Podium
NTR

Female Friday 16: Mathilde Wantenaar: componist van betoverende muziek

foto: Karen van Gilst
  1. Klassiekchevron right
  2. Female Friday 16: Mathilde Wantenaar: componist van betoverende muziek

Deze week is het voor de zestiende keer Female Friday. Elke vrijdag staat er in Podium een andere vrouwelijke componist centraal. Deze keer houdt redacteur Rachel Pouwer een gloedvol betoog over een vrouwelijke componist bij Dieuwertje Blok. Tot de Klassieke Top 400 begint in september lichten we er wekelijks één uit. Op vrijdag 8 september is dat Mathilde Wantenaar.

Podium

Het is donker. Je hoort dat er langzaam iets of iemand dichterbij komt, maar je weet niet wat het is. De vraag wat het precies is blijft je achtervolgen. Dit enge gevoel is het uitgangspunt van Nachtstuk van Mathilde Wantenaar. Ze schreef het stuk voor strijkersensemble Amsterdam Sinfonietta. Eigenlijk is het een bewerking van haar Octet dat ze maakte voor het Delft Chamber Music Festival.

Echo's van Bartók

In het stuk hoor je echo's terug van de muziek van de Hongaar Béla Bartók. En dan vooral het eerste deel van de Muziek voor Strijkinstrumenten, Slagwerk en Celesta uit 1936. Precies dezelfde duistere en beklemmede sfeer. Het was één van de inspiratiebronnen van de componist. De wereldpremière van het werk vond plaats in TivoliVredenburg tijdens het AVROTROS Vrijdagconcert.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Mijmering naar een mooi verleden

Ook voor solo-instrumenten schreef Wantenaar diverse stukken. Haar betoverende Vioolconcert droeg ze op aan violist Simone Lamsma en ging in première tijdens de NTR Zaterdagmatinee. Het NRC was in recensie over het concert enthousiast over het stuk en de uitvoering. "Mooi en sprookjesachtig is de muziek van Wantenaar, met genoeg harpen en klokkenspel om je in een rooskleurige wereld te wanen, maar te weinig om kitscherig te worden (...) Het eerst deel (lento, ‘langzaam’) lijkt een mijmering naar een mooi verleden, met hier de vage contouren van een Gershwin-erig New York, en daar een fantasie over één van de duizendenéén nachten."

Geïnspireerd op Bach

Ook één van de meest recente werken van Wantenaar werd voor een solo-instrument geschreven. De Rhapsody for piano and strings droeg zij op aan pianiste Daria van den Bercken en het ensemble Britten Sinfonia. Ze inspireerde het stuk op de muziek Johann Sebastian Bach en dat hoor je af aan de structuur van het stuk. Indrukwekkend hoe dat prachtige thema steeds weer op verschillende manieren terugkomt. Het werk klonk tijdens het Openingsconcert van de Piano Biennale 2023 in in De Vereeniging in Nijmegen. Het Avondconcert van de NTR legde de uitvoering vast.

Ster advertentie
Ster advertentie