Panorama Zondag
KRO-NCRV

Het culturele landschap van Erik de Jong

  1. Klassiekchevron right
  2. Het culturele landschap van Erik de Jong

Erik de Jong is het tweede kind uit een gezin van vier kinderen. Zijn ouders waren beiden muzikant dus dat hij later zelf die richting zou gaan kiezen is niet vreemd. We kennen hem nu vooral als de artiest Spinvis.
Zijn culturele landschap voert ons onder andere langs orgelmuziek, grotschilderingen en grafische illustraties

Panorama Zondag

KUNSTWERK 1: La Nativité du Seigneur van Olivier Messiaen

“Ik zag in 1980 een documentaire met Reinbert de Leeuw, volgens mij Vrije Geluiden ofzo. Daarin vertelde hij over Messiaen. Het is muziek op de grens van Romantiek, het atonale en het modernisme en daar hou ik van. Beethoven vind ik saai.

Erik geeft aan dat het orgel zijn lievelingsinstrument is omdat het spelen met expressie beperkt is.
De schoonheid moet volgens hem echt in de compositie zitten. De beperkingen die je hebt, daarmee probeert hij zich zo goed mogelijk uit te drukken. Juist het trachten is de schoonheid.
"Dat is ook waarom ik in het Nederlands zing. De Nederlandse taal is niet perse muzikaal. Alles wat moeilijk is, is leuk."

Quote

"Dit zijn 9 korte orgelvariaties uit 1935, de 1e en de 3e zijn heel mooi, maar de rest natuurlijk ook. Vooral de opnames uit 1957 ( op het orgel van de Saint-Trinité in Parijs) zijn prachtig" 

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

KUNSTWERK 2: De schilderingen in de grotten van Lascaux

“Behalve dat die schilderingen, grafisch, esthetisch en van kleur geweldig zijn, is het een mysterie. Ze zijn zo lang geleden gemaakt en we weten nog steeds niet wie ze gemaakt hebben en waarvoor. Er is alleen het werk en dat is het puurst, daarmee ben je terug bij de essentie van kunst. Het was de eerste keer, voor zover bekend, dat iemand verbeelding heeft gebruikt."

Bekijk hier alles over deze grotten

Quote

"Volkomen mysterieus en geniaal in de juiste zin van het woord"

KUNSTWERK 3: - De illustraties van Little Nemo door Winsor McCay

“Ik verzamel grafische art. Winsor McCay was de eerste, en de eerste zijn vaak de beste, die in kleine vierkantjes strips en ook animatiefilms maakte, echt een held is die man. Hij gebruikt perspectief trucs en is in manier van denken echt een voorbeeld voor me."

McCay was in zijn tijd al een bekende kunstenaar, en een van de voorlopers van de commerciële amusements. Hij stond met zijn films op de kermis. En daar voelt Erik zich ook mee verwant. Hoe sta je tegenover commercie, hoeveel water doe je bij de wijn.

Quote

"De illustraties van Little Nemo door Winsor McCay zijn de beste grafische kunst die ik ken".

foto: Winsor McCay

KUNSTWERK 4: de bakstenen architectuur van de Amsterdamse School.

"Die architectuur blijf ik maar steeds mooier vinden. Ik hou ontzettend van bakstenen. Het komt vooral doordat ik vaak onderweg ben en dan, nadat we geïnstalleerd zijn in een theater of ander zaaltje, nog wat tijd heb om door een stad te wandelen. Vaak kom ik dan in die verschrikkelijke, troosteloze centra met het Kruidvat en appartementengebouwen. Ik woon in Nieuwegein, ook niet het toonbeeld van stedenbouwkundige schoonheid. Dan verlang ik naar de architectuur van de Amsterdamse school waar ze nagedacht hebben over functionaliteit en schoonheid.

Als ik in Utrecht ben en onder de Dom door het gangetje loop, leg ik altijd mijn hand even op de muur en dan heb ik contact met iemand die daar 400 jaar geleden liep. Niet alles hoeft voortdurend te veranderen. De gebouwen die nu gebouwd worden, gaan maar 50 jaar mee. dat mag niet meer van mij, vanaf nu moeten we alles bewaren, er mag niets nieuws meer worden gebouwd ;-) Want wat ik lelijk vind, kan iemand over 100 jaar wel prachtig vinden."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Gerelateerde podcast

Panorama Zondag

Panorama Zondag

Ster advertentie
Ster advertentie