Naar homepage
Podium

Onderzoek: 'Méér muziek in de klas' gaat goed, maar moet beter
NTR

  1. Klassiekchevron right
  2. Onderzoek: 'Méér muziek in de klas' gaat goed, maar moet beter

In 2017 ging het project Méér muziek in de klas van start, met het doel structureel muziekonderwijs te regelen voor alle basisschoolkinderen in Nederland. Om dat te bereiken zijn er onder meer nieuwe lesmethoden ontwikkeld. Leerkrachten krijgen workshops en Méér muziek in de klas probeert ook regionale partijen, zoals scholen en conservatoria, met elkaar te verbinden.

Hoe succesvol is het project eigenlijk? Er kwam een uitgebreid onderzoek en de resultaten werden op 29 januari bekendgemaakt.

Conclusie: het gaat goed. Inmiddels krijgt ruim een derde van alle leerlingen muziekles, 550.000 kinderen. En alle Pabo’s geven nu muziekonderwijs aan aankomend leerkrachten. Volgens de onderzoekers is de grootste uitdaging om terugval te voorkomen. Dat gaat vooral over geld. De afhankelijkheid van subsidie moet kleiner worden, bijvoorbeeld door het bedrijfsleven in te schakelen. Verder zijn nog lang niet op alle scholen muziekinstrumenten aanwezig. En met alle aandacht op basisonderwijs, wordt het voortgezet onderwijs te veel vergeten.

Kortom, nog genoeg te doen.

Bekijk de onderzoeksresultaten

Ster advertentie
Ster advertentie