60 jaar ZaterdagMatinee De meest memorabele concerten uit het omroeparchief

Meer informatie

Opium

Opium:

Opium is hét kunst- en cultuurprogramma, met interviews en reportages, een artist in residence in ons Opium Atelier en een eigen Nachtkastje. En muziek om je te verwonderen, en dan bij in slaap te vallen.

Podcast afleveringen

Het gesprek - Serge van Veggel (31 januari)

Annemieke Bosman spreekt regisseur Serge van Veggel over Opera Melancholica van OPERA2DAY, New European Ensemble en Scapino Ballet Rotterdam.

Centraal in Opera Melancholica staat de casus van Roderick Usher, een melancholicus pur sang. Hij is de hoofdpersoon in The Fall of the House of Usher, de fascinerende en ontroerende opera van Philip Glass op basis van de gelijknamige roman van Edgar Allen Poe.

We lichten de schedel van Roderick, en zien hoe hij wordt omgeven door imaginaire figuren: zijn ingebeelde tweelingzus Madeline en jeugdvriend William. Roderick probeert zich te bevrijden van zijn waanzin, maar dat gaat gepaard met huiveringwekkende hersenschimmen en bedwelmende visioenen. Die beleven we op een intense manier live mee, dankzij de gedreven muziek van Glass, sprekende toneelbeelden, gepassioneerde zang en choreografie van Scapino Ballet Rotterdam.

het gesprek - René Geerlings (30 januari)

Annemieke Bosman spreekt regisseur René Geerlings over de voorstelling Juffenballet.

Overdag geven de juffen het goede voorbeeld, maar na het luiden van de schoolbel gaan de haren los. Gooi Harry Potter, de heksen van Roald Dahl, Superjuffie en De Luizenmoeder door elkaar en je hebt Juffenballet. Een familievoorstelling met veel dans, decorwisselingen, humor en liedjes.

Het gesprek - Arnon Grunberg (24 januari)

Annemieke Bosman spreekt Arnon Grunberg over zijn nieuwste roman Bezette gebieden.
Bezette gebieden:
Otto Kadoke, de grensoverschrijdende psychiater uit Moedervlekken, is terug. Nadat het verhaal van zijn alternatieve therapie door een bekende auteur te boek is gesteld en een bestseller is geworden, raakt hij verstrikt in een web van halve waarheden, interpretaties en leugens dat hem zijn baan kost - en zijn reputatie vernietigt. Maar niet alleen dat: zijn moeder is inmiddels weer vader geworden en de verzorgster van vader ontpopt zich tot een onvermoeibare aanhangster van Christenen voor Israël.
Op een dag, als alles verloren lijkt, staat een ver familielid voor de deur: in haar ziet Kadoke zijn kans om te ontsnappen. Ze voert hem - en zijn vader - naar de bezette gebieden, waar hij tegen zijn zin in als verlosser wordt onthaald.

Bezette gebieden is een hartverscheurende, maar ook zeer komische roman over het verleden dat toekomst en heden overwoekert, over schuldige affaires op onschuldige plekken, en onschuldige affaires op schuldige plekken.

Het gesprek - Willemijn van der Zwaan (23 januari)

Annemieke Bosman spreekt Willemijn van der Zwaan, zij is curator van de tentoonstelling De eerste foto van God, met foto's van Eddy Posthuma de Boer die nu te zien in is het Fotomuseum Den Haag.
EDDY POSTHUMA DE BOER: In deze tentoonstelling wordt vooral de periode van de jaren vijftig tot aan begin van de jaren tachtig uit het oeuvre van Eddy Posthuma de Boer uitgelicht, waaronder werken uit zijn eerste grote tentoonstelling in het Stedelijk Museum Schiedam in 1961. Daarnaast wordt de nadruk gelegd op zijn bijzondere band met de literaire wereld. Zijn liefde voor taal en literatuur zien we terug in de vele auteursportretten maar ook in de woordgrappen die Posthuma de Boer vindt op naambordjes, in etalages en tijdens toevallige ontmoetingen van tekst en passanten. De titel van de tentoonstelling De eerste foto van God verwijst naar het gedicht dat Cees Nooteboom (1933) heeft gemaakt bij een portret van een eenvoudige boer uit Spanje. Wordt de boer die met zijn arbeid zo dichtbij de natuur staat hier geportretteerd als schepper, zijn voeten stevig op de nog te bewerken grond? Of is de werkelijke schepper de fotograaf die het beeld van de mens creëert?

Het gesprek - Annabel Oosteweeghel (20 januari)

Andrea van Pol spreekt Annabel Oosteweeghel.

Museum de Fundatie toont sinds afgelopen weekend 'Insomnia' van Annabel Oosteweeghel (1969). Met Insomnia laat Oosteweeghel de wereld van de slapelozen zien. De duistere en verborgen wereld van de nacht, waarin de meesten van ons slapen maar 20 procent van de Nederlanders wakker is. De eenzaamheid, het woelen; nachtelijk lijden dringt zich aan je op in deze fotoserie.

Het gesprek - Hanne Arendzen en Peter de Baan (17 januari)

Annemieke Bosman spreekt Hanne Arendzen en Peter de Baan over de voorstelling De liefde begraven.

Wat nou als je met je ex de hond die jullie samen ooit hadden, moet begraven? In dit tragikomische liefdesverhaal met Jeroen Spitzenberger en Hanne Arendzen zien twee ex-geliefden elkaar noodgedwongen terug. De ontmoeting haalt niet alleen fijne herinneringen, maar ook frustraties en onbeantwoorde verlangens naar boven. Is de liefde tussen de twee wel echt voorbij? De liefde begraven is een pijnlijke, maar ook komische voorstelling over verwachtingen, onbegrip, irritaties en passie tussen twee ex-geliefden.
Het script en de regie zijn van toneel- en televisieregisseur Peter de Baan die al jarenlang het gezicht is van het tv-programma De vloer op.

Het gesprek - Enne Koens (16 januari)

Annemieke Bosman spreekt schrijfster Enne Koens over Stamina.

Velen zullen Enne Koens vooral kennen van haar gelauwerde kinder- en jeugdboeken, maar toch debuteerde ze al in 2007 als romancier bij Podium met de roman Tot alles gezegd is. Ook publiceert ze verhalen in Hollands Maandblad, die de basis vormen voor Stamina.

De subtiel verweven verhalen gaan over mensen die elkaar willen bereiken, maar daartoe onmachtig zijn. Over de intense haat die een lange relatie kan beheersen. Over het verliezen van moeders, kinderen en liefde. Over angst. En over desalniettemin dapper voortleven: Stamina.
?Enne Koens is messcherp in het ontleden van de psychologische processen die spelen tussen haar personages. Dat doet ze bovendien met een grote liefde voor het menselijk falen. We zijn dan ook bijzonder trots dat we meer dan tien jaar na haar debuut opnieuw proza van Koens mogen uitgeven, dit keer in onze prestigieuze verhalenreeks.

Het gesprek - Willemijn van Dijk (9 januari)

Annemieke Bosman spreekt schrijfster Willemijn van Dijk over Het wit en het purper. Dit boek is 1 van de 3 genomineerden voor de BNG Bank Literatuurprijs 2019.

In Het wit en het purper beschrijft Willemijn van Dijk in krachtig proza het leven van een vrijgelatene in het Rome van de eerste eeuw na Christus. Voor de lezers van Jan van Aken en Hilary Mantel. Willemijn van Dijk schreef eerder Via Roma. De geschiedenis van Rome in 50 straten en De opvolger.

Het wit en het purper is het verhaal van een van de voornaamste vrijgelatenen, die onbedoeld aan de wieg stond van het beruchte regime van keizer Nero – en daarmee van de ondergang van de dynastie.

Het gesprek - Herman Helle en Arthur Sauer (20 december)

Annemieke Bosman spreekt beeldend kunstenaar Herman Helle, die tot de vaste kern van Hotel Modern behoort, en Arthur Sauer, die het geluidsdecor voor zijn rekening genomen heeft voor Ons Wereldrijk.

Ons Wereldrijk:
Met zevenmijlslaarzen door de geschiedenis van Nederland en Indonesië. Hotel Modern laat met ingenieus poppenspel zien hoe het kolonisatieproces zich heeft voltrokken.
Een enorme maquette van de Indonesische archipel vult het podium: we zien rijstvelden, oerwouden, moskeeën, dorpjes en steden. Het miniatuur-eilandenrijk wordt bevolkt door honderden poppetjes van 8 cm groot.

Het gesprek - Marcel Hensema (19 december)

Annemieke Bosman spreekt Marcel Hensema over zijn voorstelling 'Alles in de Hens'.

'Alles in de Hens' is een autobiografische voorstelling over een bijna-vijftiger die gaat wandelen om weer in contact te komen met zichzelf en de wereld om hem heen. Een warme voorstelling vol mooie verhalen, herkenbare typetjes, humor en muziek van Edison-winnaar en bandoneonspeler Carel Kraayenhof.

Te gast - Erik Jan Harmens (13 december)

Annemieke Bosman spreekt Erik Jan Harmens over zijn nieuwste dichtbundel KOM.

Zes jaar na de korte, verstilde, extreem onderkoelde gedichten van Open mond verschijnt er eindelijk weer een nieuwe dichtbundel van Erik Jan Harmens. De toon verschuift dit keer van hard naar teder en weer terug. Lichamelijkheid, seks, hunkering, moederliefde en ziekte zijn belangrijke thema's, terwijl het verlangen tot toenadering kan omslaan in afwijzing, en vice versa. Maar boven alles getuigen de gedichten zoals altijd van een maniakale taalliefde, een bijzondere opvatting over schoonheid en lyriek en een eigenzinnig gevoel voor interpunctie.

Het gesprek - Giel Vleggaar en Sven Hamerpagt (12 december)

Annemieke Bosman spreekt Giel Vleggaar, artistiek leider Cappella Amsterdam, en Sven Hamerpagt, artistiek leider en performer Project Wildeman, over De Langste Nacht.

De Langste Nacht is een theatraal concert dat wordt uitgevoerd in leegstaande kerken door heel Nederland. Project Wildeman en Cappella Amsterdam bundelden hun krachten om rituelen rondom de oeroude winterwende te onderzoeken. Het resultaat is een ritueel als verbeelding van onze poging de mensheid te redden. Delen uit de Messe de Notre Dame van Guillaume de Machaut en vroege gregoriaanse gezangen van Hildegard von Bingen versmelten en botsen met live-elektronica in een zoektocht van licht naar donker, dan weer in trance-scheppende cadans. Een poëtische, verwarrende én rebelse voorstelling die vragen stelt bij de uitbuiting van de aarde, de ongebreidelde hebzucht en de massa die klakkeloos meeroept met discutabele leiders.

Het gesprek - Iduna Paalman (6 december)

Annemieke Bosman spreekt Iduna Paalman over haar nieuwste dichtbundel De grom uit de hond halen.

Er is nog niets aan de hand. Maar als je de linzen op je bord aanziet voor een ziekte onder de microscoop, begin je toch te twijfelen. De dichter in de poëzie van Iduna Paalman is angsthaas en riskmanager ineen. In haar zinnen spreekt het gevaar je geruststellend toe, maar wat moet je geloven? Kun je de rekenfout uit een staalconstructie halen, liefde vasttimmeren in een nieuw huis, onbezorgd blijven als je naast een sluipschutter zwemt?Ondertussen wordt het steeds warmer en blijken weilanden, matrassenwinkels en uitgeholde taarten ongeschikte schuilplaatsen. De grom uit de hond halen zoekt naar manieren om onheil te bezweren, in voorschriften, sprookjes en dat vreemde vermoeden: dat het misschien wel goed komt.

Het gesprek - Friso de Zeeuw (5 december)

Annemieke Bosman spreekt Friso de Zeeuw, die met zijn vrouw een privé-DDR-museum heeft. Een deel van hun verzameling is nu te zien in de tentoonstelling De Tastbare DDR in het Museum van de 20e Eeuw in Hoorn.
“De tastbare DDR”
Alweer 30 jaar geleden viel de Berlijnse Muur. Op een nagebouwde betonnen muur wordt verteld over de komst en de val van de muur. Honderden (gebruiks)voorwerpen uit de DDR vertellen over het leven in voormalig Oost-Duitsland. Bij de expositie verschijnt een boek, ook getiteld “De tastbare DDR”, dat exclusief bij het museum te koop is.

Museumdirecteur Hans Stuijfbergen is blij met de samenwerking met het privé-DDR-museum van Friso en Thea de Zeeuw. “Jaren geleden hadden we al eens contact gehad en nagedacht over een tentoonstelling. Nu ik mij realiseerde dat de val van de Muur alweer 30 jaar geleden is, was het nu of nooit om daar stil bij te staan. Het is toch belangrijk dat ook de jongeren van nu die geschiedenis kennen. De expositie is zeker ook geschikt voor middelbare scholen, maar we denken dat het getoonde bij veel mensen de ogen opent.” Het DDR-museum in Monnickendam, waar voor de expositie dankbaar uit de collectie is geput, is gedurende de grote tentoonstelling in Hoorn overigens gesloten.

Het gesprek - Jeroen van Kan (29 november)

Annemieke Bosman spreekt Jeroen van Kan over zijn boek Hoe Matt een dode vis werd.

Matt Scaramelli is metamorfoseur: hij kan in alles veranderen wat het publiek van hem vraagt. Tot iemand hem op een avond opdraagt de gedaante van een vis aan te nemen. In ‘De doodroker’ staat Alfred Tibbats?op het punt zichzelf dood te roken en slaat hij geamuseerd de wedloop gade van de aandoeningen die hem naar het leven staan, nieuwsgierig welke zal winnen. In ‘Het delicate monster’ raakt een man na een kleine ingreep aan zijn verstandskiezen langzaam misvormd en wordt hij daar door zijn artsen om bewonderd: ze zien mismaaktheid in haar meest delicate vorm.Vrijwel alle hoofdpersonen in Hoe Matt een dode vis werd staan aan de vooravond van een mentale of fysieke verandering die óf hun leven grondig verandert, óf tot hun dood leidt. Want hoe te leven als dwangmatig roker, als delicaat monster, als metamorfoseur met visangst?