Cultuur
KRO-NCRV

Deze kunstenaar was de Kardashians en Meilandjes al lang voor

foto: PINK de Thierry At Home III, 1987, Frans Hals Museum, Haarlem
  1. Klassiekchevron right
  2. Deze kunstenaar was de Kardashians en Meilandjes al lang voor

Wat is nou echt en wat is gespeeld? En moeten we alles zomaar laten zien? Al voor de komst van reality tv en social media speelde kunstenaar Pink de Thierry met deze vragen door haar gezin in te zetten als kunst. Het Frans Hals museum brengt een ode aan deze in februari overleden kunstenaar met de tentoonstelling Leven in Kunst. Conservator Manique Hendricks vertelde erover bij De Ochtend.

Museumtip: PINK de Thierry - Leven in kunst

Leven in een droomhuis op hardboard

Pink de Thierry, geboren als Helena Scheerder in Haarlem (1943-2023) was een beeldend kunstenaar, tekenaar en acteur. Ze speelde in haar werken altijd met de vraag of iets echt was of in scène was gezet. Dat deed ze onder andere met beroemde performances in de jaren tachtig.

Een voorbeeld daarvan is de performance At Home, die ze in 1984 op de Grote Markt in Haarlem uitvoerde. Ze liet een droomhuis bouwen, geschilderd op hardboard platen. Het huis zag eruit alsof het nieuw uit een Playmobil doos kwam: met een knalrood dak, houten luiken en kunstgras ervoor. Daar leefde ze dertig dagen lang met haar man en dochter. Of eigenlijk speelde ze te daar te leven. Ze deden de dingen die een 'normaal gezin' ook zouden doen, zoals op het gazonnetje een krant lezen en 's avonds barbecueën. "Alle voorbijgangers konden zich vergapen aan het schouwspel", vertelt Hendricks.

Die voorbijgangers vroegen zich vervolgens af: zijn ze nou echt aan het leven of is het gescript? "Ik vind dat een hele mooie brug naar reality tv zoals we dat nu kennen. Waarbij je ook constant wordt uitgedaagd om te denken: wat is echt? Wat is performance?", zegt Hendricks. Achter het 'huis' stond een container waar het gezin 's nachts sliep.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Leven in kunst

In de tentoonstelling zijn documentatie en schetsen van deze performance te zien. "Je krijgt echt een beetje een kijkje in haar hoofd en in het proces", zegt Hendricks. "Je ziet hoe ze deze performance voor zich zag en uiteindelijk tot realiteit heeft gebracht." In het museum zijn foto's te zien van het droomhuis op de Grote Markt. "Helaas hebben we van deze performance niet het echte huis", vertelt Hendricks. "Maar van een andere performance van de latere jaren tachtig hebben we wel het complete decor in de tentoonstelling."

Het gaat om Et In Arcadia Ego Sum, een kunstwerk met een utopisch landschap. Alleen was de versie van Pink gemaakt van groen, rood en geel plastic: een paradijs van lego.

Dodelijk saai paradijs

Pink de Thierry maakte het paradijs om de saaiheid ervan uit te beelden. Het is een enorme installatie en de eye catcher van de tentoonstelling, met bomen van drie meter hoog. Verder bestond haar Lego-paradijs uit een grote gele deur, bloemetjes, appels en een konijn. Het gezin ging twee maanden lang elke dag om 12.00 uur een uurtje in het dodelijk saaie paradijs zitten om bijvoorbeeld een appeltje te eten.

foto: PINK de Thierry - bruikleen van Atelier PINK, Amsterdam

PINK de Thierry Et In Arcadia Ego Sum in Hamburg, 1990 bruikleen van Atelier PINK, Amsterdam

Kritiek op ideale gezin

Pink de Thierry bedacht haar gezin centraal te zetten in kunst direct na de geboorte van haar dochter in 1981. Daarvoor was ze onder andere onderdeel van kunstgroep Mass Moving. "Haar leven was door de komst van haar dochter ingrijpend veranderd. Om die reden is ze dat denk ik gaan combineren", zegt Hendricks.

Haar eerste performance met het gezin was Oost West, Thuis Best, tijdens het Holland Festival. Ze bouwde een appartement na in het Meervaart theater in Amsterdam, waar ze samen met haar pasgeboren baby woonde. Als bezoeker kwam je dus ook echt op bezoek. Daarnaast kon je 24 uur per dag naar binnen kijken om te zien hoe ze daar leefden.

Door privé en publiek samen te brengen, leverde Pink de Thierry met haar werk commentaar op het idee van het ideale gezin van man en vrouw met kind in een perfect huis. "En eigenlijk ook te bekritiseren hoe dat soort beelden zijn ingegeven door de media. Dus het is nog steeds heel relevant eigenlijk."

chevron right
chevron right
foto: PINK de Thierry - Bruikleen van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE), Amersfoort

De tentoonstelling Pink de Thierry- Leven in kunst is nog te zien tot en met 29 oktober in het Frans Hals Museum in Haarlem.

Meer informatie

De Ochtend
Een ochtendprogramma waarin toegankelijke, verrassende muziek centraal staat. Andrea van Pol en Hans Smit houden je daarnaast kort op de hoogte van het belangrijkste nieuws van de dag. Iedere dag van 7:00 uur tot 9:00 uur.

Ster advertentie
Ster advertentie