Filmmuziek

Vrouwelijke filmcomponisten in special 'Muziek is een vrouwelijk woord'

foto: AVROTROS
  1. Klassiekchevron right
  2. Vrouwelijke filmcomponisten in special 'Muziek is een vrouwelijk woord'

In de filmspecial van de podcast Muziek is een vrouwelijk woord richt podcastmaker Rebecca van der Weijde de blik voorbij de grenzen van klassieke muziek en zet ze de spotlights op filmmuziek. Net zoals in de klassieke wereld, kennen we in filmwereld niet veel vrouwelijke componisten. Hoe komt dat? En welke vrouwen weten het wél te maken?

'Filmmuziek is een vrouwelijk woord' ?

Video niet beschikbaar

De podcast Muziek is een vrouwelijk woord speelt zich af in de klassieke muziekwereld van de achttiende, negentiende en twintigste eeuw. Er is sindsdien veel veranderd. De opkomst van vrouwenrechten, feminisme, steeds meer bekende vrouwelijke musici en dirigenten. Je zou kunnen stellen dat het de goede kant op gaat. Maar hoe zit het tegenwoordig? Kijk naar het moderne genre filmmuziek: waar zijn de vrouwen naast grootheden als Ennio Morricone, Hans Zimmer en John Williams?

De filmspecial is vanaf nu te beluisteren op alle podcastplatforms.

#7 - Filmspecial: En de Oscar gaat naar... Rachel Portman! - Muziek is een vrouwelijk woord

And the Oscar goes to...

In de filmmuziekspecial van de podcast gaat Rebecca op onderzoek uit. Ze gaat langs bij NPO Klassiek-collega Jet Berkhout, die elke vrijdag filmmuziek laat horen in haar programma De Muziekfabriek, klopt aan bij docent filmcompositie aan het Conservatorium van Amsterdam Jurre Haanstra en bespreekt de wereld van filmmuziek met componist Matthijs Kieboom. Aan de telefoon spreekt ze de Britse filmcomponist Rachel Portman, die de soundtracks schreef voor onder andere Chocolat en Emma. Rachel won als eerste vrouw ooit de Oscar for Best Original Score. Hoe was dat voor haar? En hoe ervaart zij als vrouw het vak van filmcomponist?

Muziek is een vrouwelijk woord

In de podcastserie Muziek is een vrouwelijk woord van NPO Klassiek en AVROTROS bespreekt Rebecca van der Weijde samen met musicologe Simone Leuven en historica Agnes Cremers de verborgen levens van vrouwen uit de klassieke muziekgeschiedenis. Wolfgang Amadeus Mozart kent iedereen, maar ken je ook zijn getalenteerde zus Maria Anna? Wist je dat Clara Schumann kostwinner was in huize Schumann? En hoe lukte het de Afro-Amerikaanse Florence Beatrice Price om als eerste vrouw van kleur voor een symfonieorkest te staan? In zes afleveringen krijg je een reis door de vrouwelijke helft van de klassieke muziekgeschiedenis.

Beluister de podcast Muziek is een vrouwelijk woord via deze pagina, Google Podcasts, Apple Podcasts of Spotify.

Ster advertentie
Ster advertentie