Naar homepage
Soundtracks luisteren

Filmcomponist: Jed Kurzel

  1. Klassiekchevron right
  2. Filmcomponist: Jed Kurzel

Onlangs op TV: de schokkende en ontroerende film Una, met muziek van Jed Kurzel

Blijf op de hoogte van soundtracks uit de nieuwste films met onze Spotify-speellijst Nieuwe filmmuziek (klassiek), speciaal geselecteerd door NPO Radio 4. Iedere week voegen we nieuwe soundtracks toe! Lees hieronder verder over de nieuwste aanvullingen...

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Una (Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten/Canada 2016). Drama van Benedict Andrews. Als dertienjarige viel Una voor haar veel oudere buurman Ray, die haar de wereld beloofde, maar niet verder kwam dan een morsig motel. Vijftien jaar later gaat de emotioneel beschadigde Una verhaal halen bij Ray, die zich inmiddels Pete noemt. Ruby Stokes als de dertienjarige Una en Ben Mendelsohn als Ray/Pete zijn fantastisch, maar de film is van Rooney Mara als de gebroken Una, die eindelijk antwoorden wil op vragen die al jaren aan haar vreten. Indrukwekkend filmdebuut van theaterregisseur Benedict Andrews, gebaseerd op het toneelstuk Blackbird van David Harrower. De indringende en emotionele muziek is van componist Jed Kurzel, die ook voor onderstaande films de muziek componeerde. Omdat de soundtrack van Una niet is uitgegeven en niet op Spotify te vinden is, deze week een paar mooie andere voorbeelden van de filmmuziek van Jed Kurzel in de bovenstaande Spotify-speellijst.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Jed Kurzel, geboren in Australië in 1976, heeft een oudere broer die filmregisseur is (Justin Kurzel). Na een toneelstudie richtte hij de rockgroep The Mess Hall op, waarin hij gitaar speelde en zong. De laatste tien jaar is hij echter vooral actief als filmcomponist. In de Spotify-speellijst is door hem gecomponeerde muziek opgenomen van deze films:

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Work from home is een fijne verzameling fragmenten uit de soundtracks van enige tientallen films, met werk van onder meer Alexandre Desplat, James Horner en ook weer Thomas Newman. Allemaal ingetogen, of om het anno 2021 uit te drukken: 'chilled' muziek die het prima doet zonder de bijbehorende beelden!

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Eerder las je hier al over deze films, de muziek uit die films is nu of binnenkort ook te horen in de podcast Nieuwe Filmmuziek Op 4:

The Midnight Sky (Verenigde Staten 2020). Sciencefiction van George Clooney, te zien op Netfllix. Met o.a. Felicity Jones, George Clooney, Sophie Rundle, Kyle Chandler en David Oyelowo. Als regisseur heeft filmster Clooney inmiddels een degelijk cv opgebouwd, waar hij nu ook een 'eigen' film aan kan toevoegen. Een somber sf-drama, waarin Clooney zelf een wetenschapper speelt die tijdens een wereldwijde ramp op de Noordpool achterblijft om de bemanning van een ruimteschip te waarschuwen niet terug te keren naar aarde. De mix van ecodrama, overlevingsthriller en Gravity-achtig ruimte-epos wordt jammer genoeg niet echt een soepel gesmeerd geheel. Dat is jammer, want in de Noordpool-scènes weet Clooney wel degelijk een beklemmende spanning op te bouwen, en ook de sfeerbeelden in de ruimte en de psychologische spanning tussen de oude wetenschapper en een als verstekeling achtergebleven meisje van een jaar of zeven, zijn sterke troeven.

De muziek in The Midnight Sky is van de in 1961 geboren Franse filmcomponist Alexandre Desplat. Hij maakte eerder ook de muziek voor bijvoorbeeld een paar Harry Potter-films, voor The King’s Speech, en hij won Oscars met zijn muziek bij The Grand Budapest Hotel en The Shape of Water. Alles bij elkaar schreef Desplat al voor een stuk of honderd films de muziek, maar zoals hij zelf vertelt in een interview: nog nooit moest hij voor één film zoveel muziek verzinnen. Dat komt, aanvankelijk dacht hij: film speelt zich af in de ruimte, dus daar hoor je geen muziek, hooguit het brommen van de raketmotoren. Maar dat was niet wat regisseur George Clooney voor ogen stond. Ook al omdat tussen de wetenschapper Augustine en het verstekeling-meisje niets gezegd wordt - althans het meisje zegt totaal niks tot vlak voor het einde. Dus daar moest muziek een veel grotere dragende rol spelen.
Alles bij elkaar: een geslaagde, emotionele score voor The Midnight Sky, ook zonder de film een imposant stuk muziek. Was ook al te horen in de podcast NIeuwe Filmmuziek Op 4!

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

1917 (Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten 2019). Drama van Sam Mendes. De bejubelde oorlogsthriller 1917 wekt de indruk in één ononderbroken shot te zijn gefilmd – een vorm die altijd iets opzichtigs heeft. Ervaren kijkers zullen zich dan ook geregeld afvragen hoe cinematograaf Roger Deakins het kunstje heeft geflikt. De verbluffende techniek zit het drama echter niet in de weg, maar draagt bij aan een zeldzaam beklemmende spanning. Regisseur Mendes baseerde de plot, over twee Britse soldaten die in de Noord-Franse loopgraven op een levensgevaarlijke missie worden gestuurd, op ervaringen van zijn grootvader, en weet de chaos en tragiek van the Great War adembenemend dichtbij te brengen. Oscars voor het camerawerk, de effecten en de audio-mix. De muziek is van Thomas Newman (1955), die geboren is in een familie van filmcomponisten: hij is de zoon van de bekende filmcomponist Alfred Newman, en ook een oom, broer en twee neven zijn werkzaam in de wereld van de filmmuziek. Aanvankelijk gebruikte Newman vooral elektronica voor zijn filmmuziek, maar geleidelijk aan werd zijn werk meer en meer orkestraal. Tegelijk houdt hij er van om onconventionele instrumenten te gebruiken: de draailier, een mandoline, Indiase tabla's, enzovoort. Voor 1917 hanteerde Newman een verfijnde mix van orkestklanken en een productietechniek die vooral de sfeer van de film goed ondersteunt.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Filmomschrijvingen met dank aan Cinema.nl

DE MEEST AANGRIJPENDE EN ONVERGETELIJKE SOUNDTRACKS ALLER TIJDEN

Wil jij op de hoogte blijven van de meest recente filmscores en samen met filmmuziekkenners en fans bepalen wat de absolute klassiekers zijn? Word dan nu lid van onze Facebookgroep. Daar kun je je luister- en kijktips delen en ook nog leuke filmmuziek weetjes opdoen. Wij zullen hier ook de nieuwste video's, tips en inspiratie met jullie delen.

Ja, ik meld me aan

Ster advertentie
Ster advertentie