Fit op 4:

Trek je hardloopschoenen aan, doe je oordopjes in en ren je kwiek op klassiek! Met het trainingsschema van Fit op 4 leer je hardlopen op klassieke muziek. Running-coach Ab Nieuwdorp sleept je door de training heen, met niet alleen loopinstructies, maar ook smakelijke weetjes over de muziek waarop je loopt.


In de eerste reeks (30 min.) loop je drie keer per week een lekker rondje, met als einddoel om na negen weken 30 minuten non-stop te kunnen hardlopen. Is je doel bereikt?


Dan kan je door met de tweede reeks (60 min.). Tien weken lang loop je wekelijks een interval- en een duurloop, met als missie 60 minuten non-stop rennen. Ready, set, go!


Let op: de hardlooptrainingen van Fit op 4 zijn samengesteld door een gerenommeerde sportarts. Zorg altijd voor goede hardloopschoenen en een stevige warming-up voordat je begint. Loop na de training ook nog even uit voor een cooling-down.


De muziek uit de afleveringen van Fit op 4 - 60 minuten


Beluister de muziek uit week 1: Aflevering 1 (interval) en aflevering 2 (duurloop)
Beluister de muziek uit week 2: Aflevering 3 (interval) en aflevering 4 (duurloop)
Beluister de muziek uit week 3: Aflevering 5 (interval) en aflevering 6 (duurloop)
Beluister de muziek uit week 4: Aflevering 7 (interval) en aflevering 8 (duurloop)
Beluister de muziek uit week 5: Aflevering 9 (interval) en aflevering 10 (duurloop)
Beluister de muziek uit week 6: Aflevering 11 (interval) en aflevering 12 (duurloop)
Beluister de muziek uit week 7: Aflevering 13 (interval) en aflevering 14 (duurloop)
Beluister de muziek uit week 8: Aflevering 15 (interval) en aflevering 16 (duurloop)
Beluister de muziek uit week 9: Aflevering 17 (interval) en aflevering 18 (duurloop)
Beluister de muziek uit week 10: Aflevering 19 (interval) en aflevering 20 (duurloop)

Bij het samenstellen van Fit op 4 is gebruik gemaakt van de muziekarchieven van NPO Radio 4. Het komt voor dat bepaalde uitvoeringen niet in Spotify beschikbaar zijn. In die gevallen is een vervangende uitvoering van hetzelfde stuk gekozen.

Podcast afleveringen

#11 - Week 6: training 1 - interval (60 min.) (S02)

Wat goed, je staat weer aan de start van een nieuwe training! Vandaag ga je 39 minuten rennen, afwisselend rustig en snel. Het programma van de zesde intervaltraining is: starten met 10 minuten rustig wandelen, dan 6 minuten rennen op stevig tempo, 3 minuten wandelen, 6 minuten rennen, 3 minuten wandelen, 6 minuten rennen en 5 minuten rustig uitlopen. En dat allemaal op muziek van onder anderen Debussy, Verdi, Mozart en Geminiani.

FIT OP 4: Met Fit op 4 loop je hard op luchtige klassieke muziek. Het einddoel? Over 10 weken 60 minuten non-stop rennen! Tijdens de trainingen geeft Ab je niet alleen loopinstructies, maar voorziet hij je ook van informatiesnacks: smakelijke weetjes over de muziek waarop je loopt. Benieuwd naar de muziek die je hoort? Zoek op Spotify naar 'Fit op 4' voor de afspeellijsten.

#12 - Week 6: training 2 - duurloop (60 min.) (S02)

Drie kwartier hardlopen op het ‘Jupiter’ van Gustav Holst, Chopins ‘Études’, het ‘Trompetconcert’ van Haydn en Bachs ‘Brandenburgse Concerten’: de gloednieuwe duurloop, nummer zes alweer, staat voor je klaar!

FIT OP 4: Met Fit op 4 loop je hard op luchtige klassieke muziek. Het einddoel? Over 10 weken 60 minuten non-stop rennen! Tijdens de trainingen geeft Ab je niet alleen loopinstructies, maar voorziet hij je ook van informatiesnacks: smakelijke weetjes over de muziek waarop je loopt. Benieuwd naar de muziek die je hoort? Zoek op Spotify naar 'Fit op 4' voor de afspeellijsten.

#9 - Week 5: training 1 - interval (60 min.) (S02)

Week vijf: je bent bijna op helft van je hardlooptraining! Vandaag ga je 35 minuten trainen, met die magische 60 minuten non-stop hardlopen in het vooruitzicht. Het programma van de vijfde intervaltraining is: starten met 10 minuten rustig wandelen, dan 5 minuten rennen op stevig tempo, 3 minuten wandelen, 5 minuten rennen, 3 minuten wandelen, 5 minuten rennen en 5 minuten rustig uitlopen.

FIT OP 4: Met Fit op 4 loop je hard op luchtige klassieke muziek. Het einddoel? Over 10 weken 60 minuten non-stop rennen! Tijdens de trainingen geeft Ab je niet alleen loopinstructies, maar voorziet hij je ook van informatiesnacks: smakelijke weetjes over de muziek waarop je loopt. Benieuwd naar de muziek die je hoort? Zoek op Spotify naar 'Fit op 4' voor de afspeellijsten.

#10 - Week 5: training 2 - duurloop (60 min.) (S02)

In deze vijfde duurloop van Fit op 4 ga je 45 minuten hardlopen. Een lekkere training op muziek van Beethoven, John Williams, Prokofjev en Hubert Parry. Succes!

FIT OP 4: Met Fit op 4 loop je hard op luchtige klassieke muziek. Het einddoel? Over 10 weken 60 minuten non-stop rennen! Tijdens de trainingen geeft Ab je niet alleen loopinstructies, maar voorziet hij je ook van informatiesnacks: smakelijke weetjes over de muziek waarop je loopt. Benieuwd naar de muziek die je hoort? Zoek op Spotify naar 'Fit op 4' voor de afspeellijsten.

#7 - Week 4: training 1 - interval (60 min.) (S02)

Mozart, Philip Glass, Einaudi en Chopin verwelkomen je bij de vierde week van Fit op 4. Klaar voor ruim een half uur lekker rennen? Het programma van de vierde intervaltraining is: starten met 10 minuten rustig wandelen, dan 2 minuten rennen op stevig tempo, 1 minuut wandelen, 3 minuten rennen, 2 minuten wandelen, 2 minuten rennen, 2 minuten wandelen, 3 minuten rennen, 2 minuten wandelen, 2 minuten rennen en 5 minuten rustig uitlopen.

FIT OP 4: Met Fit op 4 loop je hard op luchtige klassieke muziek. Het einddoel? Over 10 weken 60 minuten non-stop rennen! Tijdens de trainingen geeft Ab je niet alleen loopinstructies, maar voorziet hij je ook van informatiesnacks: smakelijke weetjes over de muziek waarop je loopt. Benieuwd naar de muziek die je hoort? Zoek op Spotify naar 'Fit op 4' voor de afspeellijsten.

#8 - Week 4: training 2 - duurloop (60 min.) (S02)

Een nieuwe week, een nieuwe duurloop! 40 minuten trainen op de allermooiste muziek van onder anderen Chopin, Grieg, Bach en Vivaldi. Zet 'm op.

FIT OP 4: Met Fit op 4 loop je hard op luchtige klassieke muziek. Het einddoel? Over 10 weken 60 minuten non-stop rennen! Tijdens de trainingen geeft Ab je niet alleen loopinstructies, maar voorziet hij je ook van informatiesnacks: smakelijke weetjes over de muziek waarop je loopt. Benieuwd naar de muziek die je hoort? Zoek op Spotify naar 'Fit op 4' voor de afspeellijsten.

#5 - Week 3: training 1 - interval (60 min.) (S02)

We zijn alweer toe aan week 3, lekker bezig! Het programma van de derde intervaltraining is: starten met 10 minuten rustig wandelen, dan 4 minuten rennen op stevig tempo, 2 minuten wandelen, 4 minuten rennen, 2 minuten wandelen, 4 minuten rennen en 5 minuten uitlopen.

FIT OP 4: Met Fit op 4 loop je hard op luchtige klassieke muziek. Het einddoel? Over 10 weken 60 minuten non-stop rennen! Tijdens de trainingen geeft Ab je niet alleen loopinstructies, maar voorziet hij je ook van informatiesnacks: smakelijke weetjes over de muziek waarop je loopt. Benieuwd naar de muziek die je hoort? Zoek op Spotify naar 'Fit op 4' voor de afspeellijsten.

#6 - Week 3: training 2 - duurloop (60 min.) (S02)

De derde duurloop van Fit op 4, daar gaan we! Het programma van vandaag: op een voor jou comfortabel looptempo 35 minuten non-stop rennen. Ready?

FIT OP 4: Met Fit op 4 loop je hard op luchtige klassieke muziek. Het einddoel? Over 10 weken 60 minuten non-stop rennen! Tijdens de trainingen geeft Ab je niet alleen loopinstructies, maar voorziet hij je ook van informatiesnacks: smakelijke weetjes over de muziek waarop je loopt. Benieuwd naar de muziek die je hoort? Zoek op Spotify naar 'Fit op 4' voor de afspeellijsten.

#3 - Week 2: training 1 - interval (60 min.) (S02)

Ben je er weer klaar voor? Vandaag gaan we verder met de tweede intervaltraining. Het programma: starten met 10 minuten wandelen, dan 5 minuten rennen, 5 minuten wandelen, 5 minuten rennen en ten slotte nog 5 minuten wandelen.

FIT OP 4: Met Fit op 4 loop je hard op luchtige klassieke muziek. Het einddoel? Over 10 weken 60 minuten non-stop rennen! Tijdens de trainingen geeft Ab je niet alleen loopinstructies, maar voorziet hij je ook van informatiesnacks: smakelijke weetjes over de muziek waarop je loopt. Benieuwd naar de muziek die je hoort? Zoek op Spotify naar 'Fit op 4' voor de afspeellijsten.

#4 - Week 2: training 2 - duurloop (60 min.) (S02)

Welkom terug, je staat aan de start van je tweede duurloop. Het programma van vandaag: 35 minuten non-stop hardlopen op lekkere klassieke muziek, op een tempo dat comfortabel voor je voelt.

FIT OP 4: Met Fit op 4 loop je hard op luchtige klassieke muziek. Het einddoel? Over 10 weken 60 minuten non-stop rennen! Tijdens de trainingen geeft Ab je niet alleen loopinstructies, maar voorziet hij je ook van informatiesnacks: smakelijke weetjes over de muziek waarop je loopt. Benieuwd naar de muziek die je hoort? Zoek op Spotify naar 'Fit op 4' voor de afspeellijsten.

#1 - Week 1: training 1 - interval (60 min.) (S02)

Ready, set, go? Vandaag beginnen we met de eerste intervaltraining. Het programma: 10 minuten wandelen, 3 minuten rennen, 3 minuten wandelen, 3 minuten rennen, 3 minuten wandelen, 3 minuten rennen en 5 minuten wandelen.

FIT OP 4: Met Fit op 4 loop je hard op luchtige klassieke muziek. Het einddoel? Over 10 weken 60 minuten non-stop rennen! Tijdens de trainingen geeft Ab je niet alleen loopinstructies, maar voorziet hij je ook van informatiesnacks: smakelijke weetjes over de muziek waarop je loopt. Benieuwd naar de muziek die je hoort? Zoek op Spotify naar 'Fit op 4' voor de afspeellijsten.

#2 - Week 1: training 2 - duurloop (60 min.) (S02)

De eerste duurloop van Fit op 4! Het programma van vandaag: 30 minuten non-stop hardlopen op een comfortabel tempo. En dat op de allermooiste klassieke muziek.

FIT OP 4: Met Fit op 4 loop je hard op luchtige klassieke muziek. Het einddoel? Over 10 weken 60 minuten non-stop rennen! Tijdens de trainingen geeft Ab je niet alleen loopinstructies, maar voorziet hij je ook van informatiesnacks: smakelijke weetjes over de muziek waarop je loopt. Benieuwd naar de muziek die je hoort? Zoek op Spotify naar 'Fit op 4' voor de afspeellijsten.

#27 - Week 9: training 3 (30 min.) (S01)

LET OP: Begin elke training met 5 minuten wandelen als warming-up. Het trainingsprogramma voor dag 27: 30 minuten hardlopen.

FIT OP 4: Met Fit op 4 loop je hard op luchtige klassieke muziek. Tijdens de trainingen geeft Ab je niet alleen loopinstructies, maar voorziet hij je ook van informatiesnacks: smakelijke weetjes over de muziek waarop je loopt. Benieuwd naar de muziek die je hoort? Zoek op Spotify naar 'Fit op 4' voor de afspeellijsten.

#26 - Week 9: training 2 (30 min.) (S01)

LET OP: Begin elke training met 5 minuten wandelen als warming-up. Het trainingsprogramma voor dag 26: 10 min. hardlopen, 1 min. wandelen en 10 min. hardlopen. Totaal: 20 minuten hardlopen.

FIT OP 4: Met Fit op 4 loop je hard op luchtige klassieke muziek. Tijdens de trainingen geeft Ab je niet alleen loopinstructies, maar voorziet hij je ook van informatiesnacks: smakelijke weetjes over de muziek waarop je loopt. Benieuwd naar de muziek die je hoort? Zoek op Spotify naar 'Fit op 4' voor de afspeellijsten.

#25 - Week 9: training 1 (30 min.) (S01)

LET OP: Begin elke training met 5 minuten wandelen als warming-up. Het trainingsprogramma voor dag 25: 20 min. hardlopen, 5 min. wandelen en 15 min. hardlopen. Totaal: 35 minuten hardlopen.

FIT OP 4: Met Fit op 4 loop je hard op luchtige klassieke muziek. Tijdens de trainingen geeft Ab je niet alleen loopinstructies, maar voorziet hij je ook van informatiesnacks: smakelijke weetjes over de muziek waarop je loopt. Benieuwd naar de muziek die je hoort? Zoek op Spotify naar 'Fit op 4' voor de afspeellijsten.