Bach van de Dag:

De Bach van de Dag: een podcast als een muzikale scheurkalender! Met de Bach van de Dag-podcast neemt programmamaker Frank de Munnik luisteraars mee op de muzikale ontdekkingsreis die hij al jaren maakt langs het werk van Johann Sebastian Bach.

Wat is het verband tussen het werk van Bach en de val van de Berlijnse Muur? Zou E.T. wel eens hebben geluisterd naar een Brandenburgs Concert? En hoe klinkt de invloed van Bach door tot ver in de twintigste eeuw?

Zin in een dagelijkse portie Bach? Beluister het in de Bach van de Dag, van KRO-NCRV en NPO Radio 4.

Podcast afleveringen

17 oktober 2019: Feest!

En of. Op 17 oktober 1707 trouwde Johann Sebastian Bach in Dornheim met Maria Barbara. Op een maandag, wel zo handig, want de meeste ‘Bachs’ werkten op zondag… En welke muziek was er bij de trouwerij? Johann Sebastian Bach, Cantate BWV.196, ‘Der Herr denket an uns’, Koor en Orkest van de Nederlandse Bachvereniging olv Jos van Veldhoven

16 oktober 2019: De eerste schoonvader

Hij heeft niet meegemaakt dat zijn dochter trouwde met een familielid van hem; Johann Michael Bach. Johann Michael was een neef van de vader van Johann Sebastian Bach, en zijn dochter, Maria Barbara trouwde met Johann Sebastian. Er is redelijk wat muziek bewaard gebleven van de in 1694 overleden Johann Michael Bach. Hoogste tijd om er eens naar te luisteren. Johann Michael Bach, ‘Herr, wenn ich Dich nur habe’; Vox Luminis olv Lionel Meunier

15 oktober 2019: De eerste klap is een daalder waard

Je zult deze groep topmusici bij elkaar hebben. Werkelijk de absolute top verzamelde zich in de Abbey Road Studios in Londen in 1935 om voor het eerst de Brandenburgse Concerten op te nemen in een kleine bezetting. Nog steeds een zeer luisterenwaardige opname, waarover het nodige te zeggen valt… Johann Sebastian Bach, Brandenburgs Concert nr.5, BWV1050; dl.1; Adolf Busch Players (Adolf Busch (viool), Marcel Moyse (fluit), Rudolf Serken (piano))

14 oktober 2019: Humorvolle haast

Bach & humor? Niet meteen de eerste combinatie waaraan ik denk. Valt er te lachen met Bach? Zelden! Laat ik eerlijk zijn. En het hoeft ook niet, maar soms… Er is een aria in de cantate 'Jesu, der du meine Seele' die bij mij een glimlach tevoorschijn tovert. En het heeft iets te maken met Tirol… Johann Sebastian Bach, Cantate BWV.78 ‘Jesu, der du meine Seele’; duet ‘Wir eilen mit schwachen, doch ernsigen Schritten’; Yukari Nonoshita (sopraan), Daniel Taylor (alt), Bach Collegium Japan olv Masaaki Suzuki

11 oktober 2019: Vriend Weiss

Het aantal vermaarde musici was erg hoog aan het hof van Dresden; de best betaalde onder hen was de luitist Sylvius Leopold Weiss. Hij was een goede vriend van Johann Sebastian, ze hebben zelfs samen gecomponeerd… en een ‘wedstrijd’ gehouden in improviseren. Ik hou van de luit, en van de muziek van Weiss… Sylvius Leopold Weiss, Sonate voor luit nr.1, Nigel North (luit)

10 oktober 2019: Monument voor Myra

Op 10 oktober 1939 begon de pianiste Myra Hess aan een indrukwekkende reeks concerten in de National Gallery London. Iedere werkdag, tot april 1946 gaven zij en haar muzikale vrienden een concert, toegang 1 shilling, zodat het voor iedereen toegankelijk was. Zelfs tijdens de zware bombardementen bleef zij doorgaan met spelen, om de moraal hoog te houden en om het mooie en goede in ere te houden. J.S. Bach / Myra Hess, Jesu, joy of man’s desiring (BWV.147), Myra Hess, (piano, opname: 1928)

9 oktober 2019: ‘Wir sind das Volk!’

Leipzig, 9 oktober 1989. 70.000 Mensen op weg naar vrijheid. Tegen de staat, tegen onderdrukking. Vanuit de Nicolaikirche (waar Bach ooit werkte) op weg naar het hoofdkwartier van de Stasi. ‘Wir sind das Volk!’ Leipzig, 5 oktober 1735. Duizenden mensen op weg naar een uitvoering van het feestelijke ‘Preise dein Glucke, Gesegnetes Sachsen’, BWV.215 van Bach. In de openlucht, ter ere van de machthebbers… J.S. Bach, Dramma per musica: ‘Preise dein Glück, gesegnetes Sachsen’ BWV.215; openingskoor, Amsterdam Baroque Choir & Orchestra olv Ton Koopman

8 oktober 2019: De Bach onder de regisseurs

Pure poezie in beelden. Beeldrijmen. Spiritualiteit in film. In Eye Amsterdam is tot december 2019 een tentoonstelling te zien rond het werk van de Russische regisseur Andrei Tarkovsky. Door een criticus werd Tarkovsky omschreven als ‘de Bach onder de regisseurs’. In zijn films gebruikt Tarkovsky geregeld muziek van Bach, zoals in ‘Nostalghia’, waar Sviatoslav Richter Prelude en Fuga BWV.853 speelt. Johann Sebastian Bach Prelude en Fuga, BWV.853 (uit: WTC boek 1), Sviatoslav Richter (piano)

7 oktober 2019: Een leven lang Bach

Op zijn verjaardag - Yo Yo Ma begon met Bach toen hij 4 jaar jong was, en onlangs, nu in de 60, maakte hij zijn derde opname van de Cellosuites. Een leven lang Bach… Hoe klinkende de 3 verschillende opnamen? Johann Sebastian Bach, Suite voor cello nr.1, BWV.1007; I.Prelude; Yo Yo Ma (cello) (1987) Johann Sebastian Bach, Suite voor cello nr.1, BWV.1007; I.Prelude; Yo Yo Ma (cello) Johann Sebastian Bach, Suite voor cello nr.1, BWV.1007 - compleet; Yo Yo Ma (cello) (2018)

4 oktober 2019: Een zeer groot liefhebster van zulke vogels

Gewoonweg lief, vind ik het. Johann Sebastian informeert in juni 1740 of hij een ‘kneu’ kan ontvangen, een zangvogeltje, want zijn vrouw Anna Magdalena is ‘een zeer groot liefhebster van zulke vogels’. Dat betekent dat er in de woonkamer van de Bach’s een kooitje was met een zingende kneu… Euh, hoe klinkt een kneu eigenlijk? Francois (Le Grand) Couperin, Rondeau ‘Les Bergeries’, BWV. Anh.183 (uit: Klavierbuchlein Anna Magdalena Bach, 1725), Cristine Plubeau (gamba), Oliver Baumont (clavecimbel)

3 oktober 2019: Een goed gesprek

Op zijn nieuwe CD houdt Marcel Worms een warm en overtuigend pleidooi voor de fuga. ‘De fuga is een gesprek tussen verschillende stemmen die allemaal tot hun recht komen. Het publieke debat van anno 2019 zou hier een voorbeeld aan kunnen nemen’. Helemaal mee eens! J.S. Bach Prelude en Fuga, BWV. 862 (uit WTC1) Marcel Worms (piano) Felix Mendelssohn-Bartholdy Prelude en Fuga, op.35, nr.4 Marcel Worms (piano) Dmitri Shostakovich Prelude en Fuga, op.87, nr.17 Marcel Worms (piano)

2 oktober 2019: Vanochtend gecomponeerd

Shunske Sato, artistiek leider van de Nederlands Bachvereniging, speelt Bach alsof het vanochtend gecomponeerd is. Vol verbazing over de schoonheid van de noten, en er al spelend nog van alles aan toevoegend. Vanuit een trefzekere losse pols… Johann Sebastian Bach (arr. Forkel) Concerto voor viool en strijkorkest BWV. 1056R; dl.2 Shunske Sato (viool) Il Pomo d’Oro Johann Sebastian Bach Concerto voor viool en strijkorkest BWV. 1042 Shunske Sato (viool) Il Pomo d’Oro

1 oktober 2019: Rechts van Bach, op een oude foto

Stel… je vindt een oude foto. Gemaakt tijdens een concert van Bach en de zijnen aan het hof van Cöthen. Ik zou me allereerst verbazen over het uiterlijk van Bach. Een buikje, een pruik, strenge blik. En daar rechts van Bach, slecht zichtbaar, maar toch… Johann Christian Schickhardt. Hobo- en blokfluitvirtuoos. De laatste 20 jaar van zijn leven was hij docent aan de Universiteit Leiden. Hoogste tijd om in te zoomen op zijn muziek. Johann Christian Schickhardt Concert voor fluit 2 hobo’s en strijkorkest in g, deel.1 Jed Wentz (traverso) Johann Christian Schickhardt Sonate nr.7, op.30 Erik Bosgraaf (blokfluit) Francesco Corti (clavecimbel)

30 september 2019: Drie keer hetzelfde, maar dan anders

Je neemt een handjevol muzieknoten, en schrijft vervolgens duizelingwekkend veel muziek, met dit handjevol als basis. Variaties. Een prachtig gegeven, want je hoort steeds hetzelfde, maar dan anders. Bach was er een meester in, neem bijvoorbeeld de Goldberg Variaties. Mijn tip voor de Hart & Ziel Lijst. J.S. Bach Goldberg Variaties, BWV.988 (Aria & Variatie 1 t/m 5) Lars Vogt (piano) J.S. Bach Goldberg Variaties, BWV.988 (Aria & Variatie 1 t/m 5) Beatrice Rana (piano) J.S. Bach Goldberg Variaties, BWV.988 (Aria & Variatie 1 t/m 5) Glenn Gould (piano; opname 1955)

27 september: Voor een jonggestorven Prins

Bach had hem hoog, Telemann had hem hoog; Prins Johann Ernst von Sachsen-Weimar. Talentvolle componist en musicus, en twee jaar student in Utrecht… De Prins stierf net 18 jaar jong, Bach componeerde een zachtmoedige troost. J.S. Bach Cantate ‘Komm, Du Suße Todesstunde’, BWV.161 Hans Jörg Mammel [tenor] Matthew White [countertenor] Collegium Vocale Gent olv Philippe Herreweghe