Bachs halleluja op vijf snaren

Hoe je de Cellosuites van Bach moet spelen? Voor de ene helft weet je waar je op kan teruggrijpen, kennis die we hebben opgebouwd, bronnen uit de tijd van Bach zelf, stijlkenmerken die er bij horen. Maar voor de andere helft moet je het zelf doen - is het jouw eigen inbreng als musicus. Zo parafraseer ik de woorden van Lucia Swarts, in het derde deel van het interview dat je hier kan vinden (hier klikken en dan nog een keer hier klikken) over wat wel gezien wordt als het summum van het cellorepertoire: de zes Suites voor Violoncello Solo van Johann Sebastian Bach. Vanavond het laatste deel in een serie over die suites, naast een paar bijzondere nieuwe releases uit zéér uiteenlopende muzikale hoeken...

  • Johann Sebastian Bach: Suite voor cello nr 6 in D BWV 1012, Prelude (Lucia Swarts [cello])
  • Johann Sebastian Bach: Suite voor cello nr 6 in D BWV 1012, Courante, Sarabande, Gigue (Lucia Swarts [cello])
  • Helen Ostafew: Ave Maria (World Choir for Peace olv Nicol Matt)
  • Marlies du Mosch: Cigales (Marlies du Mosch [piano])
  • Vinkepeezer: Narello Docazul Racoon + Nalaña (Vinkepeezer [elektronica])