Podium
NTR

Gloedvolle start van de NTR ZaterdagMatinee met 'Il Pirata'

foto: Wikimedia
  1. Klassiekchevron right
  2. Gloedvolle start van de NTR ZaterdagMatinee met 'Il Pirata'

Het is gelijk een gloedvol begin. Met een uitvoering van de belcanto-opera Il Pirata van Vincenzo Bellini gaat op 9 september het nieuwe seizoen van de NTR ZaterdagMatinee van start. Bellini schreef de opera in Parijs en het geldt als een meesterwerk uit de romantiek. In het radioprogramma Podium kwam de Amerikaanse tenor Michael Spyres aan het woord. Hij zingt zaterdag de rol van Gualtiero.

Michael Spyres over Il Pirata in Podium

In de NTR ZaterdagMatinee klonken eerder al Bellini opera's La straniera en Norma. En zaterdag dus Il Pirata - de piraat - in een concertante versie. Het libretto van de opera is gebaseerd op het toneelstuk Bertram, or The Castle of St. Aldobrand (1816) van de Ierse geestelijke Charles Maturin. Wat is het verhaal in een notendop? Een 13de-eeuwse Siciliaanse edelman (bariton) die Imogene (sopraan) om met hem te trouwen. Maar zij houdt van een piraat (tenor), die haar zoontje dreigt dood te steken.

Hart van goud

Wie een moordlustige piraat zonder geweten verwacht krijgt geen gelijk. "Hij is een piraat maar heeft een hart van goud", zegt tenor Michael Spyres over zijn rol. "Hij wil iedereen vermoorden maar met een glimlach en prachtig geluid. Er is een vage grens tussen goed en kwaad. Die contradictie maakt het heel interessant."

Ronddwalende piraat

Nu denk je bij zo'n piratenthema aan de film Pirates of the Caribbean, maar in zijn tijd sloot Maturin aan bij Lord Byrons populaire roman in verzen The Corsair uit 1814. Byron schildert daarin de piraat af als een ronddwalende buitenstaander die in onmin leeft met de maatschappij, zich op haar wil wreken en slechts mild gestemd wordt door vrouwelijk schoon.

Tenor Michael Spyres ziet in de thematiek ook een duidelijke link met het nu. "Door de moderne media voelen mensen zich een God in hun eigen wereld. Ze weten niet meer wat goed of fout is. En dat maakt deze opera ook voor deze tijd nog zeer relevant."

De muziek

Het zal niet verbazen dat de grote trekpleister van de opera de muziek van Bellini is. Dat begint onmiddellijk met de ouverture. Je zit door de felle contrasten op het puntje van je stoel.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Een hoogtepunt is de de waanzinscène van Imogene aan het slot, na de brute terechtstelling van haar geliefde Gualtiero: ‘O zon, verberg je / in de donkerste duisternis, / houd de wrede bijl / weg van mijn ogen.’

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie