Podium
NTR

Violist Alena Baeva: 'Improvisatie moet je in Brahms' vioolconcert terughoren'

foto: Andrej Grilc (website Baeva)
  1. Klassiekchevron right
  2. Violist Alena Baeva: 'Improvisatie moet je in Brahms' vioolconcert terughoren'

Topviolist Alena Baeva is in Nederland om met de philharmonie zuidnederland het Vioolconcert van Johannes Brahms uit te voeren. Hoe studeer je zo'n lastig stuk in? Wat kan jouw interpretatie toevoegen aan alle andere visies op het werk? Hans Haffmans vroeg het haar in Podium.

Alena Baeva over Brahms

"Zonder fantasie geen kunst", zegt Baeva. "Om iets te kunnen creëren moet je het je eerst voorstellen en voelen. Je moet de stap zetten om daarnaar op zoek te gaan. Eigenlijk is het onderdeel van het leven, niet eens van kunst alleen." Tijdens het vioolspelen is Baeva niet alleen met de muziek bezig. "Ik zie beelden voor me als ik speel. Vaak iets uit de natuur. Ik ben geïnspireerd door bos, water en bergen. Dus eigenlijk is het een zintuiglijke ervaring voor mij. In de muziek proberen we de gevoelens die we hebben opnieuw te beleven."

Quote

Ik zie beelden voor me als ik speel. Vaak iets uit de natuur. Ik ben geïnspireerd door bos, water en bergen. Dus eigenlijk is het een zintuiglijke ervaring voor mij. In de muziek proberen we de gevoelens die we hebben opnieuw te beleven.

Alena Baeva

Het geluk van Brahms

Baeva ziet er erg naar uit om Brahms te spelen met het orkest. "Ik heb het concert gespeeld vanaf mijn vijftiende. Het is zo'n geweldig muziekstuk. Wat een geluk dat Brahms het schreef, al is het er maar één. Je interpretatie verandert als je het speelt. Want het orkest speelt anders of de akoestiek van muziekzalen verschilt."

Achtergronden van het stuk

Ze verdiepte zich erg in de achtergronden. "Ik werd erg beïnvloed door Ilona Eibenschütz. Zij was een kennis van Brahms en leerling van Clara Schumann. Ze was een pianiste en Brahms hield ervan haar te horen. Ze bracht enkele van Brahms intermezzi in première. Ze heeft voor de BBC wat muziek van de componist opgenomen. En ook een interview waarin ze spreekt over Brahms' persoonlijkheid. Hoe speelde hij, waar hield hij van? Zulke vragen zijn vreselijk interessant. Het is allemaal veel spontaner dan we in de 21ste eeuw zouden denken."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Het betekent veel voor de visie van Baeva op het concert. "Het gaat om vrijheid en improvisatie. De manier waarop hij voor orkest schrijft is anders dan voor de piano. Daar hebben we het vandaag ook in de repetitie over gehad. Maar toch vind ik dat het gevoel van improvisatie een belangrijk onderdeel moet zijn van de uitvoering."

Alena Baeva speelt het Vioolconcert van Johannes Brahms met de philharmonie zuidnederland. Op vrijdagavond 15 december in Breda, zaterdagavond 16 december in Theater Heerlen en zondagmiddag 17 december in Muziekgebouw Eindhoven. Naast Brahms staan ook de Ouverture Die Fledermaus van Johann Strauss, de suite uit De Vuurvogel en Le chant du Rossignol van Igor Stravinsky op het programma. Lees meer informatie

Ster advertentie
Ster advertentie