Naar homepage
Fragment

Eric de Vroedt

  1. Fragmentenchevron right
  2. Eric de Vroedt

Eric de Vroedt studeerde in 1996 af aan de Toneelschool Arnhem. In 1996 was hij een van de oprichters van toneelgezelschap Monk. Bij toneelgezelschap Monk ontdekte De Vroedt dat schrijven en regisseren hem meer bevielen dan spelen. In 2003 verliet hij toneelgezelschap Monk om in 2004 te beginnen aan het mightysociety-project. Vanaf 2007 viel dit project onder de vleugels van Toneelgroep Amsterdam en maakte De Vroedt deel uit van TA-2, een initiatief van Toneelgroep Amsterdam en Toneelschuur Haarlem. Sinds 2008 maakt De Vroedt repertoire voorstellingen bij Toneelgroep Amsterdam (Streetcar Named Desire van Tennessee Williams in 2008, Glengarry Glen Ross van David Mamet in 2009, Na de zondeval van Arthur Miller in 2012, De Entertainer van John Osborne in 2014 en Koningin Lear van Tom Lanoye, naar Shakespeare in 2015).

In 2016 treedt de Vroedt als regisseur en artistiek leider toe tot het Nationale Toneel, in 2018 is hij hiervan artistiek directeur geworden. De Vroedt gaf het een nieuw elan en veranderde ook de naam van het gezelschap in Het Nationale Theater. Zijn voorstellingen kenmerken zich door een scherp maatschappelijk engagement en een opgeschroefde, gestileerde speelstijl afgewisseld met momenten van emotionele introspectie.

In 2017 en 2018 maakte hij o.a. de voor het Theaterfestival genomineerde voorstellingen Race (Romana Vrede won hiervoor de Louis d’Or) en het met de Toneelschrijfprijs bekroonde The Nation. Andere projecten bij HNT: De hereniging van de twee Korea’s (2018), We zijn hier voor Robbie (2018), De wereld volgens John (2019) en The Children (2019). In 2021 gaat De eeuw van mijn moeder in première, een familieverhaal over de migratie van Nederlands-Indië naar Nederland. Een voorstelling die De Vroedt schreef over zijn eigen moeder, een persoonlijk en episch verhaal dat een prisma blijkt te zijn voor grote historische omwentelingen.

In Duitsland is De Vroedt vaste gastregisseur bij Schauspielhaus Bochum. Voor de grote zaal regisseerde hij aldaar Freitag van Hugo Claus en Leas Hochzeit (Leedvermaak) van Judith Herzberg. Bij Theater Dortmund maakte hij Die Restposten (mightysociety4).