Panorama Zondag
KRO-NCRV

Was er zonder muziek Pijper geen Componist des Vaderlands Lemereis?

foto: KRO-NCRV
  1. Klassiekchevron right
  2. Was er zonder muziek Pijper geen Componist des Vaderlands Lemereis?

Toen componist des Vaderlands Anne-Maartje Lemereis als tiener voor het eerst in aanraking kwam met muziek van Willem Pijper, ging er een wereld voor haar open. "Ik voelde me meteen zo ongelooflijk thuis dat hierna een andere weg voor me openging", vertelt ze bij Panorama Zondag. "Zonder Pijper was er misschien wel geen componist des vaderlands Lemereis geweest?", vraagt presentator Hans Smit zich af. "Dat sluit ik niet uit", zegt Lemereis.

Het culturele landschap van Anne-Maartje Lemereis (31 maart 2024) - Panorama Zondag

Wie is Anne-Maartje Lemereis?

Anne-Maartje Lemereis is Componist des Vaderlands, een initiatief van Buma Cultuur. Lemereis is buitengewoon actief om muziekeducatie naar een hoger plan te tillen. Vanaf juni 2024 zal ze gaan samenwerken met de Kindercomponist des Vaderlands.

Meer informatie

Begrip voor de muziek

Toen Lemereis voor het eerst de Derde Sonatine van Willem Pijper speelde, viel alles op zijn plek. "Ik werd natuurlijk echt opgeleid als klassiek pianiste. Ik had pianoles en speelde heus wel eens een wat nieuwer repertoire, maar ook niet zo bewust", vertelt ze. "Ik was een jaar of zestien toen ik deze sonatine kreeg van mijn docent en ik voelde echt dat daar iets gebeurde in mijn begrip voor die muziek. En tegelijkertijd ook de uitdaging die het met zich meebracht", vertelt ze.

"Ik was een vrij makkelijke 'van-blad-lezer' en hier moest ik echt behoorlijk mijn tanden inzetten om het te kunnen lezen, snappen en ritmisch uit te pluizen. Maar het was voor het eerst dat ik dacht bij een stuk dat ik speelde: ik geloof dat ik begrijp wat deze componist om zich heen heeft gezien", zegt Lemereis.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Herkenning

Ondanks dat het stuk een behoorlijke tijd geleden geschreven is, spreekt Lemereis van een een wereldbeeld dat ze herkende. "Het stuk komt uit de jaren '20 volgens mij, maar het is een soort muzikale taal waarvan ik dacht: hier kan ik me echt toe verhouden." Ze snapte waarom Pijper bepaalde noten koos. "Zo gedetailleerd. Echt alles, ook dynamisch en qua articulatie. Hierbij viel het echt allemaal als kleine rateltjes op zijn plek . Waardoor ik echt ging begrijpen waarom dat er stond." Voor Lemereis was dat een fijn gevoel. "Dat was heel lekker. Ik voelde me daar echt heel comfortabel bij", vertelt ze.

Nieuwe muziek

"Dit opende echt een deur naar nieuwere muziek", vertelt Lemereis. "Tegenwoordig kunnen we dat echt niet meer hedendaags noemen, want dat is ook gewoon honderd jaar geleden. Maar zo voelde het toen wel. Het kwam ineens heel dichtbij, terwijl muziek daarvoor altijd heel ver weg was geweest." Hoe prachtig ze de muziek ook vond. "Maar wel echt in een tijd die voor mij onvoorstelbaar was. Mozart vind ik bijvoorbeeld nog steeds heel moeilijk om te spelen", vertelt ze.

Panorama Zondag
In Panorama Zondag kijkt Hans Smit elke week met een gast uit over diens culturele landschap. Waar liggen voorkeuren op het gebied van kunst en cultuur? De gast kiest vier kunstwerken uit. Aan de hand daarvan ontstaat een mooi gesprek, met veel muziek. Elke zondag van 18.00 tot 20.00 uur op NPO Klassiek.

Gerelateerde podcast

Panorama Zondag

Panorama Zondag

Ster advertentie
Ster advertentie