Vrij Spel
AVROTROS

Vrij Spel: Sabra El Bahri-Khatri vs. Debussy

foto: AVROTROS
  1. Klassiekchevron right
  2. Vrij Spel: Sabra El Bahri-Khatri vs. Debussy

Elke zaterdag staat De Muziekfabriek in het teken van de rubriek Vrij Spel. In Vrij Spel daagt presentator Jet Berkhout musici uit om een klassiek stuk nieuw leven in te blazen. Even weg van de partituur en op zoek naar een eigen, persoonlijk geluid.

Vandaag waren sopraan Sabra El Bahri-Khatri en pianist Sunhee Lee te gast in de studio voor Vrij Spel. De Belgische Sabra begon ooit als klassiek gitarist, maar besloot na tien jaar het roer om te gooien en zich op zang te focussen. Haar docent was klassiek geschoold, dus imiteerde zij dat geluid. Dit beviel haar zo goed dat ze besloot hiermee door te gaan en auditie te doen op het conservatorium. Inmiddels heeft ze haar master afgerond, zingt ze in alle denkbare genres en is ze op dit moment genomineerd voor de Grachtenfestivalprijs 2023.

Sabra is al jaren gefascineerd door de kwarttonen uit de Arabische muziek. Daarom besloot ze een minor te volgen om dit ook onder de knie te krijgen. Vandaag liet ze die prachtige kwarttonen voor het eerst horen in de première van het nieuwe stuk Lalayi, gecomponeerd door een vriend van haar: Amin Amel Ebrahimi.

Voor Vrij Spel bewerkte ze het dromerige Rêverie van Claude Debussy. Ze voelde zich gelijk door dit stuk aangetrokken, omdat het haar herinnert aan haar kindertijd. Haar ouders hadden namelijk cd's van verschillende componisten, waaronder Debussy, en daardoor luisterde Sabra regelmatig op haar kamer naar zijn muziek. Ze besloot een tekst te schrijven in het Engels en Frans die ze boven de jazzy-klassieke pianoklanken van Sunhee kon zingen. Het resulteerde in een dromerige Broadway-versie van Debussy's klassieke hit.

Vrij Spel: Sabra El Bahri-Khatri vs. Debussy

Ster advertentie
Ster advertentie