Bach van de Dag:

De Bach van de Dag: een podcast als een muzikale scheurkalender! Met de Bach van de Dag-podcast neemt programmamaker Frank de Munnik luisteraars mee op de muzikale ontdekkingsreis die hij al jaren maakt langs het werk van Johann Sebastian Bach.

Wat is het verband tussen het werk van Bach en de val van de Berlijnse Muur? Zou E.T. wel eens hebben geluisterd naar een Brandenburgs Concert? En hoe klinkt de invloed van Bach door tot ver in de twintigste eeuw?

Zin in een dagelijkse portie Bach? Beluister het in de Bach van de Dag, van KRO-NCRV en NPO Radio 4.

Podcast afleveringen

16 december 2019: ‘Er is er een jarig, hoera!’

De geboortedag van Ludwig van Beethoven. 16 December 1770, Bonn. Zijn leraar Neefe, een leerling van Thomascantor Hiller, bracht hem de fijne kneepjes bij van het orgelspel en het componeren van bijvoorbeeld fuga’s. Als Beethoven in Wenen aankomt, jonge hond van 22, schrijft hij Fuga’s op een thema van Bach. In deze podcast ook aandacht voor de late Beethoven, wonderlijk mooi gespeeld door de jonge Franse pianist Remy Geniet. Ludwig van Beethoven, Vijfde Symfonie, Gewandhausorchester olv Riccardo Chailly Ludwig van Beethoven, Fuga op een thema van Bach a 4 cromatica, Wilhelm Krumbach (orgel) Ludwig van Beethoven, Sonate nr.31 op.110; III. Fuga. Adagio ma non troppo, Remy Geniet (piano)

13 december 2019: Loflied en sollicitatie

Met zijn Magnificat schreef Bach’s tweede zoon een visitekaartje van zijn kunnen. Hij voerde het in 1750 uit in de Thomaskirche in Leipzig, vermoedelijk als sollicitatie, om zijn vader op te volgen. De commissie had waarschijnlijk geen oren aan hun hoofd, want het is een ‘beste Bach’! Carl Philipp Emanuel Bach, Magnificat, Wq.215, Akademie fur Alte Musik Berlin & RIAS Kammerchor olv Hans-Christoph Rademann

12 december 2019: Hardop meedenken met jonge hond

Jongehondenmuziek; de 7 toccata's van Bach. Experimenteerdrift en vooral buitengewoon virtuoos. Glenn Gould hield niet van deze muziek, maar maakte wel een van de fraaiste opnamen… Johann Sebastian Bach, Toccata, BWV.910, Glenn Gould (piano)

11 december 2019: Saaie titel, briljante muziek

‘Zes concerten met verschilende instrumenten’, zo noemde Bach in maart 1721 het manuscript met daarin de muziek bekend als ‘Brandenburgse Concerten’. In het Zesde Concert zitten relatief eenvoudige partijen voor de viola da gamba, zodat waarschijnlijk zijn werkgever en muziekliefhebber Prins Leopold mee kon musiceren. Johann Sebastian Bach, Brandenburgs Concert nr.6, BWV.1051, Concerto Copenhagen olv Lars Ulrik Mortensen

10 december 2019: Tot een nieuw begin begaafd

In deze Advent lees ik bijzonder inspirerende teksten van Hannah Arendt, zoals beschreven in Kairos van Joke Hermsen. Over opnieuw beginnen, het onverwachte kunnen verwachten; de mens is tot een nieuw begin begaafd. Johann Sebastian Bach, Koraalbewerking ‘liebster Jesu, wir sind hier’, BWV.731 (arr. Walter Rummel), Jonathan Plowright (piano)

9 december 2019: Puntgaaf

‘De sonates behoren tot de beste werken van geliefde overleden vader’, aldus C.Ph.E. Bach in 1774. Jaren later stonden ze dus nog steeds als een huis. ‘Ze klinken nog steeds uitstekend en schenken me veel plezier’. Mij ook, BWV.1016 is werkelijk puntgaaf. Johann Sebastian Bach, Sonate voor viool en clavecimbel nr.3, BWV.1016, Frank Peter Zimmermann (viool), Enrico Pace (piano)

6 december 2019: De Grote Bach

In de familie Bach gold Johann Christoph als ‘de Grote Bach’. Ook JS was als kind al onder de indruk, en koos jaren later, een werk van Johann Christoph als muziek in zijn eigen uitvaartdienst… Johann Christoph Bach, Ach, dass ich Wassers g’nug hätte, Magdalena Kozena (sopraan), Musica Antiqua Koln olv Reinhard Goebel, Rheinische Kantorei & Das Kleine Konzert olv Hermann Max

5 december 2019: Hout en lucht

Maar één werk schreef Bach voor solo-fluit, maar het openingsdeel is een van mijn lievelingsstukken. Enkel hout en lucht – een elegante dans over het wezen van muziek. Johann Sebastian Bach, Sonate voor fluit, BWV.1013; I. Allemande, Wilbert Hazelzet (traverso)

4 december 2019: Loflied van voorganger

Bach volgde Kuhnau op als Thomascantor in Leipzig. Maar hoe klinkt de muziek van Kuhnau? Vandaag zijn meest omvangrijke werk: het Magnificat, geschreven voor gebruik in de Thomaskirche. Johann Kuhnau, Magnificat, Opella Musica & Camerata Lipsiensis olv Gregor Meyer

3 december 2019: Trouwen, opnieuw

3 december 1721, een heugelijke dag. Na anderhalf jaar weduwnaar te zijn geweest, trouwt Bach met Anna Magdalena Wilcke. Een hooggeachte musicienne, een zeer talentvolle vrouw. Johannn Sebastian Bach, Suite, BWV.817 ‘Franse Suite nr.6’, Zhu Xiao-Mei (piano)

2 december 2019: Over kwetsbaarheid

De cantate voor de eerste zondag van de Advent begint met uitbundige pauken en trompetten. Maar er is ook een aria die spreekt van een ‘zachte en zwakke stem’. En de kracht die daarvan uitgaat. Eigenlijk een aria die nog steeds uitermate actueel is. Een klinkend pleidooi voor kwetsbaarheid. Johann Sebastian Bach, Cantate, BWV.36 ‘Schwingt freudig euch empor; aria ‘Auch mit gedämpften schwachen Stimmen’, Joanna Lunn (sopraan), English Baroque Solists olv John Eliot Gardiner

29 november 2019: Advent, 1749

Er was al een opvolger geregeld… In 1749 is Bach behoorlijk ziek, en de ‘opvolging’ zal hem niet geholpen hebben met het herstel. Hij roept zijn oudste zoon naar Leipzig om middels een concert te solliciteren. Wilhelm Friedemann Bach dirigeert daarom op de eerste zondag van de Advent 1749 zijn grootse cantate ‘Lasses und ablegen die Werke der Finsternis’. Spoiler-alert: WF Bach werd afgewezen… Wilhelm Friedemann Bach, Cantate ‘Lasset uns ablegen die Werke der Finsternis’; Openingskoor: ‘Lasset uns ablegen die Werke der Finsternis’; Aria: ‘Vater, mit Erbarmen’, Barbara Schlick (sopraan), Rheinische Kantorei & Das Kleine Konzert olv Hermann Max

28 november 2019: Groot voorbeeld voor Gould

Met zoveel aandacht en concentratie, de oude opnamen van Rosalyn Tureck zijn een fenomeen, ‘Hogepriesteres van Bach’, was haar bijnaam. En ze werd een groot voorbeeld voor Glenn Gould. Johann Sebastian Bach, Prelude & Fuga, BWV.868 (WTCI), Rosalyn Tureck, piano (opn.1952) Johann Sebastian Bach, Prelude & Fuga, BWV.869 (WTCI), Rosalyn Tureck, piano (opn.1952)

27 november 2019: Gevonden Vioolconcert

Stel: je vindt een Vioolconcert van Bach… daar lijkt het op, als ik naar de bewerking van Ottorino Respighi luister. Het werkt, en zo hoorde je deze Bach nog nooit. Johann Sebastian Bach (arr. Ottorino Respighi), Vioolsonate, BWV.1023 (Concert), Ilkka Talvi (viool), Seattle Symphony olv Gerard Schwarz

26 november 2019: In de schaduw van een dorp

De vroegste bewaarde ‘Bach-muziek’ is van Johann Bach. Zijn muziek, innig en vroom, raakt bij mij aan het verlangen naar een dorp. Johann Bach, Unser Leben ist ein Schatten, Vox Luminis olv Lionel Meunier