De Muziekfabriek

Week van de Oscars in De Muziekfabriek

AVROTROS
foto: AVROTROS
  1. Klassiekchevron right
  2. Week van de Oscars in De Muziekfabriek

Aanstaande zondag (27 maart 2022) is het weer zo ver: de Oscars! Maar... de Oscar voor 'Best Original Score' wordt dit jaar niet live uitgereikt. Daarom deze week in De Muziekfabriek aandacht voor de Oscars voor beste filmmuziek! We stellen de genomineerden aan de luisteraar voor en blikken terug op noemenswaardige historische Oscar-momenten. 🎬🎶

De genomineerden voor 'Best Original Score' zijn:

Dinsdag 22 maart: Componisten Germaine Franco en Lin-Manuel Miranda schreven samen ze de muziek voor de populaire animatiefilm Encanto. Miranda nam hierbij de liedjes voor zijn rekening en Franco de score.

Woensdag 23 maart: Componist Hans Zimmer besteedde maanden aan het vinden van het juiste, nieuwe geluid voor zijn muziek voor de film Dune. En met succes: hij is voor de 12e keer in zijn carrière genomineerd voor een Oscar.

Donderdag 24 maart: Radiohead-ster en componist Jonny Greenwood is voor de tweede keer in zijn carrière genomineerd voor een Oscar, voor zijn muziek bij de film The Power of the Dog. De cello speelt hier een hoofdrol in de muziek, maar niet helemaal op de manier zoals je die van het instrument gewend bent.

Vrijdag 25 maart: Alberto Iglesias is dit jaar voor de 4e keer genomineerd voor een Oscar, maar hij heeft er nog nooit een gewonnen. Wie weet deze keer wel, met de muziek die hij schreef voor de film Madres Paralelas. De muziek werd bejubeld in de pers als "sprookjesachtig, indrukwekkend kleurgebruik en meeslepend" en als "één van zijn meest intense, emotionele en ontroerende grote orkestpartituren".

Zaterdag 26 maart: Vandaag behandelen we de laatste genomineerde: Nicholas Britell. Hij schreef muziek bij de Amerikaanse satirische sciencefictionfilm Don't Look Up. Het is naar eigen zeggen de moeilijkste partituur die hij ooit heeft geschreven. Het is een mix geworden van realiteit, absurditeit en humor.

Historie

Maandag 21 maart: Componist Aaron Copland schreef zijn eerste filmmuziek voor The City. Het was meteen een groot succes; hierna rolden de aanvragen binnen, werd hij vier keer genomineerd voor een Oscar én won hem ook een keer.

Dinsdag 22 maart: In 1997 won er voor het eerst een vrouw een Oscar voor beste filmmuziek: componiste Rachel Portman, voor Emma. Iets wat ze zelf niet had verwacht!

Woensdag 23 maart: Een van 's werelds bekendste filmmuziekcomponisten is John Williams. Hij is meer dan 50 keer genomineerd voor een Oscar, waarvan hij er 5 ook daadwerkelijk mee naar huis mocht nemen.

Donderdag 24 maart: Maar liefst 18 keer werd componist Jerry Goldsmith genomineerd voor een Oscar. Helaas mocht het niet echt baten: hij won slechts één keer, voor zijn muziek bij de horrorfilm The Omen. Toch is zijn muziek élke uitreiking weer te horen...

Vrijdag 25 maart: Ennio Morricone werd in totaal zes keer genomineerd voor een Oscar. Hij schreef ontzettend veel filmmuziek, maar hij won telkens geen Oscar. Toen hij óók met The Mission achter het net viste deed het wel even pijn, want hoe kon de grote Morricone nooit een Oscar hebben gewonnen? Speciaal om dat recht te breien werd er een Ere-Oscar voor Lifetime Achievement in het leven geroepen. Gelukkig kreeg hij uiteindelijk toch nog een Oscar.

Zaterdag 26 maart: Vandaag staan we stil bij de man die de meeste Oscars op zijn naam heeft staan: Alfred Newman. Hij won er maar liefst 9! Je kent zijn muziek ongetwijfeld. Hij heeft namelijk onder andere het thema van 20th Century Fox gecomponeerd die je hoort voordat een film begint. Hij is maar liefst 43 keer genomineerd in 33 jaar tijd. In de familie Newman zitten overigens veel componisten van filmmuziek en zijn goed voor maar liefst 95 Oscar-nominaties.

Zondag 27 maart: Hans Zimmer is al meerdere keren genomineerd voor een Oscar, maar hij heeft er nog maar één gewonnen. Buiten het feit dat hij mooie muziek schrijft, maakt hij ook gebruik van foutjes in onze hersenen. Zimmer maakt in veel van zijn muziek gebruik van tikkende geluiden. Die tik zorgt ervoor dat we ons bewust worden van de tijd, van het moment. Maar in de film Dunkirk gebeurt er iets extra's. Het orkest lijkt eindeloos te stijgen. Hoe doet hij dat toch?

Luister op Spotify naar de playlist Best of the Oscars: Scores and Soundtracks. Vol met de genomineerden van dit jaar én oude klassiekers:

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie