Avondconcert 15-1-2019

De leden van het Amerikaanse Brentano Quartet kijken verder dan het klassieke strijkkwartetrepertoire. Het viertal heeft een grote belangstelling voor zowel oude als nieuwe muziek. En vooral muziek uit Renaissance en Barok. Ze hebben ontdekt dat deze vaak vocale muziek wonderwel klinkt op hun moderne strijkinstrumenten. 

In  dit concert met het thema Lamentations’hoor je onder andere trieste madrigalen van Carlo Gesualdo en de beroemde aria Dido’s Lament van Henry Purcell.
Van Joseph Haydn spelen de Brentanos enkele delen uit de versie voor strijkkwartet van Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze.

In uitstapjes naar de 20ste eeuw klinken een smartelijke aria van Dmitri Sjostakovitsj uit zijn opera Lady Macbeth van Mtsensk, prachtig ‘gezongen’ door de eerste viool en een korte Elegy van Elliott Carter. Aan het einde van de 19e eeuw ontstond de klaagzang van de veelbelovende maar jong gestorven Guillaume Lekeu, die op zeventienjarige leeftijd – geïnspireerd door Haydn – in zijn Molto Adagio ook uiting gaf aan woorden uit het lijdensverhaal. Om stil van te worden.