Opium:

Opium is hét kunst- en cultuurprogramma, met interviews en reportages, een artist in residence in ons Opium Atelier en een eigen Nachtkastje. En muziek om je te verwonderen, en dan bij in slaap te vallen.

Podcast afleveringen

Het gesprek: Dennis Alink over de documentaire FREEK

Jan Mom spreekt regisseur Dennis Alink, die een documentaire gemaakt heeft over het werk en leven van cabaretier Freek de Jonge.
"Hoe lang kan ik nog mee?" zingt Freek de Jonge in de documentaire FREEK. De film onderzoekt in hoeverre de cabaretier, die dit jaar 75 wordt, het podium gebruikt om aan de realiteit te kunnen ontsnappen. Geconfronteerd met collega?s en vrienden als André van Duin, Herman Finkers, Jacques Klöters en naasten als zijn vrouw Hella, ontstaat een ontwapenende en intieme film over een man voor wie de bühne verlaten geen optie lijkt.

Het gesprek: Lieke Noorman over haar boek Portugal! Portugal! Portugal!

Andrea van Pol spreekt Lieke Noorman over Portugal! Portugal! Portugal! Noorman is een Nederlands journalist en schrijver van voornamelijk reisverhalen en reisboeken. Lieke bezocht Portugal dertig jaar geleden voor het eerst, en bleef er komen. Nu gaat ze terug naar de mensen die ze toen leerde kennen, in de fadolokalen van Lissabon, of diep in het binnenland. Maar bovenal ontmoet ze voor haar nieuwe mensen: de mannen van de stokvisvaart; de grootgrondbezitters en landarbeiders die na de revolutie van 1974 vochten om de zuidelijke provincie Alentejo; de nostalgici in het geboortedorp van de vroegere dictator Salazar; de bedevaartgangers in Fátima; de studenten in Coimbra, twintigers in een stad van tradities. Portugal! Portugal! Portugal! is een boek vol nostalgie en levenslust, met herinneringen aan goede en niet zo goede oude tijden, dat steeds weer uitkomt bij het Portugal van nu.

Het gesprek: Steven Wouterlood over zijn film Mijn bijzonder rare week met Tess

Annemieke Bosman spreekt filmmaker Steven Wouterlood over zijn film Mijn bijzonder rare week met Tess.

Sam komt op de eerste dag van zijn vakantie Tess tegen. Tess kent haar eigen vader niet, zegt nooit sorry en gedraagt zich soms nogal raar. Ze heeft een plan bedacht om haar vader te leren kennen. Daar heeft ze één week de tijd voor. En Sam moet haar helpen?Naar het bekroonde jeugdboek van Anna Woltz.

De film ging februari 2019 in wereldpremière tijdens het Berlin International Film Festival (Berlinale). Vanaf 3 juli draait de film in de Nederlandse bioscopen.

Het gesprek: Minne Koole over de voorstelling De Nacht, De Moeder van de Dag van Theatergroep Suburbia

Annemieke Bosman spreekt regisseur Albert Lubbers en acteur Minne Koole over de voorstelling De nacht, de moeder van de dag van Theatergroep Suburbia.

Zweden, de jaren '50. In de keuken van familiehotel Aurora doen vader, moeder en hun twee zoons een laatste poging elkaar te vinden. De tragikomedie De nacht, de moeder van de dag is een indringend familiedrama gedrenkt in inktzwarte humor. Met de fenomenale dialogen van één van de grootste Zweedse toneelschrijvers, Lars Norén. Centraal motto in het leven en werk van Norén is ?je moet je leven veranderen?. In De nacht, de moeder van de dag staan alle familieleden ook aan de vooravond van onomkeerbare veranderingen in hun levens.

Het gesprek: John-Alexander Janssen

Jan Mom spreekt JOhn-Alexander Janssen over zijn roman Trocadéro. Trocadéro: Na de belangrijkste sollicitatie van zijn leven neemt Julian Perceval de trein naar Parijs, om een oude belofte in te lossen. Hij is niet op zoek naar vriendschap, maar ontwikkelt toch intensieve banden met zijn buurmeisje en met twee Nederlandse studenten. Het contact met een van hen, tegen de achtergrond van een explosief en woelig Parijs' decor, neemt echter gaandeweg verontrustende vormen aan. Zodanig zelfs dat alles wat hem lief is op het spel komt te staan en een verlies onvermijdelijk lijkt. Maar, wat betekent redding eigenlijk, als je schade lijdt aan je ziel?Trocadéro gaat niet alleen onder je huid zitten, dit boek daagt uit tot reflectie.

Het gesprek: Aloys van den Berk over het werk van Edgar Fernhout

Jan Mom spreekt Aloys van den Berk, kunsthistoricus en groot kenner en liefhebber van het werk van Edgar Fernhout. In Museum Kranenburgh is een overzichtstentoonstelling te zien van het werk van Edgar Fernhout (1912 -1974), met bijzondere aandacht voor de jaren waarin deze door zijn vernieuwingsdrang in de voorhoede van de Nederlandse schilderkunst opereert. De tentoonstelling is samengesteld door Rudi Fuchs, kenner en vriend van Fernhout, voormalig directeur van onder meer Stedelijk Museum Amsterdam. Nog tot en met 10 november te zien in Museum Kranenburgh.

Het gesprek: Striptekenaar en illustrator Erik Kriek

Andrea van Pol spreekt striptekenaar en illustrator Erik Kriek over zijn graphic novel De Balling. IJsland, 10e eeuw. Een Vikingkrijger keert terug naar huis. Jaren geleden is hij verbannen wegens de moord op zijn beste vriend. Niet iedereen blijkt blij met zijn terugkeer...Na ernstige tegenslag is Erik Kriek terug, en hoe! Na Het onzienbare en In the Pines is De balling zijn eerste, lange graphic novel. Een must voor liefhebbers van Game of Thrones en Vikings!

Opium op Oerol - Vrijdag 21 juni

Vanavond nog één keer vanaf Oerol! We zenden uit vanuit de kerk in Midsland en we hebben weer veel moois: Martin Kohlstedt op piano. Guy Corneille zingt en schuift aan bij Annemieke Bosman om te praten over Shake shake shake.
De Hackensaw Boys en de jongens van Orkater/De Nieuwkomers over Ilias.

Opium op Oerol - Donderdag 20 juni

Annemieke Bosman spreekt Meral Polat en Dagmar Slagmolen over de voorstelling Lost Tango. En Carel Kraayenhof is er ook bij met live muziek op bandoneon.

De mannen van collectief Lars Doberman komen praten over de voorstelling De ratten, de riten en het ritme. Aan tafel zitten Jip van del Dool, Reinout Scholten van Aschat, Mattias van de Vijver en Jochem van Laarhoven die samen collectief Lars Doberman vormen.

En we hebben nog meer live muziek, namelijk van Marike Jager.

Opium op Oerol - Woensdag 19 juni

Jan Mom praat met actrices Helen Kamperveen en Manoushka Zeegelaar Breeveld over de voorstelling ?Decemberdagen?; een voorstelling over een moeder en haar twee dochters. Met Kerst komen ze samen in het ouderlijk huis, gebeurtenissen uit het verleden komen aan de oppervlakte tijdens dit schijnbaar ontspannen en vrolijke samenzijn.

Verder zijn te gast sopraan en theatermaakster Judith Vindevogel van het Vlaamse muziektheatercollectief Walpurgis en muzikant Job van Gorkum van de muziektheatergroep BOT. Deze twee gezelschappen maken de muziektheatervoorstelling ?Wij, de verdronkenen? over de moed en de veerkracht van de mens in opstand. Gebaseerd op de roman ?Wij, de verdronkenen? van de Deense auteur Carsten Jensen.

Muziek wordt verzorgd door sopraan Bernadeta Astari & gitarist Chris Doyle (Touki Delphine) en de Groninger singer-songwriter Swinder.

Opium op Oerol - Dinsdag 18 juni

Andrea van Pol spreekt Sanne Nouws en Joep van der Geest over de voorstelling Alles moet van van Mugmetdegoudentand. Alles moet weg is een liefdesverhaal tussen mens en ding.

En verder: ?Immens? is een muzikale, filosofische en humoristische voorstelling, geïnspireerd op het gedachtengoed van Friedrich Nietzsche: de filosoof met de hamer. Waar zit de schoonheid in zijn ideeën? En, waarin schuilt het gevaar? Regisseur Casper Vandeputte en acteur Vincent van der Valk schreven een muziektheatersolo waarin ze onderzoeken hoeveel waarheid een mens kan verdragen. Ook zij schuiven aan bij Andrea.

De live-muziek vanavond is van strijkersensembele FUSE.

Opium op Oerol - Maandag 17 juni

Jan Mom rijdt over het eiland met festival-directeur Siart Smit. Voor hem is het zijn eerste editie in zijn nieuwe rol.

We stoppen:
- Bij Camping De Kooi, waar de voorstelling Part time Paradise van Tryater zich afspeelt.
- In het Kerkje van Midsland, waar Ruben Hein voor ons speelt.

En we gaan langs bij Emma Lesuis, die de voorstelling Aardappelbloed maakt.
Andrea van Pol legt verslag van het lichtspektakel Firebird en Annemieke Bosman komt aan per boot.

Het gesprek - Alfred Birney (10 april)

Jan Mom spreekt Alfred Birney over zijn verleden als omstreden (multiculturele) columnist, zijn voyeurisme, halsbandparkieten, zijn getraumatiseerde vader, bemoeizuchtige uitgevers en redacteuren en over het schrijven van zijn bestseller ‘De Tolk van Java’, waarmee hij zichzelf ‘bijkans de vernieling in schreef’.