60 jaar ZaterdagMatinee De meest memorabele concerten uit het omroeparchief

Meer informatie

Nieuwe Filmmuziek Op 4

Nieuwe Filmmuziek Op 4:

Nieuwe filmmuziek, speciaal uitgekozen voor de liefhebber van klassieke muziek & meer. Elke week de muziek van een recente film, gepresenteerd door Vrije Geluiden presentator Aad van Nieuwkerk. Meer filmmuziek? Ga naar www.nporadio4.nl/film

Podcast afleveringen

#26 - John Williams - Star Wars IX en bonus Noa Johannes over Jaws

Muziek van John Williams uit de film Star Wars: Episode IX, The Rise of Skywalker. En in de bonus: muziek van John Williams bij Jaws, toegelicht door filmjournalist Noa Johannes. De muziek bij het negende deel uit de Star Wars-serie is, zo heeft hij laten weten, de laatste Star Wars-film waarvoor John Williams de muziek wilde schrijven.
Het thema van de Star Wars films is vermoedelijk het bekendste filmmuziekdeuntje ter wereld, en is al een herkenbaar element vanaf de allereerste Star Wars-film uit 1977.
Het verhaal speelt zich één jaar na de gebeurtenissen in Star Wars: Episode VIII, The Last Jedi af. Je moet wel een beetje thuis zijn in de StarWars wereld om te snappen wat er allemaal gebeurt en hoe het allemaal met elkaar samenhangt. Neem bijvoorbeeld deze samenvattende zinnen die ik op Wikipedia aantrof:
Kylo Ren heeft op Mustafar de Sith Wayfinder gevonden om naar Exegol te reizen, waar een uit de dood herrezen Keizer Palpatine nog blijkt te leven door middel van een machine. En het aangrijpende slot wordt op dezelfde Wikipagina zo beschreven: als de Rebellen aankomen op Exegol ontstaat er een gevecht waarbij Rey oog in oog komt te staan met haar grootvader Palpatine, en met een naar de Light Side bekeerde Ben Solo wil Rey haar grootvader verslaan, maar Palpatine is sterker dan ze dacht. Na stemmen te hebben gehoord van overleden Jedi kan Rey Palpatine verslaan en ze sterft daarna, maar Ben redt haar leven en na een kus sterft Ben. Uiteindelijk begraaft Rey de lightsabers van Luke en Leia op Tatooine, gebruikt ze zelf een gele lightsaber en noemt ze zichzelf Rey Skywalker na het zien van de geesten van Luke en Leia. Dat hier louter heldhaftige muziek bij past spreekt vanzelf. Maar dat konden wel aan John Williams overlaten!

John Towner Williams, geboren in New York in 1932 is zonder twijfel een van de bekendste naoorlogse filmcomponisten. Bekende films waar hij de muziek voor schreef zijn: Star Wars, Superman, Indiana Jones, Jaws, Jurassic Park, E.T. the Extra-Terrestrial, Schindler's List, Home Alone en de Harry Potter-films. John Williams heeft maar liefst 51 Oscar (nominaties op zijn naam staan, en hij won van al die nominaties ook daadwerkelijk vijf maal de prijs voor de beste filmmuziek.
Na een muziekopleiding wilde hij eigenlijk pianist worden, maar eind jaren ’50 treffen we hem in dienst van Columbia Pictures. Zijn eerste filmmuziek was voor een televisie-film: Because They're Young. En vanaf dat moment groeide zijn rol in de film- en televisiewereld. Eerste bioscoopfilm was in 1963 Diamond Head, en daarna volgen allerlei films en vooral muziek voor komedies, zoals de Dick van Dyke-film Fitzwilly. Hij raakte bevriend met componist Aaron Copland, en zo ontstond de muziek voor een paar beroemde rampenfilms, zoals The Towering Inferno (1974). En in 1974 werd hij benaderd door Steven Spielberg voor de film The Sugarland Express, en een jaar later... maakten ze Jaws.

- The Force is with you 3'59"
- Fanfare and Prologue 4'35"
- Journey to Exegol 2'49"
- The Old Death Star 3'17"
- Destiny of a Jedi 5'12"

#25 - Ennio Morricone - La Corrispondenza en in de bonus: Noa Johannes over Once upon a time in the west

Muziek van Ennio Morricone bij de film La Corrispondenza, en als bonus: filmjournalist Noa Johannes over Once upon a time in the west (ook met muziek van Morricone). La Corrispondenza is een tragische liefdesgeschiedenis, gemaakt door Giuseppe Tornatore, die vooral bekend is geworden door zijn film Cinema Paradiso, en die voor de muziek van zijn films veel vaker heeft samengewerkt met Ennio Morricone. La Corrispondenza gaat over een jonge vrouw, Amy (gespeeld door Olga Kurylenko), die een verhouding heeft met een professor in de astrophyscia, Ed (een rol van Jeremy Irons). De twee zien elkaar slechts incidenteel maar hebben via e-mail en beeldbellen veel contact. Amy is over zichzelf erg gesloten, ondanks pogingen van Ed haar te motiveren meer van zichzelf te laten zien. Op een dag komt ze er achter dat Ed een paar dagen ervoor is overleden, maar ze blijft nog steeds berichten van hem ontvangen, onder meer over het donkerste geheim in haar leven: ze meent dat zij de oorzaak was van een ongeluk waarbij haar vader om het leven kwam. La Corrispondenza is de laatste film waarvoor Ennio Morricone de muziek schreef.

- La casa sul lago 7’16”
- Stuntgirl 2’26”
- La corrispondenza 2’28”
- Una Luce Spenta 6’04”

en uit Once upon a time in the west:
Once upon a time in the west en fragmenten.

#24 - Hans Zimmer - Wonder Woman 1984 + Interstellar

Muziek van Hans Zimmer, bij de recente film Wonder Woman 1984 èn in de bonus met Noa Johannes: Interstellar. Wonder Woman 1984 is een film uit 2020 van Patty Jenkins, het is een vervolg op een blockbuster uit 2017. Hoofdpersonage Diana Prince alias ‘Wonder Woman’ is fulltime archeoloog en parttime superheld. Ze lost stilletjes allerlei misstanden in het Washington van de jaren tachtig op. Als een eeuwenoude ‘wenssteen’ in handen valt van een geflopte zakenman, verspreiden de problemen zich echter als een olievlek over de wereld, en moet Wonder Woman de boel weer zien te redden. Een tamelijk ridicule plot, dat is waar, maar regisseur Jenkins maakt er een fraai visueel spektakel van.
De muziek van Hans Zimmer is wat je ervan mag verwachten: hij heeft in dit geval heel goed geluisterd naar de Carmina Burana van Carl Orff - al gaat het te ver om te zeggen dat Zimmer hier de boel bij elkaar gekopieerd heeft! Daarvoor maakt Zimmer er dan toch weer te veel echte Hans Zimmer-muziek van, dus groot, groter, grootst en met als begrijpelijk doel het bioscooppubliek te overdonderen en mee te slepen op een spektakel en avontuur. En daar is hij ruimschoots in geslaagd.
Hans Zimmer kennen we verder van zijn muziek bij films als Gladiator, Dark Phoenix, Dunkirk, The Dark Knight Rises, Pirates of the Caribbean, Inception, The Lion King, en nog veel meer, en dan dus ook Interstellar. Daarin gaat het ook al over grootse zaken (de hele wereld moet gered worden) maar centraal staat net zo goed de relatie tussen een vader en een dochter. 'Je komt toch wel terug, papa?'

Themyscira 3'51"
Games 5'18"
1984 7'04"

en fragmenten uit Interstellar.

#23 - Thomas Newman - The Little Things + bonus: Noa Johannes over American Beauty

Thomas Newman schreef muziek bij de politiethriller The Little Things. In de film The Little Things van John Lee Hancock zien we Denzel Washington in de rol van een tamelijk uitgebluste plattelands-hulpsheriff, Joe Deacon. Hij is naar de grote stad gestuurd, Los Angeles, om wat dingen op te halen, maar raakt verzeild in een heuse jacht op een seriemoordenaar. Door op de details, de Little Things, te letten heeft-ie daadwerkelijk succes met dat onverwachte detective-werk, maar een duister geheim uit zijn eigen verleden speelt op…

De muziek die Thomas Newman voor deze detective-thriller schreef past goed bij de sfeer, en niet te vergeten bij de wereld van 1990, het tijdperk waarin het verhaal zich afspeelt. Zweterige drum-n-bass ritmes, klanken die je onmiddellijk associeert met nachtmerries en nare herinneringen... Net als voor American Beauty koos Newman voor een muzikale aanpak waarin sfeer en klenk belangrijker zijn dan herkenbare melodieën of traditionele thema’s.

Filmjournalist Noa Johannes vertelt meer over Sem Mendes' American Beauty èn de muziek daarbij van Thomas Newman.

Chevy Nova 2’59”
Gentlemen’s Club 1’22”
End of the World 2’40”
Buck Twenty 2’21”

Blood Red 0'38"
Any Other Name 4'07"

#22 - Pino Donaggio - Il grande passo + bonus: Noa Johannes over Don't Look Now

Muziek van de Italiaanse componist Pino Donaggio bij de film Il grande passo, of, in het Engels: The Big Step. Met als bonus: filmjournalist Noa Johannes over de debuutfilm van componist Donaggio, Don’t Look Now!

Il Grande Passo, film van regisseur Antonio Padovan, is een film over twee broers, die wel sprekend op elkaar lijken maar qua karakter bepaald elkaars tegenpolen zijn. Dario Cavalieri droomt al zijn hele leven van een carri`ere als astronaut. Zijn broer Mario Cavalieri heeft een kleine ijzerwinkel in Rome. De twee hebben elkaar sinds ze als babies uit elkaar zijn gehaald nooit meer gezien. Dan wordt Mario gebeld: zijn broer Dario zit in de gevangenis… en hij is de enige die voor hem kan zorgen.

Don't Look Now is een thriller uit 1973 van Nicolas Roeg. Met o.a. Donald Sutherland en Julie Christie. Uiterst griezelige, trage maar bloedstollende film, naar een kort verhaal van Daphne Du Maurier. Het dochtertje van John en Laura verdrinkt, en in Venetië, waar ze naar toe gaan in verband met Johns werk - hij restaureert oude kerken - komt Laura in aanraking met twee zusters. Eén van hen is blind en beweert helderziend te zijn, en bovendien in contact te staan met hun overleden dochtertje. Dat kan allemaal niet anders dan verkeerd aflopen...

Ook de muziek bij Don't Look Now werd dus geschreven door componist Giuseppe "Pino" Donaggio, die - om in de sfeer te blijven - in Venetië geboren is (in 1941). Hij schreef muziek voor films van onder meer Brian De Palma, Roberto Benigni, Don Mancini, Terence Hill, en tal van anderen. En dus ook voor de film Don't Look Now, het debuut als filmcomponist voor Donaggio.

Uit Il grande passo:
- La Luna 4’08”
- L’incontro dei fratelli 1’35”
- Il grande passo (tema di Dario) 2’23”

Uit Don't Look Now (fragmenten):
- I Colori Di Dicembre (Laura’s Theme I)
- Searching for Laura pt I
- John’s Theme
- Through the streets of Venice
- Laura Comes Back

#21 - Danny Bensi en Saunder Jurriaans - The White Tiger

Muziek bij de Netflix-film The White Tiger, een misdaadfilm van Ramin Bahrani uit 2021. Verfilming van de gelijknamige roman van Aravind Adiga uit 2008 over een bediende uit een lage kaste die zich tegen alle verwachtingen in opwerkt tot succesvol zakenman. Maar het is bepaald niet een sprookje à la Slumdog Millionaire: in handen van de Amerikaans-Iraanse regisseur Ramin Bahrani is The White Tiger vooral een snoeiharde aanklacht tegen ongelijkheid, discriminatie, corruptie en de status quo geworden. De muziek bij The White Tiger is van het componisten en muzikantenduo Danny Bensi en Saunder Jurriaans, die zich vanaf 2011 zijn gaan richten op televisie- en filmmuziek. En sindsdien hebben ze een aardig cv opgebouwd met muziek voor televisieseries als Ozark, en voor arthouse films als Martha Marcy May Marlene, of The One I Love. Moderne klassieke muziek vormt een inspiratiebron, maar wat je in de muziek bij The White Tiger hoort is natuurlijk ook een weerklank van Indiase muziektradities. Maar ook het gebruik van elektronica, daar kom je bijna niet omheen, zij gebruiken de nieuwste digitale technieken heel inventief, soms om fraaie soundscapes te maken, soms om een melodie of ritme van een vlijmscherp randje te voorzien.

- Half Baked 0’38”
- Luxury 1’36”
- Alone 1’23”
- The Buffalo 1’45”
- Rich Man 3’47”
- Woken Up 2’51”
- The Door was always open 3’27”
- Inspiration 1’47”
- Squatting 1’47”
- The White Tiger 1’47”

#20 - Kris Bowers - Bridgerton

Netflix-serie Bridgerton kreeg muziek van componist Kris Bowers. Bridgerton is een heerlijk over the top Amerikaans kostuumdrama, gebaseerd op de boeken van Julia Quinn. De serie speelt zich af aan het begin van de 19e eeuw, in 1813, in het societyseizoen in Londen. Het gaat allemaal over de familie Bridgerton: Violet, de gravin van Bridgerton, haar vier zoons Anthony, Benedict, Colin en Gregory, en haar vier dochters Daphne, Eloise, Francesca en Hyacinth. En verder maken we kennis met de Featheringtons, een familie met drie dochters en een inwonende nicht. Het is de tijd van het jaar waarin allerlei sociale verplichtingen worden georganiseerd om toekomstige huwelijken te arrangeren. Daar horen natuurlijk dramatische elementen bij als jaloezie, voortrekken, stevige roddels, logeerpartijtjes met complicaties, list leugen en bedrog, samenzweringen en wat al niet.

De muziek van Kris Bowers past uitstekend bij de society-sfeer van begin 19e eeuw, hoewel het zeker kopie is van wat er toen - in de klassieke periode - geschreven werd. Integendeel, het is ontegenzeglijk hedendaags, en dat zit ‘m in de vlotte tempi, soms wisselingen in de harmonie die je toen nooit gehoord zou hebben, af en toe zelfs een beetje minimal-achtige passages. inclusief strijkkwartet-interpretaties van een paar hedendaagse popsongs.

Net als voor vele andere producties in het afgelopen jaar hadden de makers van de serie ook nog eens te maken met de Covid-restricties, wat het maken van muziekopnamen behoorlijk in de weg heeft gezeten. Maar het is ze gelukt, dankzij een erg goede geluidstechnicus, Steve Kay. Aanvankelijk probeerden componist en geluidstechnicus of het wat kon worden als je met samples van oude instrumenten zou werken, maar al snel kwamen ze er achter dat dat toch niet zo goed uitpakte. Wat Bowers naar hij vertelt in een Variety-interview goed geholpen heeft was om een pianostuk van Ravel in gedachten te houden: klassiek, traditioneel, maar toch ook modern. En toch ook nog romantisch. Dat bleek goed te kloppen met waar het in de serie om gaat: de jonge generatie van dat moment, 1813.

- Flawless my dear 1'44"
- The Lateste Whistledown 1'35"
- We could form an attachment 3'08"
- Shock and Delight 4'02"
- What women do best 2'48"
- Call me Simon 0'58"
- Sommerset House 1'05"
- A Love based on Frienship 4'20"
- One last dance 2'44"

#19 - Thomas Newman - 1917

Muziek van Thomas Newman bij de film die door velen werd gekozen tot de beste film van 2020: 1917. 1917 is een film van Sam Mendes die zich afspeelt op het slagveld van de Eerste Wereldoorlog, tussen de loopgraven. Het is een thriller die de indruk wekt dat-ie in één ononderbroken shot is gefilmd. Je vraagt je af hoe de cinematograaf Roger Deakins dat kunstje geflikt heeft. Verbluffende techniek, die ook nog eens bijdraagt aan de beklemmende spanning. De film gaat over twee Britse soldaten die in de loopgraven in het noorden van Frankrijk op een levensgevaarlijke missie worden gestuurd. Het verhaal is gebaseerd op de ervaringen van de grootvader van Sam Mendes. Oscars waren er voor het camerawerk, de effecten, en de audio-mix.

Thomas Newman werd geboren in 1955 in een familie van filmcomponisten: hij is de zoon van de bekende filmcomponist Alfred Newman, en ook een oom, broer en twee neven zijn werkzaam in de wereld van de filmmuziek. Aanvankelijk gebruikte Newman vooral elektronica voor zijn filmmuziek, maar geleidelijk aan werd zijn werk meer en meer orkestraal. Tegelijk houdt hij er van om onconventionele instrumenten te gebruiken: de draailier, een mandoline, Indiase tabla's, enzovoort. Voor 1917 hanteerde Newman een verfijnde mix van orkestklanken en elektronica en door de manier waarop de klank van het orkest is verwerk, met de juiste studio-technieken, wordt de sfeer van de film optimaal ondersteund.

1. 1917 - 1’17”
2. Up the Down Trench 4’00”
5. The Night Window 3’41”
8. A Bit of Tin 2’03”
14. Engländer 4’29”
15. The Rapids 1’30”
16. Croisilles Wood 2’07”
19. Come back to us 5’40”

#18 - Alexandre Desplat - The Midnight Sky

Muziek van Alexandre Desplat bij de post-apocalytische science fiction-film The Midnight Sky van en met George Clooney. Een wetenschapper die tijdens een wereldwijde ramp op de Noordpool achterblijft, probeert de bemanning van een ruimteschip te waarschuwen niet terug te keren naar aarde. Film gebaseerd op een book van Lily Brooks-Dalton: Good Morning, Midnight. De muziek is van de in 1961 geboren Franse filmcomponist Alexandre Desplat. Hij maakte eerder ook de muziek voor bijvoorbeeld Harry Potter-films, voor The King’s Speech, en hij won Oscars met zijn muziek bij The Grand Budapest Hotel en The Shape of Water.
Alles bij elkaar schreef Desplat al voor een stuk of honderd films de muziek, maar zoals hij zelf vertelt in een interview: nog nooit moest hij voor één film zoveel muziek verzinnen. Aanvankelijk dacht hij: de film speelt zich af in de ruimte, dus daar hoor je geen muziek, hooguit het brommen van de raketmotoren. Maar dat was niet wat regisseur George Clooney voor ogen stond. Ook al omdat tussen de wetenschapper en een klein meisje dat als verstekeling in het Noordpool-kampement is achtergebleven, niets gezegd wordt - althans tot vlak voor het einde. Dus daar moest muziek een veel grotere dragende rol spelen.
Behoorlijk aanwezig is de muziek wel, maar dat is vaak ráák, zoals in de scene in het ruimteschip, als een van de astronauten gewond raakt. De druppeltjes bloed zweven door de cabine, waar alles natuurlijk gewichtloos is - Clooney omschreef het als een ‘ballet van bloeddruppels’ en Desplat gebruikt daar strijkers en piano om tegelijk balletmuziek te maken èn de paniek die ontstaat uit te drukken.
Waar Desplat het meeste van houdt is om samen met de regisseur naar het orkest te luisteren als de opnamen voor de muziek gemaakt worden. Tot zijn grote frustratie ging dat dit jaar vanwege de corona-maatregelen dus niet op die manier lukken. Alles moest van een afstand. Niettemin: een geslaagde, emotionele score voor The Midnight Sky, ook zonder de film een imposant stuk muziek.

- The Midnights Sky 3'31"
- Aether Spaceship 3'33"
- Iris in the stars 4'32"
- Augustine's Redemption 2'54"
- Blood Drops 5'33"
- Mourning 4'00"
- A Ride Home 1'44"

#17 - Emile Mosseri - The Last Black Man in San Francisco

Muziek van Emile Mosseri voor het sprankelende drama The Last Black Man in San Francisco (Verenigde Staten 2019) van Joe Talbot. Debuterend regisseur Joe Talbot baseerde dit fraaie indiedrama op ervaringen van zijn beste vriend Jimmie Fails, die zelf – ook debuterend – de hoofdrol speelt. Het filmpersonage heet eveneens Jimmie Fails en is een Afro-Amerikaanse twintiger die geobsedeerd is door een Victoriaanse villa in de binnenstad van San Francisco. Als het huis onverwacht leeg komt te staan, besluit Jimmie het met zijn excentrieke vriend Montgomery te gaan kraken. Veel meer heeft de plot niet om het lijf, maar dat stoort niet, want deze weemoedige liefdesbrief aan San Francisco bruist van de originele ideeën en het cinematografische talent.

De muziek die Emile Mosseri voor de film maakte is al net zo ideeënrijk en afwisselend als de film, en een echt feestje voor het oor.
Componist, pianist en zanger Emile Mosseri, wonend in Los Angeles, schrijft nog niet zo heel lang muziek voor film. Zijn eerste productie was in 2018: Random Acts of Flyness (voor het tv-kanaal HBO) en daarna componeerde hij deze score voor The Last Black Man In San Francisco, een jaar later gevolgd door de muziek voor Kajillionaire. Mosserie is ook lid van de indie-rockband The Dig.
Verrassend in deze score is het optreden van de beroemde tuba-virtuoos Daniel Herskedal!

0. San Francisco (met Daniel Herskedal) 1’55”
1. King Jimmie 1’09”
2. The Last Black man in San Francisco 2’51”
3. Bombin California St. 1’33”
4. A House, haunted 1’01”
5. I Got A Plan 0’50”
6. Ricky, Get The Truck 1’07”
7. Driving Home With Stolen Treasures 2’32”
8. The Last Black Man in San Francisco (Prelude) 0’56”
9. The Last Black Man in San Francisco (Wounded Warrior) 1’31”
10. A House, Haunted (Suite) 0’53”
11. Whatever Gets You Through the Night 1’40”
12. San Francisco (met Daniel Herskedal) 1’56”
13. San Francisco (Be Sure to Wear Flowers in Your Hair) (met Daniel Herskedal, Joe Talbot, Michael Marshall 2’53”

#16 - Alfonso Aguilar - Klaus

De beste kerstfilm die Netflix in de afgelopen jaren produceerde is volgens VPRO Cinema: Klaus uit 2019 van regisseur Sergio Pablos. Vanaf het eerste moment voelt de film als een kerstklassieker, ook vanwege de animatiestijl die doet denken aan de handgetekende stijl van vroeger. Klaus gaat over Jesper, een rijkeluiszoontje dat door zijn vader naar een afgelegen dorp wordt gestuurd om het postkantoor te runnen. De locals zijn echter te druk met hun eeuwenlange vete om post te versturen. Pas als Jesper een oude, bebaarde timmerman in het bos ontdekt, met een schuur vol speelgoed, weet hij het tij te keren.
Fijne muziek van Alfonso González Aguilar, die door het gebruik van bekende en herkenbare thema’s en motiefjes direct aanspreekt en de kids mee op sleeptouw neemt. De Spaanse componist, pianist en dirigent Alfonso González Aguilar werd geboren in Madrid in 1985 en hij heeft zich eigenlijk helemaal toegelegd op het schrijven van filmmuziek.
Naast de muziek die je in deze podcast hoort voor de animatiefilm Klaus schreef hij ook de muziek bij een hele reeks andere films, waaronder de recente musical-film The King of the Whole World die geregisseerd werd door Carlos Saura.

A Story about letters 1’38”
I’vd Got someone covering for me 1’03”
The Woodman 1’34”
Changes 3’13”
I’m Coming Love 2’17”
The Legend of Klaus - Suite 9’54”

#15 - David Fleming - Hillbilly Elegy

Hillbilly Elegy, met muziek van Hans Zimmer en David Fleming. In 2020 geproduceerd voor Netflix, film van Ron Howard. Met o.a. Amy Adams, Haley Bennett, Glenn Close, Gabriel Basso en Freida Pinto. In 2016 publiceerde de Amerikaanse zakenman J.D. Vance zijn autobiografie Hillbilly Elegy: A Memoir of a Family and Culture in Crisis. Dit was een portret van een arm, wit, disfunctioneel gezin in Ohio. Geen wonder dat het boek veel werd aangehaald in discussies over de opkomst van Donald Trump. Hollywoodveteraan Ron Howard focust in deze verfilming niet op politiek, maar puur op de relatie tussen Vance (Gabriel Basso) en diens labiele moeder (Amy Adams) en taaie grootmoeder (Glenn Close). Dat werkt: het soepel vertelde verhaal is wat melodramatisch maar weet in z’n eenvoud en eerlijkheid te ontroeren. Adams en vooral Close spelen voortreffelijk.

De muziek is van David Fleming en Hans Zimmer. De jonge componist David Fleming brengt na zijn werk voor Blue Planet II (2017) en Wonder Woman 1984 (2020) een fijne touch Americana aan in de klassiek aandoende score die vlotjes wegluistert. Eerder maakte hij ook al muziek voor een van de afleveringen van de Teenage Mutant Ninja Turtles, en voor Transformers: Age of Extinction. Fleming houdt van de samenwerking bij het maken van filmmuziek. Dat samenvoegen van verschillende disciplines, beeld en geluid, noemt hij het meest inspirerende van zijn werk als filmcomponist. Juist omdat je niet in je eentje werkt maar in een team heb je de kans om geïnspireerd te worden door anderen. De score bij deze film is prima muziek die de sfeer van de film goed vangt, en die je ook heel goed zonder de beelden kunt genieten.

Steel in our veins 4'36"
Transformation (End Title) 4'58"
Resignation 2'02"
Old Wounds 5'44"
Responsability 5'05"

#14 - Daniel Pemberton - The Trial of the Chicago 7

The Trial of the Chicago 7 is een Amerikaans-Engels-Indiase Netflix-film van Aaron Sorkin. Het is 1968. Demonstranten in Chicago raken slaags met de politie. Hardliner Nixon is president van de Verenigde Staten en hij wil zijn tanden laten zien. Hij laat zeven vermeende raddraaiers vervolgen. Maar het proces wordt een schijnvertoning. Film met veel vaart, en gevatte, bevlogen dialogen, die hier worden gespeeld door een topcast. Het kijkplezier maakt het akelig actuele verhaal overigens niet minder verontrustend. De Muziek bij The Trial of the Chicago Seven is van de Britse componist Daniel Pemberton (1977), die zijn carrière in 1994 begon met het uitbrengen van het album Bedroom met elektronische muziek. Daarna schreef hij muziek voor televisieproducties, in 2014 won hij een World Soundtrack Award, en dit jaar hij werd hij genomineerd voor een Golden Globe voor zijn muziek bij Motherless Brooklyn. Goeie afwisseling van tijdsbeeld door hippe popklanken en dreigende sfeer met fraaie, bijna kale instrumentatie, subtiel en overtuigend gedaan.

- The Trial 4'39"
- Star Witness 2'31"
- Trial Day 151 3'11"
- Stand up (the Chicago 7) 3'41"
- Hear my voice - Celeste 3'08"

#13 - Martin Phipps - The Crown

De Engelse componist Martin Phipps (1968) schreef de score voor seizoen 3 en 4 van The Crown, de succesvolle serie van Netflix over de Britse koninklijke familie voor iedereen die in 'royal' geïnteresseerd is maar ook voor wie geboeid is door de Britse en Europese geschiedenis. Zo zijn we bijvoorbeeld getuige van de eerste ontmoeting tussen koningin Elizabeth II en Margareth Thatcher, toendertijd de nieuwe (en eerste vrouwelijke) premier van Groot-Brittannië. En zoals cinema.nl droog maar volkomen terecht constateert: het botert niet bepaald tussen de twee dames. De scene speelt zich af in de jaren tachtig; wat er gebeurde tijdens die eerste audiëntie is uiteraard puur giswerk, en datzelfde geldt voor de wekelijkse gesprekken die de twee vrouwen voerden tot 1990 – het jaar dat Thatcher werd weggestuurd door het parlement. Ook een piepjonge Diana wordt geïntroduceerd in dit seizoen van de serie, terwijl Charles een beetje wordt neergezet als een bad guy (en dat heeft hier en daar al de nodige protesten uitgelokt).
Componist Martin Phipps heeft inmiddels voor tal van dramaproducties en series de muziek op zijn naam staan; om een paar voorbelden te noemen: Endgame, Dirty Filthy Love, The Flying Scotsman, en de miniserie War & Peace. Maar ook de bekende series Peaky Blinders, en Black Mirror en nu dus ook seizoen 3 en 4 van The Crown. Mooie, beeldende muziek die goed past bij de onderhuidse spanningen van de stiff upperlip en de knellende do’s and don’ts van het Engelse hof. Over de sound heeft hij heel goed nagedacht: je hoort veelal een laten we zeggen traditionele orkestbezetting maar de productie is er op gericht om als moderne popmuziek direct en duidelijk binnen te komen.

- War 2’55”
- Fairytale 4’48”
- The Diana Effect 2’24”
- Simple Harp Variation no. 1 2’33”
- Voices 3’31”
- Your Royal Highness 2’23”

#12 - Merlijn Snitker - De 12 van Schouwendam en meer

Muziek van Merlijn Snitker bij onder meer de televisieserie De 12 van Schouwendam, maar ook bij de bioscoophits Publieke Werken en Bankier van het Verzet. Met een interview door Noa Johannes. Merlijn Snitker schreef voor flink wat televisie en filmproducties in ons land de muziek. De scores voor de bioscoophits Publieke werken en Bankier van het verzet leverden hem beide een nominatie voor een Gouden Kalf op. Met zijn werk voor de serie De 12 van Schouwendam won Snitker dit jaar een Buma Award. Ook verzorgde hij de soundtrack van televisieserie Vliegende Hollanders. Het combineren van verschillende stijlen en heel uiteenlopende instrumenten is een vrijheid die hij zich permitteert bij het schrijven van filmmuziek. En daardoor kan hij ook lekker experimenteren, bijvoorbeeld door de plot van een film op een bijzondere manier in de muziek te verwerken. Zo gaat de film Publieke Werken over de tijd waarin onder meer het Centraal Station in Amsterdam gebouwd werd - dreunende heipalen werden een element in de muziek.

De 12 Van Schouwendam:
- 1995 2’25”
- De rand van de afgrond 2’48”

Publieke Werken:
- Victoria Hotel 2’54”
- Bennemin Klezmer 1’27”
- De Nieuwe Tijd 3’03”

Bankier van het Verzet
- Begint U nou maar eens bij het begin 1’39”
- Bankier van het Verzet 2’01”
- Familie van Hall 2’01”
- We moeten onderduiken 1’46”