Panorama Zondag
KRO-NCRV

Het culturele landschap van Eric Corton

foto: Panorama Zondag
  1. Klassiekchevron right
  2. Het culturele landschap van Eric Corton

Eric Corton is acteur, presentator, muzikant en schrijver. Hij werd geboren in 1969 in Oosterbeek en ging naar de Toneelschool in Maastricht, maar maakte deze niet af. Toch belandde hij op de planken bij het jongerentheatergezelschap MUZtheater. In de loop der jaren ontpopte hij zich niet alleen als acteur, maar ontwikkelde hij zich ook als muzikant, schrijver en presentator. Zijn culturele landschap voert ons langs ontroerende klanken van Chopin, een zenuwslopende podcastserie en een sereen meesterwerk.

Panorama Zondag: het culturele landschap van Eric Corton

KUNSTWERK 1: Prelude No4 in E mineur opus 28, van Frédéric Chopin

Bij Eric thuis werd altijd muziek gedraaid. Van klassiek tot jazz tot Creedence Clearwater Revival. De liefde voor muziek zat er dan ook al vroeg in.

Quote

Dit is echt een familieding. Het raakt een grote gevoelige snaar bij mij en ook bij mijn oma, mijn moeder. Mijn moeder raakte ervan in de war, ik ook. Mijn oma speelde dit zelf, we luisterden hier ook naar als kind.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

KUNSTWERK 2: het boek Roach van Robert Jan Rietveld, Jelle Molema en Erik Kriek

Eric vertelt ons dat dit boek is gemaakt door een vriend van hem, Robert Jan Rietveld, ook wel bekend als Bertus van Schorem Barbiers. Maar dat is niet de reden waarom hij hem mee heeft genomen. Wel omdat hij het een waanzinnig mooi boek vindt en Robert Jan volgens hem een kunstenaar in hart en nieren is.

"Zeg niet dat hij een kapper is, want daarmee doe je hem echt tekort.
Hij heeft samen met Jelle en kunstenaar Erik dit boek gemaakt.

Hij heeft mensen van straat geplukt, of vrienden en bekenden gevraagd, en die geknipt en keurig aangekleed en geportretteerd. Hij heeft daar karakters bij gemaakt. Het zijn karakters uit het verhaal dat in het boek ook wordt verteld, van een vete tussen twee families.
Het is alsof je naar een Rotterdamse maffiafamilie kijkt, of Peaky Blinders. Het Birmingham uit de jaren 20 van de vorige eeuw. Buitengewoon prachtig. En ik vind het mooi dat je zo iets kunt neerzetten met de verbeelding.”

Meer info over dit boek

KUNSTWERK 3: De podcast Serial, en dan uitgelicht die over S-Town

Serial is een podcastserie over onderzoeksjournalistiek.

Hij werd hier op gewezen door zijn vrouw Diana. In Serial worden in een ‘seizoen’ zaken ontrafeld. Moordzaken, verkiezingsfraude, noem maar op.

Naar de podcast Serial

Quote

De makers hebben daarna ook de podcast S-Town gemaakt. En die staat me nog zo goed voor de geest, kippenvel. Hoe ze het hebben gemaakt, en zo’n verhaal hebben neergezet…ongekend.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

KUNSTWERK 4: Meisje in de Witte Kimono, George Hendrik Breitner

Meisje in witte kimono is een schilderij van de Nederlandse kunstschilder George Hendrik Breitner, geschilderd in 1894, olieverf op linnen, 59 x 57 centimeter. Het toont Breitners model Geesje Kwak, liggend op een divan in een kimono, geschilderd in een stijl die beïnvloed werd door het japonisme. Het werk bevindt zich thans in de collectie van het Rijksmuseum te Amsterdam.

“Dit is het mooiste dat ik ken. Heel veel mensen kiezen voor het meisje in de rode kimono, maar ik zet die met de witte kimono bovenaan. Die ongelooflijke sereniteit die ervan uitgaat. Twee werelden komen bij elkaar, het witte meisje en dan bedoel ik niet de kimono, maar echt het witte meisje en de Japanse invloeden. En elke keer als ik het zie, word ik verrast en ontroerd en dan kijk ik naar dat meisje dat daar zo amechtig ligt en in de verte tuurt. Getekend met die mooie, losse toets.

Zo nonchalant bijna. Ik ben ook heel erg fan van de Haagse School, met Jozef Israëls bijvoorbeeld. Maar naar Breitner kan ik blijven kijken. Ik heb het betrekkelijk laat ontdekt, toen ik een jaar of 30 was denk ik. Het hangt in het Rijksmuseum en zo af en toe ga ik er echt even naar kijken. Dat wil ik alleen niet te vaak doen, anders gaat het kapot. Niet het doek uiteraard, maar mijn liefde ervoor. De liefde die ik ervoor heb, moet in stand blijven. En als je te vaak gaat kijken, is de verrassing weg. Ik houd het spannend.”


Meer informatie over dit werk

foto: Breitner, Rijksmuseum

Gerelateerde podcast

Panorama Zondag

Panorama Zondag

Ster advertentie
Ster advertentie