60 jaar ZaterdagMatinee De meest memorabele concerten uit het omroeparchief

Meer informatie

Mozart. Mendelssohn. Schumann. Je hebt vast wel eens van ze gehoord. Maar nee, het gaat niet om Wolfgang, Felix en Robert. Het is tijd voor de vrouwelijke componisten! De gordijnen van de welverdiende bühne gaan open voor de Maria Anna's, Fanny's en Clara's van deze wereld. In de podcast 'Muziek is een vrouwelijk woord' van NPO Radio 4 en AVROTROS blaast Rebecca van der Weijde het stof van de verborgen vrouwen van de klassieke muziekgeschiedenis. Ze wordt bijgestaan door historicus Agnes Cremers en musicoloog Simone Leuven. In de afleveringen duiken ze samen in de levens van Maria Anna Mozart, Fanny Mendelssohn, Clara Schumann, Alma Mahler, Lili en Nadia Boulanger, Henriëtte Bosmans, Frieda Belinfante, Antonia Brico en Florence Beatrice Price. Waarom slaagt de een wel, en de ander niet? En hoe was het om als getalenteerde vrouw te leven in de wereld van toen? Natuurlijk hoor je ook volop de muziek van de dames. Na het beluisteren van deze serie denk je voortaan bij de naam Felix Mendelssohn... hé, was dat niet het broertje van Fanny?

Muziek is een vrouwelijk woord:

Mozart. Mendelssohn. Schumann. Je hebt vast wel eens van ze gehoord. Maar nee, het gaat niet om Wolfgang, Felix en Robert. Het is tijd voor de vrouwelijke componisten! De gordijnen van de welverdiende bühne gaan open voor de Maria Anna's, Fanny's en Clara's van deze wereld. In de podcast 'Muziek is een vrouwelijk woord' van NPO Radio 4 en AVROTROS blaast Rebecca van der Weijde het stof van de verborgen vrouwen van de klassieke muziekgeschiedenis. Ze wordt bijgestaan door historicus Agnes Cremers en musicoloog Simone Leuven. In de afleveringen duiken ze samen in de levens van Maria Anna Mozart, Fanny Mendelssohn, Clara Schumann, Alma Mahler, Lili en Nadia Boulanger, Henriëtte Bosmans, Frieda Belinfante, Antonia Brico en Florence Beatrice Price. Waarom slaagt de een wel, en de ander niet? En hoe was het om als getalenteerde vrouw te leven in de wereld van toen? Natuurlijk hoor je ook volop de muziek van de dames. Na het beluisteren van deze serie denk je voortaan bij de naam Felix Mendelssohn... hé, was dat niet het broertje van Fanny?

Podcast afleveringen

#2 - Clara Schumann en Fanny Mendelssohn: Wie lukt het wel, wie lukt het niet?

Clara Schumann was de productiefste componiste en meest begaafde pianiste van haar tijd. Waarschijnlijk ken je haar vooral vanwege haar achternaam - de naam van man Robert, maar ze was de kostwinner in huize Schumann. En dan tijdgenote Fanny Mendelssohn. Ze kon fantastisch componeren en hielp haar broer Felix, maar volgens de maatschappij was ze meer geschikt als huwelijkspartner en moeder. Succes vs. tragedie. Wanneer kan je het als vrouw maken, en wanneer ben je slachtoffer van de tijd? In de tweede aflevering van 'Muziek is een vrouwelijk woord' duikt Rebecca van der Weijde samen met historica Agnes Cremers en musicologe Simone Leuven in de verborgen levens van deze klassieke vrouwen.

#1 - Maria Anna Mozart: Het andere wonderkind

Stel je voor: je bent een wonderkind, kan al jong fantastisch pianospelen, componeert als de beste, tourt door Europa en draagt de achternaam Mozart. Een succesverhaal, denk je. Ja, wel voor Wolfgang Amadeus. Maar niet voor zijn grote zus Maria Anna. Waarom liepen hun wegen zo anders? Van Kassia en Hildegard von Bingen tot Caccini en Mozart: in de eerste aflevering van 'Muziek is een vrouwelijk woord' duikt Rebecca van der Weijde samen met historica Agnes Cremers en musicologe Simone Leuven in de verborgen levens van deze klassieke vrouwen.

Muziek is een vrouwelijk woord: De vrouwen uit de klassieke muziekgeschiedenis

Mozart. Mendelssohn. Schumann. Je hebt vast wel eens van ze gehoord. Maar nee, het gaat niet om Wolfgang, Felix en Robert. Het is tijd voor de vrouwelijke componisten! De gordijnen van de welverdiende bühne gaan open voor de Maria Anna's, Fanny's en Clara's van deze wereld. In de podcast 'Muziek is een vrouwelijk woord' van NPO Radio 4 en AVROTROS blazen Rebecca van der Weijde, historica Agnes Cremers en musicologe Simone Leuven het stof van de verborgen vrouwen van de klassieke muziekgeschiedenis.