Trappistenmonnik èn componist - Kris Oelbrandt neemt in de eigentijdse muziek van Nederland een België een unieke positie in. Al op jonge leeftijd voelde hij zich geroepen tot het kloosterleven, maar pas nadat hij zijn opleiding tot componist en musicus had voltooid werd hij monnik. Religieus geïnspireerde muziek - anders dan dat kan zijn muziek niet zijn. In de verte hoor je Arvo Pärt en Olivier Messiaen weerklinken, al is het niet zo dat je van directe invloed kunt spreken. Kris Oelbrandt werkt vanuit zijn eigen innerlijke stem, zijn intuïtie, de stilte van binnen die hij vindt door meditatie. Zijn composities komen tot dusverre niet vaak buiten de kloostermuren, maar daar komt inmiddels verandering in. Zo spelen pianist Ralph van Raat en organist Jan Hage regelmatig zijn werk en heeft het koor Capella Brabant een speciale band met hem opgebouwd. Dat koor zong op 3 november ook de première van zijn Reconciliation Magnificat ('Loflied der Verzoening'), voor sopraan, alt, bariton, gemengd koor en instrumentaal ensemble. Drie gelijkwaardige ‘cantica' uit drie wereldgodsdiensten: de lofzang van Hanna  (Joods), de lofzang van Maria (Katholiek) en Soera 87 (Islam), getoonzet als een bijdrage aan de verzoening tussen religies.

Het werk is nog te zien en te horen op 8 november in de Pieterskerk in Utrecht; op 23 november in de Groenmarktkerk in Haarlem, en op 15 december in het Theater aan het Spui in Den Haag. Marc Versteeg leidt het Capella Brabant Kamerkoor, het Dudok Quartet, instrumentale solisten, sopraan Katrien Baerts, mezzosopraan Elsbeth Gerritsen, en bariton Mattijs van de Woerd.

In de rust van de werkkamer van dirigent Marc Versteeg vertelt Kris over zijn componeren:

Kris Oelbrandt over zijn 'Loflied der Verzoening'

Zondag 1 december, 23.00 uur, een fragment in Vrije Geluiden op Radio 4.