Podium
NTR

Tomohiro Ando over het Concertgebouworkest

foto: Renske Vrolijk (Concertgebouworkest)
  1. Klassiekchevron right
  2. Tomohiro Ando over het Concertgebouworkest

Ons eigen Concertgebouworkest reist momenteel door Azië. Het orkest doet verschillende plekken in Japan en Zuid Korea aan om werken van Dvořák, Bizet en Tsjaikovsky te spelen. In Podium een gesprek met paukenist Tomohiro Ando. Hij komt uit Japan en is sinds 2017 solopaukenist van het orkest. Hoe is het om zijn eigen land op te treden?

Podium: Tomohiro Ando

Tomohiro Ando wilde op jonge leeftijd een studie slagwerk in Japan volgen, maar daar kreeg hij geen voet aan de grond. Hij werd op alle conservatoria afgewezen en won geen enkel proefspel. Vervolgens kwam hij naar Amsterdam om daar zijn master te halen. En dan is ineens alles anders. Hij wint alle audities waar hij aan meedoet. Waaronder die bij het Concertgebouworkest.

De paukenist herinnert zich nog zijn eerste kennismaking met het ensemble. "Toen ik 13 jaar oud was, hoorde ik het Concertgebouworkest onder Mariss Jansons voor het eerst. Het orkest was te gast in Tokyo en ik zat in het publiek. Ik was zo onder de indruk. Ik had nog niet veel opleiding gehad, maar vond het heel speciaal. Ik wist toen zeker dat ik naar Amsterdam wilde om te studeren bij leden van het orkest. Dat was mijn droom."

En die kwam dus uit. "In Amsterdam kreeg ik lessen van de mannen die nu mijn collega's in het orkest zijn. Dus ik zag mijn droom werkelijkheid worden. Terwijl ik geen voet aan de grond kreeg in Japan. Ik werd bij geen enkel orkest aangenomen. In Nederland studeerde ik bij Nick Woud, slagwerker van het Concertgebouworkest. Toen deed ik een auditie bij het Nederlands Philharmonisch Orkest en kwam ik in de finale. En toen het Gelders Orkest, die auditie won ik. En een paar maanden later was ik de beste bij de auditie voor het Concertgebouworkest."

Volgens Ando is het heel bijzonder om nu met zijn orkest terug te zijn in Japan. "Dat is heel speciaal. Ik ben er heel trots op om mijn orkest naar mijn land te brengen. Echt een heerlijk gevoel."

In de CloseUp-documentaire De Koninklijk Republiek (AvroTros) van de de Spaans-Nederlandse filmmaker Carmen Cobos volg je de slagwerkers en paukenisten van het Concertgebouworkest. Ze spelen een ondersteunende rol, maar zijn absoluut onmisbaar. Nooit in de schijnwerpers, het publiek merkt ze vooral op tijdens luide muziekpassages. Kijk de aflevering terug NPO Start

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie