Opium Atelier
AVROTROS

Sophie Olga de Jong

foto: AVROTROS
  1. Klassiekchevron right
  2. Sophie Olga de Jong

Even voorstellen: Sophie Olga de Jong (Bergen, 1986) is animatiefilmmaker en illustrator. Ze groeide op in Bergen (NH) en als dochter van een illustrator begon ze al heel jong met tekenen. Sophie heeft altijd striptekenaar willen worden, maar vond het als kind moeilijk om twee keer hetzelfde karakter te tekenen.

Tijdens haar studie op de Kunstacademie St. Joost in Breda kwam ze erachter dat ze er ineens geen probleem meer mee had om een karakter 24 keer te tekenen voor 1 seconde animatiefilm. Toen maakte ze haar eerste tekenfilm “For the Time Being”.

Na haar afstuderen maakte ze animaties voor tv-programma’s, documentaires en films, muziekvideo’s, en voor theater en musea. Samen met Sytske Kok maakte ze de korte film “Cycle”, die heeft als voorfilm in de Nederlandse Pathé bioscopen gedraaid. Nu werkt ze, weer met Sytske Kok, aan een nieuwe film “Hondenleven”.

Atelierplan:

Nu werk ik bij een animatiestudio aan een lange bioscoopfilm. Werk dat maandenlang duurt in een groot team. Daarom lijkt het me heel verfrissend om te proberen iets binnen een week te maken. En ik wil iets maken dat heel persoonlijk is.

Het lijkt me dan interessant om verhalende illustraties te maken in plaats van animaties. Bij een illustratie kan je niet bepalen hoe lang een kijker ergens naar kijkt. Ik wil zien of ik iets narratief /vertellend/verhalend kan maken zonder dat ik de kijker kan sturen zoals dat in een film wel kan.

Dag 5 - Vrijdag 28 februari

Opium Atelier: Sophie Olga de Jong - Dag 5

Vandaag heb ik mijn animaties afgerond. Uiteindelijk heb ik toch de portretten er weer bijgehaald en heb ik de bewegende landschappen er letterlijk ingemaakt. Met animatie is meestal het proces aan het einde niet zo interessant, want dan is het enkel uitvoeren en frame voor frame de dingen tekenen. Daarom vond ik het soms lastig om een dagelijkse blog bij te houden, want meestal ben je een dag verder 3 frames opgeschoten en ziet het er allemaal nog niet zo spannend uit.
Deze week heb ik het geprobeerd wat spontaner aan te pakken. Of dat echt is gelukt weet ik niet, want wat er uit is gekomen is wellicht niet heel spontaan. Misschien is animatie niet het medium waarin je spontaan kan werken.

Nu ga ik nog een beetje experimenteren met wat kleuren en daarna mijn spullen pakken. Ik vond het verblijf in het Opium atelier wel heel rustgevend, ondanks dat je met je huifkar vlak naast een druk kantoorgebouw zit. Ik had hier avonds helemaal niks te doen. Als je de drukke reuring van Amsterdam gewend bent, heeft de saaiheid zo’n verlaten parkeerplaats naast het avrotros gebouw waar je helemaal niks kan doen, ook wel wat.

Dag 4 - Donderdag 27 februari

Vandaag heb ik verder gewerkt met wat ik op mijn wandeling aantrof.

Ik ben nu aan het proberen waterrimpeling te animeren als een 'loopje'. In zo'n 'loopje' is het beginpunt en het eindpunt van het filmpje hetzelfde, zodat je het naadloos, eindeloos kan afspelen. Dat ga ik ook proberen te doen met de waaiende bomen. Dat is nog heel wat werk, daar ben ik nog wel zoet mee de komende anderhalve dag.

Waterrimpelingloopje van Sophie Olga de Jong

Video niet beschikbaar

de rimpeling in het water gezien door Sophie Olga de Jong

Video niet beschikbaar

Dag 3 - woensdag 26 februari

Vandaag heb ik een deel van wat ik heb gemaakt weggegooid. Ik wil meer vanuit wat ik hier tegenkom in de natuur iets maken, zonder van te voren uitgedachte plannetjes. Ik heb tien jaar lang inderdaad gewerkt volgens helemaal van te voren bedachte plannen.Spontaan iets maken is toch lastiger voor me dan ik dacht.

Kan dat überhaupt wel? Spontane animaties? Er is toch eigenlijk altijd wel wat planmatig denkwerk nodig, vooral als het niet heel abstract is. Je moet mensen, of bomen in mijn geval, ontleden voordat je ze kan animeren. Je moet snappen hoe ze bewegen en hoe ze doen alvorens je het zelf kan vertalen naar een animatie. Het enige wat ik me bij spontane animaties voor kan stellen zijn willekeurige vormen die willekeurig bewegen.

Sophie Olga de Jong bewegende bomen

Video niet beschikbaar

Voor nu focus ik me nu even op bewegende illustraties van de omgeving. En ik zie de komende de dagen wel wat daaruit komt.

Opium Atelier: Sophie Olga de Jong - Dag 3

Dag 2 - dinsdag 25 februari

Deze morgen was het stralend weer en ik ben er meteen op uit gegaan om de omgeving te verkennen. Ik heb nu het idee om de landschappen met het portret te vermengen. En dan op de achtergrond de bomen of het riet dat lichtjes heen en weer deint. Toch een klein beetje animatie in de stilstaande beelden toe te voegen. Even uitzoeken of ik dat op een simpele manier kan doen, zonder er meteen weer een lang project van te maken.

Dag 1 - maandag 24 februari 


Opium Atelier: Sophie Olga de Jong - Dag 1

Eerst heb ik me in de Atelierwagen genesteld en toen mijn werkstation ingericht met een digitaal tekentablet en mijn oude laptopje.

Ik wou er op uit gaan in de natuur in de Hilversumse bossen, ze doen me denken aan de bossen waar ik ben opgegroeid.
Maar het regent pijpenstelen, dus ik denk dat ik dat uitstel tot morgen.

Ik denk dat ik 2 of 3 zelfportretten ga maken waarin de omgeving hier is verwerkt.

Het worden illustraties met een klein beetje animatie erin. Iets in de achtergrond dat beweegt, of een oog dat knippert. Ik wil mijn werk hier een beetje spontaner aanpakken dan ik normaal doe. Een animatiefilm wordt meestal eerst helemaal bedacht en dan pas uitgevoerd. Daardoor verlies je soms de spontaniteit. Ik hoop dat een beetje terug te vinden hier.

Ster advertentie
Ster advertentie