Vrij Spel
AVROTROS

Vrij Spel: Chamber Jazz Consort vs. Vivaldi

foto: AVROTROS
  1. Klassiekchevron right
  2. Vrij Spel: Chamber Jazz Consort vs. Vivaldi

Elke zaterdag staat De Muziekfabriek in het teken van de rubriek Vrij Spel. In Vrij Spel daagt presentator Jet Berkhout musici uit om een klassiek stuk nieuw leven in te blazen. Even weg van de partituur en op zoek naar een eigen, persoonlijk geluid.

Vandaag was klarinettist Anton Jakimenko met zijn Chamber Jazz Consort te gast in de studio voor Vrij Spel. Als kind kroop Anton achter de piano, nam jarenlang les, maar moest noodgedwongen uit Oezbekistan vluchten naar Nederland waardoor hij zijn piano niet mee kon nemen. Hierdoor besloot hij over te gaan op de klarinet, die zijn vader (professioneel klarinettist) mee had genomen. Hij kreeg les, ontwikkelde zich snel en won het Prinses Christina Concours. Hij raakte gefascineerd door improvisatie en deed daarom auditie in Amsterdam om daar de eerste jazzklarinettist ooit te worden op het conservatorium. Nu, jaren later, heeft hij een nieuw ensemble opgericht met violist Sarah Oates, violist Nadja Nevolovitsch, altviolist Oene van Geel en cellist Eduardo Tonietto. Deze mix van drie klassieke en twee jazzmusici, die stuk voor stuk topspelers zijn binnen hun discipline, vormen op dit moment al anderhalf jaar het Chamber Jazz Consort.

Voor Vrij Spel bewerkten ze het Adagio Molto uit de Herfst van de Vier Jaargetijden van Antonio Vivaldi. Vivaldi is de favoriete componist van dit ensemble omdat zijn barokmuziek veel op jazzmuziek lijkt. In de bewerking die ze voor Vrij Spel maakten laten ze hun twee verschillende kanten zien met een atonale en jazzy versie van deze klassieke hit.

Vrij Spel: Chamber Jazz Consort vs. Vivaldi

Ster advertentie
Ster advertentie