60 jaar ZaterdagMatinee De meest memorabele concerten uit het omroeparchief

Meer informatie

Nieuwe filmmuziek, speciaal uitgekozen voor de liefhebber van klassieke muziek & meer. Elke week de muziek van een recente film, gepresenteerd door Vrije Geluiden presentator Aad van Nieuwkerk. Meer filmmuziek? Ga naar www.nporadio4.nl/film

Nieuwe Filmmuziek Op 4:

Nieuwe filmmuziek, speciaal uitgekozen voor de liefhebber van klassieke muziek & meer. Elke week de muziek van een recente film, gepresenteerd door Vrije Geluiden presentator Aad van Nieuwkerk. Meer filmmuziek? Ga naar www.nporadio4.nl/film

Podcast afleveringen

#12 - Merlijn Snitker - De 12 van Schouwendam en meer

Muziek van Merlijn Snitker bij onder meer de televisieserie De 12 van Schouwendam, maar ook bij de bioscoophits Publieke Werken en Bankier van het Verzet. Met een interview door Noa Johannes. Merlijn Snitker schreef voor flink wat televisie en filmproducties in ons land de muziek. De scores voor de bioscoophits Publieke werken en Bankier van het verzet leverden hem beide een nominatie voor een Gouden Kalf op. Met zijn werk voor de serie De 12 van Schouwendam won Snitker dit jaar een Buma Award. Ook verzorgde hij de soundtrack van televisieserie Vliegende Hollanders. Het combineren van verschillende stijlen en heel uiteenlopende instrumenten is een vrijheid die hij zich permitteert bij het schrijven van filmmuziek. En daardoor kan hij ook lekker experimenteren, bijvoorbeeld door de plot van een film op een bijzondere manier in de muziek te verwerken. Zo gaat de film Publieke Werken over de tijd waarin onder meer het Centraal Station in Amsterdam gebouwd werd - dreunende heipalen werden een element in de muziek.

De 12 Van Schouwendam:
- 1995 2’25”
- De rand van de afgrond 2’48”

Publieke Werken:
- Victoria Hotel 2’54”
- Bennemin Klezmer 1’27”
- De Nieuwe Tijd 3’03”

Bankier van het Verzet
- Begint U nou maar eens bij het begin 1’39”
- Bankier van het Verzet 2’01”
- Familie van Hall 2’01”
- We moeten onderduiken 1’46”

#11 - Richard Reed Parry - The Nest

Filmmuziek van Richard Reed Parry bij The Nest, een drama van Sean Durkin, gemaakt in de Verenigde Staten in 2020, al speelt het verhaal zich grotendeels af in Engeland.

Een aalgladde zakenman, Rory O’Hara, is zó belust op geld en succes dat hij totaal niet in de gaten heeft dat zijn Amerikaanse vrouw Allison zeer ongelukkig is, zijn stiefdochter met verkeerde vriendjes thuiskomt en zijn zoontje het in zijn broek doet van angst in hun spookachtige landhuis dat hij gehuurd heeft met geld dat hij eigenlijk helemaal niet blijkt te hebben. Hij houdt steeds weer krampachtig de schijn op. Althans dat probeert hij, want zijn baas heeft hem in de tussentijd wel degelijk door: ‘Je bent slim en kan iedereen om je vinger winden, maar je hebt geen oog voor de details…’ Een sombere film, waarin heel ingetogen geacteerd wordt.

Makkelijk is de film intussen bepaald niet. Sowieso niet vanwege het onderwerp en het verhaal, maar ook omdat er weinig wordt uitgelegd en er af en toe magisch realistische scenes in opduiken waarvan je als kijker denkt: is dit nou de fantasie van dat personage, of moeten we geloven dat dit zogenaamd echt gebeurt?

De muziek is een fraaie mix van klassiek aandoende passages en progressieve popmuziek - van Richard Reed Parry, die we kennen van de wereldberoemde indie-rockband Arcade Fire.
Parry, geboren in 1977 in Canada, is behalve componist ook multi-instrumentalist (hij bespeelt net zo makkelijk de gitaar als de contrabas, maar slagwerk en toetsinstrumenten) en producer.

De dreigende, uitzichtloze sfeer die in de film tot en met het slot blijft hangen is ook in de muziek voelbaar. Muziek bij The Nest, gecomponeerd door Richard Reed Parry. Geen vrolijke plaat dus! Maar als je de somberheid zo tot klinken weet te brengen verdient dat beslist onze bewondering.

- Symphony Brew
- Base Motives
- Murky Half
- What we've always wanted
- The House
- Drone Beast: In the air

#10 - Stein Berge Svendsen - The Crossing

The Crossing is een Noorse familiefilm van Johanne Helgeland die zich afspeelt tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het is 1942. Op een winterse avond worden de ouders van Otto (12) en Gerda (10) opgepakt door de nazi’s. Dan ontdekken de kinderen in een geheime kelderkast nog een jonge broer en zus: joodse onderduikers. Het viertal besluit samen de grens over te vluchten, naar het vrije Zweden. Degelijk verteld en bij vlagen best heel spannend, met geslaagde verwijzingen naar klassieke sprookjes.

De muziek van Stein Berge Svendsen is zonder meer meeslepend te noemen. Svendsen schreef voor tal van Noorse tv-series en films de muziek. Hij woont in Lillehammer, maar studeerde een tijd in Amerika, aan het Berklee college of Music in Boston. Een eigen oorspronkelijke klank die evengoed heel toegankelijk is voor zo’n jonge doelgroep.

- Opening Titles
- The Musqueteer
- The Decision
- The Escape
- The Reunion
- The Crossing (met Tarjei Nysted)

#9 - Remy van Kesteren - The Red Turtle

Nieuwe muziek bij een bestaande film. Harpist Remy van Kesteren maakte een nieuwe soundtrack bij de animatiefilm The Red Turtle van Michael Dudok de Wit.
The Red Turtle is een animatiefilm over een schipbreukeling die op een onbewoond eiland aanspoelt waar een groot bamboebos staat, maar steeds als hij met een bamboe vlot van het eiland probeert te ontsnappen wordt hij teruggedreven door een grote rode zeeschildpad. Harpist Remy van Kesteren maakte nieuwe muziek bij deze film, die oorspronkelijk van een score was voorzien door Laurent Perez. In deze extra lange aflevering van de podcastserie Nieuwe Filmmuziek op 4 vertelt Remy van Kesteren (via Skype) over zijn muziek, net ook uitgebracht op een nieuw album.

- Waves
- (A minor) lament
- White horses
- Lake
- 4=1 (everything)
- Walking across the Atlantic

#8 - E & S Galperine - Corpus Christi

Muziek uit de film Corpus Christi (Polen 2019), een score van de broers Evgueni (1974) en Sacha Galperine (1980), geboren in Rusland in respectievelijk 1974 en 1980. Maar sinds 1990 wonen en werken ze in Frankrijk. Corpus Cristi is een drama van Jan Komasa over een jonge delinquent die een jeugdinrichting ontvlucht en zich in een plattelandsdorpje voordoet als priester. Waar hij met zijn eigenzinnige aanpak en dwarse morele opvattingen voor veel opschudding zorgt. Maar ook trauma’s aanpakt waar de vorige priester niet aan durfde te beginnen. Genomineerd voor Oscar voor beste niet-Engelstalige film in 2020.

Roemrucht is het verhaal dat de broers die deze score maakten ook de muziek schreven voor de film Loveless uit 2017, zonder ook maar 1 beeld uit de film te hebben gezien of 1 bladzijde uit het script te hebben gelezen - puur op de navertelde synopsis. Met die muziek wonnen ze nietemin de European Film Award for Best Composer.
De muziek bij Corpus Christi is fraai en indringend, en illustreert in klank hoe waarheid en mythe naast elkaar kunnen bestaan.
- Daniel
- The Cortege
- Furies
- Saws and the Holy Fire
- The Purgatory

#7 - Steven Price - A life on our planet

A life on our planet is een Amerikaanse documentaire van Alastair Fothergill, Jonathan Hughes en Keith Scholey. In de film blikt bioloog David Attenborough erug op zijn leven. Een indrukwekkende filmessay, en de conclusie is hard: in de afgelopen decennia is de wildernis systematisch vernietigd en is de CO2-uitstoot op extreme wijze toegenomen. Onze planeet is op ramkoers, en vooral als mensheid komt een catastrofe echt in zicht. Maar het is nog niet te laat, zegt David Attenborough. Als we onze leefwijze op radicale wijze veranderen dan kunnen we onszelf nog redden.
Muziek van Steven Price, die al op zijn vijfde gitaar speelde, later studeerde in Cambridge en onder meer met het London Symphony Orchestra als gitaarsolist werkte. Hij was programmeur, arrangeur en uitvoerend musicus voor filmmuziekprojecten als The League of Extraordinary Gentlemen en Around the World in 80 Days. Met zijn muziek voor Gravity won Price in 2014 een Oscar.
- Mistakes
- Evolution Undone
- A Devastating Impact
- Saving Ourselves
- With or without us

#6 - Christopher Willis - The Personal History of David Copperfield

The Personal History of David Copperfield is een Engels-Amerikaanse film van Armando Iannucci. De hoofdrol wordt gespeeld door Dev Patel, die we kennen van de film ‘Slumdog Millionaire’. Hij speelt de weesjongen David Copperfield, die na veel omzwervingen en tegenslag ontdekt dat ie eigenlijk een schrijver is. En altijd al is geweest. Dit is natuurlijk het beroemde verhaal van Charles Dickens, en door regisseur Iannucci wordt het herverteld op een frisse, moderne en absurdistische manier. De humor van Dickens blijkt ideaal voor Iannucci’s eigen scherpe, satirische kijk op de samenleving.

Er zit heerlijke muziek van Christopher Willis bij, de componiste die eerder al tekende voor de score van The Death of Stalin, ook een film van Armando Iannucci, en voor een reeks comedy-series op tv. Christopher Willis is geboren in Australië, groeide op in Engeland, en is een jaar of 13 geleden naar de Verenigde Staten verhuisd om zich daar helemaal op de filmmuziek te richten.

My Own Story 1’46”
Baby Davy 1’45”
Yarmouth 2’06”
Last Days of Innocence 1’50”
Adventures of a London Gentleman 3’50”
Steerforth Mucks In 1’27”
Concluding Words 0’58”
These Pages Must Show 2’35”

#5 - Matija Strniša - House of Hummingbird

House of Hummingbird, Zuidkoreaans drama van Kim Bora, met muziek van de in Berlijn wonende en werkende componist en musicus Matija Strniša, die klarinet studeerde in Ljubljana en compositie in Essen, en die zich bijna volledig heeft toegelegd op het componeren voor film.
De veertienjarige Eunhee heeft het zowel op school als thuis lastig: door medeleerlingen is ze uitgeroepen tot 'klasdelinquent', en haar ouders kijken zelden naar haar om. Alles verandert als ze vriendschap sluit met een jonge lerares. Prachtig, subtiel speelfilmdebuut dat het persoonlijke en het politieke versmelt: op de achtergrond zijn de razendsnelle modernisering en democratisering van Zuid-Korea zichtbaar en voelbaar.

Matija St Strniša verwierf met de muziek voor Hummingbird een nominatie voor beste score in de Grand Bell Awards in Zuid-Korea, en hij won de prijs voor beste oorspronkelijke score bij het internaitionaal filmfestival van Valencia in Spanje.

Tender loneliness 1'46"
Mom 2'13"
Oolong Tea 3'00"
Ignorants Pity Others 2'11"
Going Home 2'08"
Loss changes us all 3'18"

#4 - Ludwig Göransson - Tenet

Tenet is de actiefilm die het leven in de bioscopen moest terugbrengen in het desastreuze coronajaar 2020, en dat lijkt heel aardig gelukt te zijn. Een actiefilm van Christopher Nolan, en je mag rustig zeggen dat het een tweeëneenhalf uur durende adrenalinekick is. Van Christopher Nolan kenden we al Inception, en The Dark Knight, en met Tenet levert hij zijn eigen variant op een James Bondfilm: met spionageverwikkelingen, exotische locaties, snelle vliegtuigen en boten en auto’s, maar ook met een ernstige ondertoon, en het is dan ook nog eens een tamelijk ingewikkeld verhaal, waarin een schurk gebruik maakt van een technologie uit de toekomst waardoor je niet alleen terug in de tijd kan reizen, maar ook zoals dat heet de entropie van dingen kan inverteren - met als gevolg dat sommige dingen gewoon vooruit gaan in de tijd, maar andere dingen juist achteruit, en dat loopt dan heerlijk verwarrend door elkaar.

De muziek van Ludwig Göransson is wat je mag verwachten bij zo’n overweldigende actiefilm: groots, hard, soms bombastisch en met veel donderend slagwerk, en natuurlijk speelt hij in de muziek ook met dat gegeven van achteruitbeweging in de tijd, je hoort de muziek als het ware achteruitspelen - niet letterlijk natuurlijk, dat zou al te flauw zijn. Pittige soundtrack, maar ook voor de klassieke liefhebber zijn er zeker momenten om van te genieten.

Ludwig Göransson is een in 1984 geboren Zweedse componist, vooral van filmmuziek. Hij schreef de score voor bijvoorbeeld Creed en Black Panther. Daarnaast is hij ook muziekproducer, en hij varieert zijn stijl van elektronische muziek, bigband, rhythm-and-blues, jazz tot klassieke muziek.

The Protagonist 4’49”
From Mumbai to Amalfi 4’25”
Betrayal 3’54”
Windmills 5’16”

#3 - Dickon Hinchcliffe - Misbehaviour

Componist Dickon Hinchcliffe begon ooit als klassiek violist, ging ook songs schrijven, bekwaamde zich in het bespelen van gitaar, banjo en piano en richtte samen met een paar maten de inmiddels bekende band Tindersticks op.
Misbehaviour is een drama uit 2020 van de Engelse regisseur Philippa Lowthorpe. De film omvat zo’n beetje alle verhalen die je kunt vertllen over het groepje vrouwen dat in 1970 de verkiezing van Miss World verstoorde. Ze noemden zich het Women’s Liberation Front. Het gaat over de de Women’s Libbers, maar ook over de zwarte deelnemers uit onder meer Zuid-Afrika en Granada, voor wie de Miss-verkiezing juist een grote kans betekende. En over Hollywoodster Bob Hope, die ingehuurd was om grappen te maken maar zich van een onbedaarlijk sexistische kant liet zien. Een sympathieke film die ook ondankt het serieuze onderwerp opvallend luchthartig is. Net als de muziek van Dickon Hinchcliffe.
- Liberation
- Measuring Up
- Jennifer and Pearl
- Getting Ready
- Pearl Backstage
- Turn
- Opening
- Misbehaviour
- Real Women
- End Credits

#2 - Dascha Dauenhauer - Berlin Alexanderplatz

Berlin Alexanderplatz. Duitsland/Nederland/Frankrijk/Canada 2020. Drama van Burhan Qurbani. Met o.a. Welket Bungué, Albrecht Schuch, Jella Haase, Nils Verkooijen en Martin Wuttke. ‘Ik ben Duitsland!,’ roept de uit Guinee-Bissau afkomstige bootvluchteling Francis (Bungué) halverwege deze hippe update van Alfred Döblins gevierde roman uit 1929. Om maar aan te geven dat hij, door zijn onbetrouwbare vriend Reinhold (Schuch) inmiddels Franz gedoopt, niet van plan is om weer weg te gaan uit Duitsland. De zelf oorspronkelijk uit Afghanistan afkomstige Duitser Qurbani nam Döblins verhaal als uitgangspunt, voegde elementen toe uit Grieks drama, Shakespeare en Hollywood-gangsterfilms en maakte er vervolgens een heel appetijtelijk geheel van. Politiek niet zo actueel als het verhaal doet vermoeden, maar wel een bijzonder soepel verteld melodrama, dat met zijn looptijd van drie uur ruim korter is dan Rainer Werner Fassbinders beroemde, vijftien uur durende tv-serie uit 1980.
De muziek van filmcomponiste Dascha Dauenhauer (eindelijk eens een vrouw in die mannenwereld!) won de Lola, de Deutscher Filmpreis, voor de beste filmmuziek.

#1 - Spaceship Earth en meer

Eerste, lange aflevering van de podcast Nieuwe Filmmuziek op 4, speciaal geselecteerde nieuwe soundtracks voor de liefhebber van de klassieke muziek (of nee, eigenlijk gewoon voor iedereen!).
Met muziek uit de films Parasite, True History of the Kelly Gang, La Vérité, Proxima en Spaceship Earth.