Klassieke Top 400

Hoogste nieuwe binnenkomer: Verbranding uit De Heks van Almen

foto: Theatermakers Achterhoek / Vincent Tollenaarfoto: Theatermakers Achterhoek / Vincent Tollenaar
  1. Klassiekchevron right
  2. Hoogste nieuwe binnenkomer: Verbranding uit De Heks van Almen

De Klassieke Top 400 van 2022 heeft een bijzondere hoogste nieuwe binnenkomer: Verbranding van de jonge Nederlandse componist Ilan Bedner. Het is geschreven voor de voorstelling De Heks van Almen, een aangrijpend en waargebeurd verhaal over heksenvervolging in Nederland. De muziek heeft op bezoekers van het toneelstuk zó veel indruk gemaakt, dat het massaal de Klassieke Top 400 in is gestemd.

Stemtip van Manja Bedner

In de stemweek voor de Klassieke Top 400 ging de Stembus onder andere langs bij het kleinste professionele theater van Nederland: Het Kamertheater van Almen, opgericht door actrice Manja Bedner en thuisbasis van Theatermakers Achterhoek. Op deze buitenplaats in Almen schreef Manja de voorstelling De Heks van Almen, waar ze samen met haar dochter Julia ook zelf in speelt. Wat het aangrijpende verhaal in het toneelstuk nóg indrukwekkender maakt, is de muziek die Manja's neef Ilan Bedner ervoor schreef. Manja vindt zijn werk zó aangrijpend, dat ze het heeft aangedragen als stemtip voor de Klassieke Top 400.

Stemtip: Manja Bedner vertelt over de muziek bij De Heks van Almen

Het verhaal achter de muziek

De Heks van Almen vertelt het waargebeurde verhaal van Aleyda, die in 1472 als eerste Nederlandse vrouw werd veroordeeld tot de brandstapel. Aleyda werkte als vroedvrouw en gebruikte daarbij haar kennis van geneeskundige kruiden. Plotseling werd ze gearresteerd, opgesloten en beschuldigd van hekserij. Daarna werd ze op het kerkplein van Almen levend verbrand. Zodra Manja van deze afschuwelijke gebeurtenis in haar dorp hoorde, liet het idee om hier een voorstelling over te maken haar niet meer los.

Het stuk Verbranding klinkt terwijl Aleyda naar de brandstapel loopt. Manja, die de rol van Aleyda speelt, vertelt dat ze op dat moment eigenlijk niets hoeft te doen: de muziek verklankt alles wat zich op dat moment afspeelt, van heftige emoties tot het schrikbeeld van de brandstapel.

Quote

Die muziek doet al het werk, die vertolkt alle gevoelens, alle emoties, en het publiek krijgt regelrecht kippenvel en tranen in de ogen, gewoon alleen maar door wat ze daar horen en zien.

Manja Bedner
Fragment uit de voorstelling

foto: Vincent Tollenaar

Fragment uit de voorstelling

Componist Ilan Bedner over zijn compositie

"Als componist was dit voor mij één van de meest uitdagende en spannende opdrachten die ik tot nu toe heb gedaan. De acteurs zagen het namelijk echt niet zitten om gillend op een brandstapel te gaan staan, dus kreeg ik de fantastische opdracht om deze horror puur en alleen in muziek te vangen. Het kwam feitelijk neer op “Ilan, kun jij een vrouw muzikaal verbranden op een podium?” Ik aarzelde eerst wel (enkele scenario’s met brandende altviolen schoten door m’n hoofd). Het werd uiteindelijk een stuk voor strijkkwartet, waarvoor ik de meeste inspiratie uit Arvo Pärt en Dmitri Sjostakovitsj haalde. Uiteindelijk is het resultaat erg geslaagd en ik geloof dat de muziek een grote bijdrage levert aan de beleving van het stuk. Ik raad iedereen van harte aan om het te komen zien!"

Naast Julia Bedner spelen violist Myrthe van der Mullen, altviolist Rodo Nijhoff en cellist Gied van Oorschot in het strijkkwartet.

Ilan Bedner

foto: Vincent Tollenaar

Componist Ilan Bedner

Beluister de muziek van Ilan Bedner voor de voorstelling De Heks van Almen

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie