Night of the BBC Proms in Londen dirigeert met het BBC Symphony Orchestra. En Canellakis is ook de eerste vrouw ooit die het Nobelprijsconcert dirigeert met de Royal Stockholm Philharmonic in 2018.

Viool

Canellakis staat in de klassieke muziekwereld ook bekend om haar virtuoze vioolspel. In de periode dat ze regelmatig in de Berliner Philharmoniker speelt als lid van hun Orchester-Akademie, wordt ze door Sir Simon Rattle aangemoedigd om te gaan dirigeren. Daarna treedt Canellakis nog vele jaren op als solist, concertmeester en kamermusicus, en brengt ze haar zomers door op het Marlboro Music Festival, totdat ze haar focus uiteindelijk op het dirigeren legt...

Wist je dat...

  • Karina haar viool altijd bij zich heeft 'on tour';
  • Zij zeer gepassionieerd kan praten over Sjostakovitsj' 7e;
  • Haar vader ook dirigent is;
  • Canellakis dus uit een hele muzikale familie komt, haar broertje speelt cello en haar moeder piano;
  • Karina in 2014 haar officiële dirigeer-debuut maakte bij het Dallas Symphony Orchestra, toen ze extreem last minute (lees: een dag van te voren) Jaap van Zweden mocht vervangen, op het menu: Sjostakovitsj' 8e, en dat zonder repetitie. De review:

    "Ms Canellakis’ rock-solid and often highly expressive performance – which marked her Classical Series debut – under such extreme circumstances was a model of professionalism."
    - Bachtrack Reviewer
  • Ze de eerste vrouw is die in 2019 de ‘First Night of the BBC Proms’ in Londen dirigeert;
  • Maar dat Canellakis als violist al eerder 'een Prom' meegepakt heeft, in 2008 (voor de scherpe kijkers: je kunt haar vinden bij de tweede violen in de YouTube video hieronder - bij 11:40 -, met Bernard Haitink als dirigent. Op het menu - hoe kan het ook anders bij Haitink - Mahler);
  • Karina ook als eerste vrouw ooit het Nobelprijsconcert gedirigeerd heeft;
  • En ze daarnaast ook nog eens de eerste vrouwelijke chef-dirigent van een Nederlands symfonieorkest is;
  • En wij daar heel trots op (en blij mee) zijn.

Bronnen: playbill.com, bachtrack.com

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Eerste vrouwelijke chef-dirigent

De benoeming van Karina Canellakis is de eerste benoeming van een vrouwelijke chef-dirigent bij een Nederlands symfonieorkest.

Toen het nieuws over het chef-dirigentschap van Canellakis bekend werd, was de klik tussen haar en het orkest meteen duidelijk:

Quote

Ik ben bijzonder blij met de benoeming van Karina Canellakis tot chef-dirigent van het Radio Filharmonisch Orkest. Musici, staf en publiek waren onder de indruk van haar verdiepte muzikale overtuiging, professionaliteit, en haar menselijke, respectvolle houding. Met haar komst gloort er een toekomst waarin topkwaliteit en vernieuwing hand in hand gaan.

Roland Kieft, algemeen directeur van Stichting Omroep Muziek
Quote

Het is liefde op het eerste gezicht, meteen vanaf de eerste repetitie. Er was een natuurlijke manier van communiceren, een vrijheid van denken. Dat alles maakt dat ik meer dan blij ben en het een eer vind dat men mij heeft gevraagd als chef-dirigent van dit geweldige orkest. Ik ben ervan overtuigd dat wij in onze gezamenlijke toekomst vele grenzen zullen overschrijden.

Karina Canellakis

Canellakis leidt tien producties per jaar bij het orkest. Zij verricht haar werkzaamheden naast vaste gastdirigent James Gaffigan, die in ieder geval tot en met seizoen 2022-2023 aan het orkest verbonden is. Voormalig chef-dirigent Markus Stenz zal met regelmaat blijven terugkeren bij het Radio Filharmonisch Orkest, met name waar het om grootschalige, nieuw gecomponeerde muziek gaat, zoals ook de voormalige chef-dirigenten Edo de Waart en Jaap van Zweden zullen blijven terugkeren bij het orkest.

👀 Karina Canellakis in actie

Karina Canellakis

foto: Eduardus Lee

Het Radio Filharmonisch Orkest en chef-dirigent Karina Canellakis maken tijdens de coronacrisis een concert in de vorm van een videoclip. Een, zoals Karina zelf formuleert, "een bijzondere ode aan klassieke muziek, musici en iedereen die het podium en het publiek mist". Op het programma een uitvoering van Bartóks opera Blauwbaards Burcht, in een kersverse bewerking voor kleiner orkest en twee solisten. Dit moet (en wil) je zien!

Bekijk dit Crazy Project:

Concert - Blauwbaards Burcht

Concert - Blauwbaards Burcht

Bronnen: Onno Schoonderwoerd, brochure NTR ZaterdagMatinee, radiofilharmonischorkest.nl

🎶 Karina Canellakis zelf in actie zien?

Ster advertentie
Ster advertentie