Fragment

Hilversumse Muziekschatten, een podcast in 5 afleveringen. Afl. 1 'De oorlogsjaren'

  1. Fragmentenchevron right
  2. Hilversumse Muziekschatten, een podcast in 5 afleveringen. Afl. 1 'De oorlogsjaren'

Vanavond de eerste oogst uit deze nieuwe podcastserie over de verborgen muziekschatten in de muziekbibliotheek van de Omroepensembles.

Hiervoor werk NTR-programmamaker Frans van Gurp nauw samen met collectiespecialist Jan Jaap Kassies, hij beheert de bladmuziek
collectie Muziekschatten, die 100 jaar omroepmuziek vertegenwoordigd. Met Sebastiaan van Eck, cellist van het Radio Filharmonisch Orkest spitten zij de 5 km lange kasten met bladmuziek door in de kelders van het Hilversumse Muziekcentrum van de Omroep.
De podcast bestaat uit 5 afleveringen. Vanavond de eerste, het drieluik: ‘De oorlogsjaren’. 

Muziekschatten site thumb

Duitse bezetting

De bezetting van Nederland door Nazi-Duitsland had een enorme impact op het muziekleven. Niet alleen werden Joodse musici ontslagen uit de orkesten, velen werden op transport gezet naar concentratiekampen, een groot aantal van hen overleefde de oorlog niet. En niet-Joodse musici werden gedwongen lid te worden van de door de Duitse bezetter opgerichte Kultuurkamer. Een aantal weigerde en dook onder en werd brodeloos, een grote groep bleef doorwerken. Ook de Nederlandse Radio kwam onder curatele te staan van de bezetter.

Componeren gaat door

Toch componeerde een aantal protesterende componisten gewoon door, zoals bijvoorbeeld Marius Flothuis, die Bicinia schreef in 1944 in Kamp Vught. De Artis Suite van Hans Lachman is gecomponeerd na de oorlog in 1958. Lachman overleefde de oorlog door de moedige Limburgse Pastoor Henri Vullinghs die hem en vele andere Joden een schuiladres bood. Vullinghs moest zijn verzetsdaden met de dood bekopen, terwijl Lachman de oorlog overleefde. Hij overleed in 1990 toen zijn muziek volledig was vergeten. In 2008 bracht fluitiste Eleonore Pameijer een bezoek aan zoon Michel Lachman. Een deel van Lachmans muziek werd enigszins vochtig  tevoorschijn gehaald uit een sinaasappel dat jarenlang in een tuinschuurtje stond. De Artis Suite dook op in de omroepcollectie Muziekschatten.

De Joodse componist Daniel Belinfante dook eveneens onder en bleef desondanks actief in het verzet. Hij werd betrapt toen hij een Engels radiobericht verspreidde en werd op transport gezet. Tijdens bevrijdingsacties door de Russen in januari 1945 overleed hij in een brand. Musicoloog Leo Samama noemt hem een unieke stem in het componeren rond de jaren dertig.