Meer NPO

60 jaar ZaterdagMatinee De meest memorabele concerten uit het omroeparchief

Meer informatie

Vrije geluiden op 4:

Elke week twee podcasts (eerder uitgezonden op NPO Radio 4) met actuele, verfrissende, grensverkennende en soms ronduit verbluffende staaltjes al-dan-niet-klassieke muziek. Regelmatig komt een gast in de studio vertellen en als het éven kan live spelen, en in De Buitenbocht klinkt het bewijs dat hedendaagse muziek ook heel mooi kan zijn.

Podcast afleveringen

Yannis Kyriakides

Opdrachtwerk voor componist Iannis Kyriakides in de NTR Zaterdagmatinee op 19 september in het Concertgebouw in Amsterdam (ook op NPO Radio 4 en in een live-stream te volgen). 'One Hundred Years' heet het stuk dat Kyriakides schreef voor het Radio Filharmonisch Orkest (dat onder leiding staat van Karina Canellakis), Silbersee en elektronica.
Aad van Nieuwkerk had een uitvoerig interview met de Cypriotisch-Nederlandse Yannis, die trouwens, twintig jaar nadat hij de Gaudeamus Prijs won, dit jaar op 12 december de prestigieuze Johan Wagenaar Prijs van de Gemeente Den Haag krijgt. Delen uit dat interview zijn te horen in deze uitzending, samen met een aantal recente stukken van jonge internationale componisten, veelal ook Gaudeamus-deelnemers en -winnaars, die hij rekent tot het beste wat in de afgelopen decennia is gecomponeerd. Muziek van Jaap Geraedts, Yannis Kyriakides, Christopher Trapani, Marko Nikodijevic, Joanna Bailie, Silvia Borzelli, Cassandra Miller en Ethan Braun.

Aart Strootman

In deze uitzending hoor je delen uit het uitvoerige interview dat Aad van Nieuwkerk had met Aart Strootman. Over het bouwen van instrumenten, maar ook over zijn liefde voor de minimal music. En natuurlijk over de inspiratie voor 'Shambling Emerge': een YouTube-video met de legendarische jazzpianist Misha Mengelberg in een ontroerend duet met een peuter van een jaar of drie. Kijk zelf maar (klik hier om de video te zien) (op YouTube vind je de achtergrondinformatie bij de video). Zo informeel, ongeorganiseerd, diep gevoelig en de-ziel-rakend kan muziek zijn. Muziek van Anthony Fiumara, Aart Strootman, Michael Gordon en Nik Bärtsch.

Tip: Diamanda La Berge Dramm in de Gaudeamus Muziekweek

Vrije Geluiden tip: Amin Amel Ebrahimi in de Gaudeamus Muziekweek

Gaudeamus Muziekweek 2020

Woensdag 9 september gaat de jaarlijke Muziekweek van start in Utrecht, het door Gaudeamus georganiseerde festival met muziek van internationale jonge componisten, de muziekpioniers. Zelfs in dit corona-jaar 2020 is er een ambitieus programma. De Gaudeamus Muziekweek 2020 - van woensdag 9 t/m zondag 13 september - presenteert avontuurlijke Nederlandse musici en componisten aan een wereldwijd publiek in een serie video’s. Een combinatie van online én fysieke concerten en activiteiten in en vanuit verschillende locaties in Utrecht. Programmeur Martijn Buser blikt vooruit in deze uitzending. Muziek van Julius Röntgen, Diamanda La Berge Dramm, Amin Ebrahimi, Aart Strootman en Jacob Adler.

Bachs cellosuites & de interpretaties

Hoe je de Cellosuites van Bach moet spelen? Voor de ene helft weet je waar je op kan teruggrijpen, kennis die we hebben opgebouwd, bronnen uit de tijd van Bach zelf, stijlkenmerken die er bij horen. Maar voor de andere helft moet je het zelf doen - is het jouw eigen inbreng als musicus. Zo parafraseer ik de woorden van Lucia Swarts, in het derde deel van het interview dat je hier kan vinden (hier klikken en dan nog een keer hier klikken) over wat wel gezien wordt als het summum van het cellorepertoire: de zes Suites voor Violoncello Solo van Johann Sebastian Bach. Vanavond het laatste deel in een serie over die suites, naast een paar bijzondere nieuwe releases uit zéér uiteenlopende muzikale hoeken... Behalve Bach ook Helen Ostafew, Marlies du Mosch en Ivo Bol.

Bachs cellosuites & de verschillen

Als je nou alle Gigues uit de zes Cellosuites van Bach achter elkaar zet, wat krijg je dan? Een waaier aan menselijke emoties, verpakt in een (snelle) dansvorm. Lucia Swarts vertelde er over in het interview dat je vindt als je op 'Nieuws' klikt hier op deze website. Of de link onderaan dit artikeltje volgt. Daarna is het in deze uitzending tijd om terug te keren naar een volstrekt vergeten componist uit de 16e eeuw: Simone de Bonefont. Eerder dit jaar bracht het Huelgas Ensemble olv Paul van Nevel een prachtig CD uit met zijn in een bibliotheek in Wenen ontdekte Requiemmis. Gecomponeerd in de zuidelijke helft van Frankrijk (De Bonefont was kanunnik in Clermont-Ferrand) en dat doet denken aan de polyfonie van Corsica... Muziek van Bach, De Bonefont, A Filetta en Dascha Dauenhauer.

Bachs cellosuites & de basse de violon

Eerder dit jaar bracht Lucia Swarts een (dubbel-) CD uit met de Cellosuites van Johann Sebastian Bach - niet vreemd om die stukken te beschouwen als de alpha en omega van de celloliteratuur. Toch zijn die stukken van Bach met de nodige raadselen omgeven. Een handschrift van Bach zelf hebben we niet. De honderden opnamen die je er van kan vinden verschillen soms hemelsbreed van elkaar. Of de stukken eigenlijk wel bestemd voor de cello zoals we die nu kennen is misschien ook nog de vraag. In deze uitzending een deel uit een vraaggesprek dat Aad van Nieuwkerk had met Lucia Swarts. Het hele vraaggesprek verschijnt in drie afzonderlijke delen op deze website (klik op 'nieuws' of volg de link onderaan). En dan die violone, of basse de violon. Je zou het een voorloper van de cello kunnen noemen (Lucia speelt er de Vijfde Suite op), maar evengoed kun je 'm inzetten als milde en ingetogen vervanger van de contrabas, zoals Tony Overwater doet. Hoor zelf maar. Muziek van Simon Trpceski, Johann Sebastian Bach en Tony Overwater.

Bachs cellosuites & de Bourree

Van al die dansen in de Cellosuites van Bach heeft eigenlijk alleen de Bourree de tand des tijds doorstaan - of beter gezegd: die is na 300 jaar opnieuw populair geworden in kringen van folkliefhebbers... Met muziek van Bach, Jethro Tull, Michael Praetorius, Benjamin Britten, Béla Bartók, het Duo Brotto-Lopez, Johann Fischer en Peteris Vasks.

Bachs cellosuites & de kickdrum

Wat hebben de Suites voor cello solo te maken met de moderne op de kickdrum tot klinken gebrachte dansritmiek die ons tegenwoordig opzweept (hoewel nu ook niet echt, dankzij corona)? Niks, zou je zeggen, want een Gigue of Allemande danst men nu eenmaal niet op dance. Of toch wel? We zoeken de ruimte. Met muziek van Johann Sebastian Bach, David Dramm, Camiel Jansen en Job Oberman. Presentatie van het nieuwe album Orange Slice / Smackgirl van David Dramm met o.m. Diamanda La Berge Dramm.

Bachs cellosuites & dansen, dansen, dansen

In de maand augustus in Vrije Geluiden speciale aandacht voor de cellosuites van Johann Sebastian Bach. Gespeeld op cello, op viool, op altviool, of op saxofoon! Maar ook volkomen andere toffe muziek, van nieuwe uitgaven op cd of digitaal, uit fraaie archiefvondsten en nog-lang-niet-sleetse grammofoonplaten. Met muziek van Johann Sebastian Bach en Simeon ten Holt.

De robots komen!

Wat moet een componist als zijn of haar inspiratie en fantasie de grenzen van het menselijkerwijs mogelijke te boven gaan? Nieuwe technieken uitvinden, nieuwe speeltechnieken of nieuwe instrumenten. Of slim en handig gebruikmaken van bijvoorbeeld technologische ontwikkelingen die - onvermijdelijk - ook hun stempel drukken op de muziek. Conlon Nancarrow tikte in 1947 een ponsmachine op de kop waarmee hij pianolarollen kon maken, en dat leverde een serie stukken op die je normaal gesproken nooit als menselijk musicus zou kunnen spelen (tenzij in een slim arrangement natuurlijk). Ruim een halve eeuw later maakte cellist Peter Gregson gebruik van allerlei digitale mogelijkheden om een 'hercompositie' te realiseren van de cellosuites van Bach. Zo klinken ze nog steeds als Bach, maar dan alsof ze niet 300, maar 3 jaar geleden zijn bedacht. Of nu ja... dat is misschien wat overdreven. Maar een tikje over the top, da's soms best lekker toch? Johann Sebastian Bach: Suite voor cello in C BWV 1009, Prelude (Rachel Podger [viool]) Johann Sebastian Bach: Suite voor cello in C BWV 1009, Allemande (Kim Kashakashin [altviool]) Johann Sebastian Bach: Suite voor cello in C BWV 1009, Allemande & Courante (Lucia Swarts [cello])Conlon Nancarrow: Study for player piano 3a + 3c (Conlon Nancarrow [pianola])Conlon Nancarrow: Study for player piano 3c + 6 (Ivo Janssen [piano] & Calefax Rietkwintet)Johann Sebastian Bach, arr. Peter Gregson: Cello Suite nr 3 in C BWV 1007 (Peter Gregson e.a. [cello, elektronica]) George De Decker: Wit in Wit, Goldberg Variations Revisited for piano solo & tape (Geert Callaert [piano])

Bachs cellosuites & de robotica

In de maand augustus in Vrije Geluiden speciale aandacht voor de cellosuites van Johann Sebastian Bach. Gespeeld op cello, op viool, op altviool, of op saxofoon! Maar ook volkomen andere toffe muziek, van nieuwe uitgaven op cd of digitaal, uit fraaie archiefvondsten en nog-lang-niet-sleetse grammofoonplaten. Met Bach gespeeld door Rachel Podger, Kim Kashkashian, Lucia Swarts, en Peter Gregson, en muziek van Conlon Nancarrow.

Bachs cellosuites & De Eigenzinnigheid

In de maand augustus in Vrije Geluiden speciale aandacht voor de cellosuites van Johann Sebastian Bach. Gespeeld op cello, op viool, op altviool, of op saxofoon! Maar ook volkomen andere toffe muziek, van nieuwe uitgaven op cd of digitaal, uit fraaie archiefvondsten en nog-lang-niet-sleetse grammofoonplaten. Met muziek van Johann Sebastian Bach, Steven Kamperman, Shulamit Ran, en Robert Fripp. En Arno Bornkamp!

Bachs cellosuites & veel meer, vooral lager

In de maand augustus in Vrije Geluiden speciale aandacht voor de cellosuites van Johann Sebastian Bach. Gespeeld op cello, maar ook op bijvoorbeeld viool, op altviool, of op saxofoon! Maar ook volkomen andere toffe muziek, van nieuwe uitgaven op cd of digitaal, uit fraaie archiefvondsten en nog-lang-niet-sleetse grammofoonplaten. Met muziek van
Emile Mosseri, Johann Sebastian Bach, Roger Waters, Arthur Frackenpohl, Ellen Taaffe Zwilich, en Tim Brady.