Podium

Diversity Day: 'Brede samenleving moet te zien zijn op het podium en in het publiek'

NTR
foto: diversityday.nl
  1. Klassiekchevron right
  2. Diversity Day: 'Brede samenleving moet te zien zijn op het podium en in het publiek'

Diversiteit staat hoog op de agenda van culturele organisaties. Zijn we goed op weg of is er nog veel te doen? Diversiteit in Bedrijf helpt.

Diversiteit in Bedrijf ondersteunt organisaties bij het bevorderen van een divers personeelsbestand en een inclusief bedrijfsklimaat. "We hebben een brede visie op diversiteit en richten ons op vijf dimensies: arbeidsvermogen, culturele diversiteit, gender, leeftijd en LHBTI+. Onze missie is een arbeidsmarkt waarop verschillen gewaardeerd en optimaal benut worden."

Daarvoor ontwikkelden ze een instrument 'Charter Diverstiteit' waarmee bedrijven en organisaties aan de slag kunnen. Hoe werkt dit bijvoorbeeld in de klassieke muzieksector? Volgens Alice Odé, projectleider van Diversiteit in Bedrijf, is het belangrijk dat de brede samenleving te zien moet zijn op zowel het podium als in het publiek.

Diversiteit gaat niet alleen over gender, etniciteit, cultuur, maar ook over mensen met een fysieke of mentale beperking. Hoe zorgen we ervoor dat ook zij onbeperkt toegang krijgen of houden tot theater- en concertzalen.

Een praktijkvoorbeeld geeft Iris van Heesch, directeur van Stichting Onbeperkt Genieten. Afgelopen jaar organiseerde zij in samenwerking met Musis Arnhem 'prikkelarme' concerten. De concerten zijn hetzelfde, maar alle prikkels er omheen, de ruimtes, de momenten voorafgaand aan een concert zijn er niet of minder.

Musis Arnhem laat zien wat een 'prikkelarm' concert is.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie