Meer Passiemuziek

Klaagzangen door de eeuwen heen door strijkkwartet

foto: Pexelsfoto: Pexels
  1. Klassiekchevron right
  2. Klaagzangen door de eeuwen heen door strijkkwartet

De leden van het Amerikaanse Brentano Quartet kijken verder dan het klassieke strijkkwartetrepertoire. Het viertal heeft een grote belangstelling voor zowel oude als nieuwe muziek, maar vooral muziek uit de Renaissance en Barok. Ze hebben ontdekt dat deze vaak vocale muziek wonderwel klinkt op hun moderne strijkinstrumenten.

In dit concert met het thema 'Lamentations’ hoor je onder andere trieste madrigalen van Carlo Gesualdo en de beroemde aria Dido’s Lament van Henry Purcell. Van Joseph Haydn spelen de Brentanos enkele delen uit de versie voor strijkkwartet van Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze.

Om stil van te worden

In uitstapjes naar de twintigste eeuw klinken een smartelijke aria van Dmitri Sjostakovitsj uit zijn opera Lady Macbeth van Mtsensk, prachtig ‘gezongen’ door de eerste viool en een korte Elegy van Elliott Carter. Aan het einde van de negentiende eeuw ontstond de klaagzang van de veelbelovende maar jong gestorven Guillaume Lekeu, die op zeventienjarige leeftijd – geïnspireerd door Haydn – in zijn Molto adagio ook uiting gaf aan woorden uit het lijdensverhaal. Om stil van te worden.

Stukken voor strijkkwartet, op.36a (2) ; Elegie

Opnamedatum

dinsdag 15 januari 2019

Omroep

NTR

Componisten

Dmitri Sjostakovitsj, Henry Purcell, Béla Bartók, Joseph Haydn, Carlo Gesualdo, Guillaume Lekeu, Elliot Carter

Uitvoerenden

Brentano Quartet

Tijdperken

Barok, Klassiek, Midden/laat twintigste eeuw, Renaissance, Oude muziek, Moderne muziek, Romantiek

Locatie

Concertgebouw de Vereniging, Nijmegen

Ster advertentie
Ster advertentie