Zomeravondconcert
AVROTROSNTR

Semele: de god en de golddigger

foto: Monika Rittershausfoto: Monika Rittershaus
  1. Klassiekchevron right
  2. Semele: de god en de golddigger

Hij ziet haar voor het eerst als ze een stier slacht op zijn altaar en het bloed van zich af gaat wassen in de rivier. In de gedaante van een adelaar bespiedt hij haar. Het wordt liefde op het eerste gezicht: oppergod Jupiter en de Thebaanse prinses Semele zullen de ouders worden van de god Dionysos. De begrijpelijke jaloezie van Jupiters echtgenote Juno gooit zodanig roet in het eten, dat Semele op zeker moment bij de aanblik van Jupiter tot as vergaat en dat haar ongeboren kind moet worden ingenaaid in de dij van zijn vader. Een heerlijke golddigger soap die vraagt om muziek. Georg Friedrich Händel maakte er een oratorium van vol drama, humor en muzikale kleuren, dat hits opleverde als 'Myself I Shall Adore' en 'Where'er You Walk'. Op 29 juli 2023 is Händels Semele te horen in het Zomeravondconcert, met in de hoofdrollen sopraan Brenda Rae, tenor Michael Spyres en mezzo Emily D'Angelo.

Als het oratorium Semele begint, staat Semele op het punt te trouwen met Athamas: tot groot onbegrip van haar vader Cadmus wil ze niet. Haar zuster Ino zou een goede partij zijn, want die is in het geheim verliefd op Athamas. Met een donderslag haalt Jupiter zijn geliefde Semele naar de hemel, waar ze zich verheugt op 'Endless pleasure, endless love'. Godin Juno krijgt echter van haar bode Iris te horen - in een dialoogje dat stijf staat van de dubbelzinnigheden - dat Jupiter voor Semele een 'new erected palace' heeft laten verrijzen. Juno zint op wraak: Somnus, de god van de slaap, wordt ingeschakeld en Juno verkleedt zich op zeker moment als Ino om Semele te misleiden.

foto: Monika Rittershaus

Ino, Semele en Juno

Händel schreef Semele voor de Vastentijd. Het werk, gebaseerd op een reeds enige tijd bestaande tekst die door John Eccles al op muziek gezet was, werd niet scenisch uitgevoerd. Het bevatte, in tegenstelling tot Händels Italiaanse opera's, veel koren maar was verder een opera in alles behalve het etiket dat op het werk geplakt werd. De muziek is zeer karaktervol: als Semele zichzelf bewonderend in de spiegel bekijkt - in de aria 'Myself I Shall Adore' - speelt het strijkorkest na wat ze zingt. De slaapgod Somnus heeft zo'n moeite met wakker blijven dat hij aan het laatste deel van zijn aria in de traditionele A-B-A-vorm niet toekomt. Juno spuwt vuur in haar aria's, als een door Dame Joan Collins vertolkte listige intrigante. Oppergod Jupiter zingt met een smeltende tenorstem en Semeles twee aria's over het 's ochtends ontwaken - 'The Morning Lark To Mine Accords His Note' en 'Sleep, Why Dost Thou Leave Me?' - krijgen in de handen van de juiste zangeres een lekker pikant karakter. Semele was 'een liederlijke opera' volgens een tijdgenoot van Händel.

foto: Monika Rittershaus

Jupiter en Semele

Het mooie van het karakter van Semele is, zoals een criticus ooit schreef, dat ze slimmer is dan de mensen om haar heen denken maar niet zo slim als ze zelf denkt dat ze is. Ze wil veel meer dan ze kan hanteren. In de Bayerische Staatsoper wordt Semele gezongen door Brenda Rae, een sopraan met een mooie staat van dienst in opera's van Händel. Tenor Michael Spyres is Jupiter en countertenor Jakub Jozef Orlinski zingt Athamas. De jonge mezzo Emily D'Angelo is Juno.

foto: Monika Rittershaus

Zelfs met een stevig mopje breakdancing weet Athamas Semele niet voor zich te winnen...

Ster advertentie
Ster advertentie