Fragment

Jaap van Zweden en Stravinsky’s Sacre

  1. Fragmentenchevron right
  2. Jaap van Zweden en Stravinsky’s Sacre

Jaap van Zweden
Jaap van Zweden, sinds kort 'music director' van de New York Philharmonic, breekt graag een lans voor Nederlandse componisten. Met het Koninklijk Concertgebouworkest brengt hij de wereldpremière van Martijn Paddings Softly Bouncing, een knipoog naar symfonisch geweld. Vervolgens betreedt opnieuw een Nederlandse topmusicus het podium: Simone Lamsma soleert in het melancholieke Vioolconcert van Britten.

Stravinsky’s Sacre
Met Stravinsky’s opwindende ballet Le sacre du printemps met zijn hoekige, obsessieve ritmes en zijn dissonante samenklanken werd de negentiende-eeuwse Romantiek definitief ten grave gedragen. Na de tumultueuze en rellerige wereldpremière in 1913 begon de Sacre aan een ongekende triomftocht. Die duurt nog altijd voort, want door zijn ongekende inventiviteit blijft Stravinsky’s meeslepende meesterwerk fris klinken.