Making an Opera:

Op 13 maart gaat op het Opera Forward Festival van De Nationale Opera (DNO) de nieuwe opera van Willem Jeths in wereldpremière: Ritratto. DNO stelde podcastmaker Stefanie Visjager in staat om gedurende anderhalf jaar achter de schermen mee te kijken naar de totstandkoming van deze productie. Het bood haar een unieke kans om het complexe maakproces van eerste idee tot aan de uitvoering te volgen en te ontrafelen. Resultaat hiervan is de achtdelige podcastserie Making an Opera, of: Hoe het te maken in de opera.

Het maken van een opera kent een jarenlange voorbereiding, van het eerste idee en het schrijven van het libretto voor de componist, tot het instuderen van de partijen en de enscenering. Regisseur Marcel Sijm is de spin het web: hij werkt nauw samen met componist, dirigent, zangers, ontwerpers en de vakmensen die decors, kostuums en rekwisieten maken.

De rollen in de opera worden vertolkt door zangers van De Nationale Opera Studio, een intensief talentontwikkelingsprogramma voor jonge zangers. Visjager volgt de zangers van de Opera Studio, die geleid wordt door sopraan Rosemary Joshua. Visjager is erbij als de eerste audities achter gesloten deuren plaatsvinden en bij de intensieve repetities die erop volgen. Haar microfoon registreert niet alleen de mooie, maar ook de pijnlijke momenten. Want als één ding duidelijk wordt, is het wel dat opera niet vanzelf tot stand komt. Zonder strijd geen resultaat.

Luister de podcast via NPO Radio 4, Spotify, Apple of Google Podcasts.

Podcast afleveringen

#1 - Akte 1: Audities

Het is november 2018. De zangers van de opera studio mogen of moeten auditeren voor de wereldpremière van maart 2020: Ritratto van de Nederlandse componist Willem Jeths. “Horrifying to stand there in front of the panel you know - especially because I don’t know modern music”. Making an opera. Of, hoe het te maken in opera. Zeven jonge zangers krijgen de kans van hun leven; een wereld premiere zingen bij De Nationale Opera. Stef Visjager volgt ze anderhalf jaar lang achter de schermen, op de hobbelige weg naar de top. Want het maken van een opera, is vaak net zo dramatisch als de opera zelf.