De Ochtend
KRO-NCRV

Amsterdam Notes van Keith Haring is terug

foto: ANP
  1. Klassiekchevron right
  2. Amsterdam Notes van Keith Haring is terug

Sinds vrijdag hangt-ie weer: het bijna veertig meter lange doek Amsterdam Notes van de Amerikaanse popart-kunstenaar Keith Haring. Ooit speciaal gemaakt voor een expositie in het Stedelijk Museum Amsterdam. En daar is het nu weer te zien. Rein Wolfs, directeur van het Stedelijk, vertelde erover bij De Ochtend.

Luister hier het gesprek met Rein Wolfs terug.

Een kwetsbaar kunstwerk

Meer dan twee vrachtwagens lang is het doek van Haring. Het ophangen is dan ook altijd weer een hoop gedoe, vertelt Wolfs. "Het zijn drie hele grote lappen papier van totaal 38 meter lang. En papier is altijd moeilijk te handelen. Het is heel fragiel." Dat is ook de reden dat het niet zo vaak getoond kan worden. "Het is zo lichtgevoelig, als je dat voor de eeuwigheid wilt bewaren, moet je het zoveel mogelijk laten rusten tussendoor. En nu is het zover dat we het weer kunnen laten zien."

Wie was Keith Haring?
Keith Haring was een Amerikaanse popart kunstenaar (1958 -1990). Hij had een geheel eigen cartoonachtige stijl die hij aan het publiek toonde door middel van krijttekeningen op lege billboards in de metro en tekeningen op straat. In deze tekeningen kwamen de thema’s aids, racisme en apartheid vaak terug. In het begin was het voor Haring moeilijk om serieus genomen te worden, omdat men hem zag als graffiti tekenaar. Later werd dit toch anders en kreeg hij veel bekendheid. In 1986 bood het Stedelijk Museum in Amsterdam hem de kans om zijn werk tentoon te stellen. Hij maakte hiervoor drie verschillende stukken.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Verschillende terugkerende thema’s

In het kunstwerk zijn een heleboel verschillende thema’s te zien, die in veel van Harings werken terugkomen. "Het is een typische Keith Haring", vertelt Wolfs. Zo komt in dit schilderij het thema aids terug. Keith Haring overleed zelf aan deze ziekte in 1990. "Daarnaast zie je ook religieuze thema’s terugkomen. Hij nam de religie af en toe op de hak in schilderijen. Ook komt apartheid en het thema racisme terug, thema's die in zijn schilderijen een belangrijke rol speelden."

Een speciaal plekje voor Amsterdam

Ook Amsterdam heeft een plaats in het schilderij. Zo komen de drie kruizen terug in het werk en staat er Amsterdam Notes op. "Voor hem was Amsterdam heel belangrijk in die tijd", vertelt Wolfs. Amsterdam stond voor hem voor tolerantie. Daarnaast heeft Amsterdam veel betekend voor de bekendheid van de schilder, vooral in Europa. "Het was een eye-opener voor heel veel mensen", vertelt Wolfs. Het was een grote tentoonstelling, waarin Keith Haring naast zijn bestaande werken en de nieuwe speciaal gemaakte Amsterdam Notes, ook twee andere werken toonde. Zo beschilderde hij een groot doek dat als velum boven de monumentale trap hing en creëerde een enorm zeemonster op de gevel van het toenmalige museumdepot. Dit is op dit moment het terrein van de Centrale Markthallen. Dit laatste werk werd in 2018 weer voor iedereen zichtbaar toen de gevelplaten voor de muurschildering werden verwijderd.

foto: ANP

Foto uit 1986: het werk van Keith Haring bij de Centrale Markthallen.

Amsterdam Notes is tot en met 5 november te bewonderen in het Stedelijk Museum.

Meer informatie

De Ochtend
Een ochtendprogramma waarin toegankelijke, verrassende muziek centraal staat. Andrea van Pol en Hans Smit houden je daarnaast kort op de hoogte van het belangrijkste nieuws van de dag. Iedere dag van 7:00 uur tot 9:00 uur.

Ster advertentie
Ster advertentie