Bach van de Dag:

De Bach van de Dag: een podcast als een muzikale scheurkalender! Met de Bach van de Dag-podcast neemt programmamaker Frank de Munnik luisteraars mee op de muzikale ontdekkingsreis die hij al jaren maakt langs het werk van Johann Sebastian Bach.

Wat is het verband tussen het werk van Bach en de val van de Berlijnse Muur? Zou E.T. wel eens hebben geluisterd naar een Brandenburgs Concert? En hoe klinkt de invloed van Bach door tot ver in de twintigste eeuw?

Zin in een dagelijkse portie Bach? Beluister het in de Bach van de Dag, van KRO-NCRV en NPO Radio 4.

Podcast afleveringen

15 november 2019: Kopje koffie, via Turkije en Frankrijk naar Leipzig

Via de Turkse ambassadeur in Frankrijk kwam in 1669 de koffie Europa binnen, in 1694 volgde Leipzig, en in 1715 opende Zimmermann zijn beroemde café. In 1735 componeerde Bach voor zijn wekelijkse concerten in dit ‘koffiehuis’ zijn Koffiecantate. Nayi Osman Dede, Taksim Ney, Adrien Espinouze (ney) Marin Marais, Troisieme Livre de Pieces de Viole: Saillie du caffe, Melisane Corriveau (Basse de Viole), Olivier Fortin (klavecimbel) Johann Sebastian Bach, ‘Schweigt stille, plaudert nicht’, BWV.211 (Koffiecantate): IV.Air, Hana Blazikova (sopraan), Ensemble Masques olv Olivier Fortin

14 november 2019: Meditatie over driemaal BWV.867

Ik volg Andras Schiff en zijn Bach-opnamen, zeg maar gerust: ik ben een liefhebber van zijn spel en opvattingen. In deze Podcast driemaal Prelude en Fuga BWV.867 door Andras Schiff. En hoe verschillend…! Johann Sebastian Bach, Prelude en Fuga, BWV.867 (opn.sept.1984), Andras Schiff (piano) Johann Sebastian Bach, Prelude en Fuga, BWV.867 (opn.mei 2006), Andras Schiff (piano) Johann Sebastian Bach, Prelude en Fuga, BWV.867 (opn.aug 2011), Andras Schiff (piano)

13 november 2019: Een dag te laat…

In 1719 verbleef de grote Handel even in zijn geboorteplaats Halle, slechts 30 km van Cothen waar Bach werkzaam was. Johann Sebastian zette zich in een postkoets naar Halle en… kwam net te laat, Handel was al vertrokken. Een ontmoeting tussen deze twee – het is er nooit van gekomen. Georg Friedrich Handel, Solomon, HWV.67; Ouverture, Akademie fur Alte Musik Berlin olv Daniel Reuss Georg Friedrich Handel, Solomon, HWV.67; The Arrival of the Queen of Sheba, Akademie fur Alte Musik Berlin olv Daniel Reuss

12 november 2019: ‘…softly with such tenderness’

Een prachtig, klein boek. ‘Something of his Art, walking to Lubeck with J.S. Bach’ van de Engelse schrijver Horatio Clare. Hij beschrijft o.a zijn klinkende ontmoeting met het motet 'Jesu, meine Freude'; en doet dat op een poetische en inlevende wijze. Johann Sebastian Bach, Jesu, meine Freude, BWV.227, The Norwegian Soloists’ Choir & Ensemble Allegria olv Grete Pedersen

11 november 2019: De verbijsterende solo

Het is zo virtuoos en verbijsterend… de solo aan het slot van het eerste deel Brandenburgs Concert BWV.1050. Ik zie Bach al zitten - al zijn kunnen, zijn vakmanschap... maar ook het pure plezier in zoiets halsbrekends. Johann Sebastian Bach, Brandenburgs Concert BWV.1050a; dl.1, Ensemble Schonbrunn Johann Sebastian Bach, Brandenburgs Concert BWV.1050; dl.1, La Risonanza olv Fabio Bonizzoni

8 november 2019: Kristallnacht

Onvoorstelbaar… Kristallnacht. Een door de nazi-staat georganiseerde terreur tegen Joden, op 9 november 1938. Ook het gezin Salomon wordt getroffen. Charlotte Salomon zal postuum bekendheid verwerven met haar meer dan 1300 schilderijen. Haar stiefmoeder, Paula Salomon-Lindberg gold in haar tijd als een beroemde alt. Als eerbetoon en herinnering in deze podcast Lindberg’s uitvoering van 'Bist Du bei mir'. Johann Sebastian Bach, Bist Du bei mir, BWV.508, Paula Lindberg (alt)

7 november 2019: Daar wil je bij zijn

9 november 1835. Gewandhaus Leipzig. De 16-jarige Clara Wieck (later Schumann) brengt haar Pianoconcert in première. Mendelssohn dirigeert. Daarna gaat Felix ook achter de vleugel zitten, met Clara en een derde pianist. Op het programma: Concert BWV.1063. Johann Sebastian Bach, Concert voor 3 clavecimbels, BWV.1063 (arr.), Evgeni Koroliov (piano), Ljupka Hadzi-Georgieva (piano), Anna Vinnistkaya (piano) Felix Mendelssohn-Bartholdy, Capriccio briljante, op.22, Ronald Brautigam (piano), Die Kölner Akademie olv Michael Alexander Willens Clara Schumann, Concert voor piano en orkest, op.7, deel II "Romanze" + deel III "Finale", Isata Kanneh-Mason (piano), Jonathan Aasgaard (cello), Royal Liverpool Philharmonic Orchestra

6 november 2019: In de gevangenis

Bijna een maand zat Bach in de gevangenis, en werd vervolgens oneervol ontslagen. Hij had het er vervolgens nooit meer over… Het gerucht gaat dat Bach achter de tralies begon aan het Wohltemperierte Clavier, boek 1. Johann Sebastian Bach, Prelude en Fuga, BWV.847 (WTC I), Christophe Rousset (clavecimbel)

5 november 2019: Aria in Café

Onlangs verschenen: Bach op accordeon, door Vincent van Amsterdam. Ik kreeg meteen een lichtweemoedige associatie met een café, ergens in een buitenwijk. Een paar bezoekers, namiddaglicht. Johann Sebastian Bach, Goldbergvariaties, BWV.988; Aria, Vincent van Amsterdam (accordeon)

4 november 2019: Op bezoek bij Goethe

Op 12-jarige leeftijd ging Mendelssohn op bezoek bij Goethe in Weimar. Eerst nog even langs Leipzig, waar Mendelssohn vol enthousiasme schrijft dat hij in de slaapkamer van Bach is geweest. Eenmaal bij Goethe, speelt de jongen… Bach. De oude dichter staat versteld. Johann Sebastian Bach, Prelude en Fuga, BWV.858 (WTC I), Till Fellner (piano) Felix Mendelssohn-Bartholdy, Symphony nr.12 ‘Fuga’; I. Fuga. Grave-Allegro, L’Orfeo Barockorchester olv Michi Gaigg

1 november 2019: Uit de tijd – voor mijn moeder

Mijn moeder overleed iets meer dan 9 jaar geleden, morgen op Allerzielen herdenk ik haar, zoals ik eigenlijk iedere dag doe. Kan de muziek van Bach troosten? De muziek maakt het verdriet niet minder, wel anders. Als een warme deken rond de pijn. Johann Sebastian Bach, O Jesu Christ, Meins Lebens Licht, BWV.118, Pygmalion

31 oktober 2019: Rotsvast

Reformatiedag. Wat is het? Ik riep de hulp in van college en dominee Sjoerd. Daarnaast, hoe muziek van Bach voor Reformatiedag in de 19e eeuw ‘verwerd’ tot Duitslands trots… Martin Luther, Ein feste Burg ist unser Gott, Bach-Chor Siegen Johann Sebastian Bach, Ein feste Burg ist unser Gott, BWV.80; I. Ein feste burg ist unser Gott, Gesualdo Consort Amsterdam & Musica Amphion olv Pieter-Jan Belder Johann Sebastian Bach / Wilhelm Friedemann Bach, Ein feste Burg ist unser Gott, BWV.80b; I. Ein feste burg ist unser Gott, Chorus Musicus Koln & Das Neue Orchester olv Christoph Spering

30 oktober 2019: Een gevonden Bach

Het zal je gebeuren; je snuffelt in een doos met oude papieren en plots herken je het handschrift van Bach. Het gebeurde in 2005, een Bach-aria was ontdekt. Een bijzonder stuk dat ik beluister als minimal music. Johann Sebastian Bach, Alles Mit Gott Und Nichts Ohn’ Ihn, BWV.1127, Carolyn Sampson (sopraan), Bach Collegium Japan olv Masaaki Suzuki

29 oktober 2019: Aria Variata

Het onbekende broertje van de Goldbergvariaties – maar een dartelend genot van vakmanschap en inspiratie, zeker in de uitvoering door Olafsson. Johann Sebastian Bach, Aria variata (alla maniera Italiana), BWV.989, Vikingur Olafsson (piano)

28 oktober 2019: Herfst

Op mijn dagelijkse wandelingen zie ik de herfst, ik ruik de herfst, en het gekras van kraaien doorklieft het bruin, rood en geel. Maar hoe klinkt de herfst? Als een altviool bij Bach… Johann Sebastian Bach, Cellosuite nr.2, BWV.1008 (arr.); I. Prelude, Kim Kashkashian (altviool) Johann Sebastian Bach, Cantate BWV.18; ‘Gleichwie der Regen und Schnee vom Himmel fallt’; Sinfonia (vroege versie), Amsterdam Baroque Orchestra olv Ton Koopman Johann Sebastian Bach, Cantate BWV.18 ‘Gleichwie der Regen und Schnee vom Himmel fallt’; Sinfonia (versie Leipzig), Amsterdam Baroque Orchestra olv Ton Koopman