All of Bach
AVROTROS

Kijk All of Bach: Nogmaals twee Canons uit het Musikalisches Opfer, BWV 1079

foto: Nederlandse Bachvereniging
  1. Klassiekchevron right
  2. Kijk All of Bach: Nogmaals twee Canons uit het Musikalisches Opfer, BWV 1079

Canon a 4 Quarendo invenietis uit het Musikalisches Opfer, BWV 1079/13

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Deze All of Bach wordt uitgevoerd door Shunske Sato en Mieneke van der Velden in Het Concertgebouw in Amsterdam.

Canons, muziekstukken waarbij je één partij noteert waaruit vervolgens meerdere stemmen kunnen worden afgeleid, heb je in alle soorten en maten. Het kan heel eenvoudig, zoals het liedje Vader Jacob, maar ook heel ingewikkeld. De tien canons in Bachs Musikalisches Opfer variëren van vrij eenvoudig oplosbaar tot ingenieuze puzzels.

Deze Canon a 4 is een echte puzzel. Bach noteerde slechts één partij en gaf de uitvoerenden maar schaarse aanwijzingen. Volgens de titel is het een vierstemmige canon (a 4). Bovendien is er het opschrift opschrift ‘Quaerendo invenietis’: zoekt en gij zult vinden. Vooraan de sleutel staat zowel een vioolsleutel als een bas-sleutel. Na enig gepuzzel blijkt dat telkens in de achtste maat van de genoteerde partij een nieuwe stem kan inzetten. Er is één baspartij, hier gespeeld door Mieneke van der Velden op viola da gamba, en drie partijen in gelijke ligging – en dus koos de Nederlandse Bachvereniging in deze uitvoering voor drie keer dezelfde violist: Shunske Sato.

Lees meer over BWV 1079/13 op de site van All of Bach. Daar is ook het archief te vinden met alle tot nu toe uitgebrachte BWV-nummers.

Fuga canonica in Epidiapente uit het Musikalisches Opfer, BWV 1079/9

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Deze All of Bach wordt uitgevoerd door Shunske Sato en Leo van Doeselaar in Het Concertgebouw in Amsterdam.

Je ziet hier weer, net als in andere canons, welke partij verdubbeld is doordat de speler met zichzelf speelt; in dit geval dus twee keer Shunske Sato. Maar de ene Shunske staat beneden bij fortepianist Leo van Doeselaar, en de andere staat op het podium en speelt bovendien op een kleinere viool, een violino piccolo. Precies dat gebeurt ook in de muziek: de titel Fuga canonica in epidiapente zegt het al, het is een canon in de kwint. Dat wil zeggen dat de afgeleide stem vijf stappen of tonen hoger klinkt dan de oorspronkelijke, genoteerde partij. Zo gezegd, zo gedaan.

Lees meer over BWV 1079/9 op de site van All of Bach. Daar is ook het archief te vinden met alle tot nu toe uitgebrachte BWV-nummers.

All of Bach
In aanloop naar het 100-jarige jubileum van de Nederlandse Bachvereniging in 2021 ontstond het idee om alle werken van Bach uit te voeren, in beeld en geluid. Om dichtbij de componist te blijven, worden de werken op passende locaties opgenomen: cantates in een kerk, kamermuziek in huiskamers, orgelmuziek op bijzondere orgels, etc. Dit wordt gedaan met het eigen ensemble en met vele gastmusici. Alle werken zijn gratis te zien en te beluisteren op de website van All of Bach, waar ook interviews op staan en achtergrondinformatie te vinden is.

Ster advertentie
Ster advertentie