Soundtracks luisteren

BAFTA voor de beste filmmuziek naar Hans Zimmer (Dune)

foto: www.bafta.org
  1. Klassiekchevron right
  2. BAFTA voor de beste filmmuziek naar Hans Zimmer (Dune)

Blijf op de hoogte van soundtracks uit de nieuwste films met onze Spotify-speellijst Nieuwe filmmuziek (klassiek), speciaal geselecteerd door NPO Radio 4. Iedere week voegen we nieuwe soundtracks toe! Lees hieronder verder over de nieuwste aanvullingen...

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Op zondag 13 maart zijn de BAFTA's (British Academy Film Awards) uitgereikt in de Royal Albert Hall in Londen. Hans Zimmer ging er met de prijs van door dankzij zijn werk voor de film Dune. Van deze films was de filmmuziek genomineerd voor de prijs:

  • BEING THE RICARDOS (Daniel Pemberton)
  • DON'T LOOK UP (Nicholas Britell)
  • DUNE (Hans Zimmer) (Winnaar)
  • THE FRENCH DISPATCH (Alexandre Desplat)
  • THE POWER OF THE DOG (Jonny Greenwood)

Hieronder van elk van deze films de trailer en een korte introductie!

Being the Ricardos (Verenigde Staten 2021)

Biografie van Aaron Sorkin. Met o.a. Javier Bardem, Nicole Kidman, Jake Lacy, Nina Arianda en Alia Shawkat. De Amerikaanse sitcom I Love Lucy was in de jaren 50 razend populair. Miljoenen huishoudens keken naar het leven van Lucy en Ricky Ricardo, gespeeld door echtpaar Lucille Ball en Desi Arnaz. In deze biopic staat één aflevering centraal, terwijl achter de schermen Desi (Bardem) van overspel wordt beschuldigd en Lucille (Kidman) van het aansluiten bij de communistische partij. Aaron Sorkins kijk op I Love Lucy krijgt van de Amerikaanse pers vooral kritiek op de in hun ogen verkeerde casting van Lucy, maar voor wie niet met deze serie opgegroeid is, is Being the Ricardos een fascinerend hoofdstuk uit het leven van één van Hollywoods bekendste koppels. De muziek is van de Britse filmcomponist Daniel Pemberton (1977), die aanvankelijk elektronische muziek maakte, maar in de jaren ’90 de overstap maakte naar muziek voor televisieprogramma’s, documentaires en uiteindelijk ook films. Hij schreef bijvoorbeeld de muziek voor de film Steve Jobs, en voor Motherless Brooklyn.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Nicholas Britell schreef de muziek bij de film Don’t Look Up, een Amerikaanse komedie van Adam McKay. Met o.a. Leonardo DiCaprio, Jennifer Lawrence, en Meryl Streep als een heerlijk schmierende Amerikaanse president. Een onderzoeker in opleiding (Jennifer Lawrence) en haar professor (DiCaprio) ontdekken een enorme komeet en rekenen uit dat ie over zes maanden zal inslaan op de aarde. Met de kracht van een miljard atoombommen. Maar niemand die hen serieus neemt. Regisseur McKay geeft met Don’t Look Up een snijdend commentaar op de klimaatcrisis en de gepolariseerde en opportunistische wereld waarin we nu leven. Deze vileine komedie over het einde van de wereld wordt af en toe wel een klucht, maar dan eentje die altijd bijt en die serieus genomen wil worden. Nicholas Britell, kent in de afgelopen zes jaar toenemend succes in de wereld van film- en televisiemuziek. Hij verklaarde eens dat zijn werk geïnspireerd werd door uiteenlopende artiesten als Wolfgang Amadeus Mozart, Sergej Prokofjev, DJ Premier en Dr. Dre. In 2008 was zijn muziek voor het eerst te horen in een film, en daarna ging het gezwind de goeie kant op met zijn muzikale carrière. Britell noemt de score voor Don’t Look Up de meest uitdagende die hij ooit moest componeren. De mix van een realistisch drama met komedie, absurditeit met de werkelijkheid, maakte het lastig om de juiste toon te vinden. Het resultaat van een lang proces is een eclectische mix van jazzy muziek en traditionele orkestklanken, de nodige elektronica en een hele verzameling ongebruikelijke instrumenten van speelgoedpiano tot banjo en mandoline.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Dune (Verenigde Staten 2021)

Actiefilm van Denis Villeneuve. Met o.a. Timothée Chalamet, Zendaya, Rebecca Ferguson, Jason Momoa en Sharon Duncan-Brewster. We schrijven 10191 en om uit te leggen hoe de verhoudingen in het heelal dan liggen heb je een heel boek nodig (dat van Frank Herbert, uit 1965, waarop deze film gebaseerd is) of twee films, want regisseur Villeneuve is met deze film pas op de helft van het boek. Dune heet namelijk eigenlijk Dune Part 1 en gaat over de queeste van de adellijke Paul Atreides (Chalamet), die het op woestijnplaneet Arrakis onder meer moet opnemen tegen opstandige Fremen, troepen van de intergalactische keizer en gigantische zandwormen. Dune balanceert continu op het randje van indrukwekkend en potsierlijk, gaat daar een enkele keer ook overheen, maar verveelt geen seconde (van de ruim tweeënhalf uur) en is adembenemend mooi gefilmd.

De muziek is van Hans Zimmer, die inmiddels een van de meest productieve en zeker een van de meest succesvolle filmcomponisten van dit moment is. Typische Zimmer-muziek bij deze film: overweldigend en virtuoos gemaakt (al vinden sommige critici het wel erg bombastisch, maar dat kon je verwachten). Zimmer is inmiddels een van de meest productieve en zeker een van de meest succesvolle filmcomponisten van dit moment. Er verschenen tot dusverre een tweetal albums met de muziek uit Dune: The Dune Sketchbook en de eigenlijke soundtrack. Op The Dune Sketchbook horen we lange variaties over de belangrijkste thema’s van de muziek die in de film te horen is. Het soundtrack-album bevat 22 veel kortere stukken, en wat opvalt is het zogenaamde verticale karakter van de muziek: melodieën spelen veel minder een rol dan een herkenbare sound, het gaat meer om het neerzetten van een sfeer, het oproepen van een bepaalde emotie zo je wilt. Hypnotiserend is de muziek zeker, en de productie laat horen dat we hier de traditionele klank van het klassieke orkest ver achter ons gelaten hebben, alles is onderdeel van het totale sounddesign van de film. Een totaalervaring dus, waarin beeld en geluid een overweldigend geheel vormen.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

The French Dispatch (Verenigde Staten/Duitsland 2021)

Komedie van Wes Anderson. Met o.a. Léa Seydoux, Timothée Chalamet, Benicio Del Toro, Bill Murray en Tilda Swinton. De Amerikaanse filmmaker Wes Anderson creëert langzamerhand een eigen universum dat steeds maar wonderlijker en vreemder wordt: Fantastic Mr. Fox en The Grand Budapest Hotel zijn twee eerdere films. The French Dispatch is eigenlijk vijf films in één: een handvol losse verhalen die handig aan elkaar zijn gebreid als artikelen die zijn verschenen in The French Dispatch – een blad als The New Yorker, maar dan uit Kansas. Prachtig vormgegeven, quirky in het kwadraat, en vol briljante ideeën zoals in elke Wes Anderson film. Wel zo volgepropt dat je steeds naar adem hapt en hem beslist een tweede keer moet en wil zien. De heerlijke muziek is van huiscomponist Alexandre Desplat.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

The Power of the Dog (Verenigd Koninkrijk/Australië/Verenigde Staten/Canada/Nieuw-Zeeland 2021)

Western van Jane Campion. Met o.a. Benedict Cumberbatch. Fraaie bewerking van de gelijknamige roman van Thomas Savage uit 1967. Over cowboy Phil Burbank (Cumberbatch), die in de jaren twintig van de vorige eeuw in Montana een ranch runt. Naar de buitenwereld toe gedraagt hij zich als de stoere macho die neerkijkt op alles wat zwak en verfijnd is, maar diep van binnen hunkert hij naar aanraking. Bijvoorbeeld door Peter, de zoon van weduwe Ruth. Het is even wennen, maar dan overtuigt de doorgaans fijnbesnaarde Cumberbatch des te meer als de ruwe en gekwelde Phil. En de dramatische climax van The Power of the Dog is even bloedstollend als aangrijpend. De muziek is van Jonny Greenwood, die we kennen van de beroemde band Radiohead. De multi-instrumentalist Greenwood (1971) schreef natuurljk de nodige nummers voor die band, maar ook tekende hij al in 2003 voor de soundtrack van een film, Bodysong. Het jaar daarna werd hij door de BBC aangesteld als huiscomponist, en in 2007 was hij de componist van de muziek bij de film There Will Be Blood - waarin duidelijk sporen van zijn liefde voor minimal music te horen zijn.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Gerelateerde podcast

Nieuwe Filmmuziek Op 4

Nieuwe Filmmuziek Op 4

Filmomschrijvingen met dank aan Cinema.nl

DE MEEST AANGRIJPENDE EN ONVERGETELIJKE SOUNDTRACKS ALLER TIJDEN

Wil jij op de hoogte blijven van de meest recente filmscores en samen met filmmuziekkenners en fans bepalen wat de absolute klassiekers zijn? Word dan nu lid van onze Facebookgroep. Daar kun je je luister- en kijktips delen en ook nog leuke filmmuziek weetjes opdoen. Wij zullen hier ook de nieuwste video's, tips en inspiratie met jullie delen.

Ja, ik meld me aan

Filmmuziek Top 200

De Filmmuziek Top 200 was een feest! Op donderdag 7 en vrijdag 8 maart hoorde je de meest aangrijpende en onvergetelijke soundtracks bij NPO Klassiek.

🍿 Bekijk de lijst van 2024

🎬 Meer Filmmuziek

Ster advertentie
Ster advertentie