NTR ZaterdagMatinee
NTR

Luister Scarlatti’s opera 'Il Mitridate Eupatore' terug in de NTR ZaterdagMatinee

foto: Open domein
  1. Klassiekchevron right
  2. Luister Scarlatti’s opera 'Il Mitridate Eupatore' terug in de NTR ZaterdagMatinee

Hoewel Alessandro Scarlatti’s opera Il Mitridate Eupatore bij de première in 1707 geen succes was, wordt het tegenwoordig beschouwd als Scarlatti’s beste en meest dramatische werk. Je hoorde de Nederlandse première van dit werk afgelopen weekend in de NTR ZaterdagMatinee. Gezongen door belangrijke solisten en Les Accents onder leiding van violist Thibault Noally. Hans Haffmans had in de pauze gesprekken met violist Thibault Noally, zanger Paul-Antoine Bénos-Djian en muziekwetenschapper Marijke Schouten.

Recensent Peter van der Lint van Trouw was er zaterdag bij. Hij keek kritisch naar het dirigeren van Noally en vond het jammer dat de opera niet compleet werd uitgevoerd. "Noally is een dirigerende violist, een barokke Stehgeiger die soms straffe tempi nam", schreef hij. "Er was geknipt in de lange partituur, wat soms voor vreemde harmonische overgangen en scènewisselingen zorgde. Ondanks het terugsnoeien wist Noally de monotonie van Scarlatti’s partituur maar moeilijk te omzeilen. Curieus dat hij de continuo-groep driftig dirigeerde tijdens de recitatieven. Niet nodig."

Lees de complete recensie in Trouw

Handel vs Scarlatti

Hans Haffmans vroeg aan muziekwetenschapper Marijke Schouten of zij hiervoor bekend was met Alessandro Scarlatti’s opera Il Mitridate Eupatore. "Eerlijk gezegd niet", zei ze tegen de presentator. "We kennen veel te weinig opera's van hem. Handel kennen we beter, maar dat komt doordat hij een kosmopoliet was. En de opera naar Europa heeft gebracht."

Volgens Schouten is deze opera eerder Frans dan Italiaans. "De basis van deze opera is Frans. Het libretto is van de Franse toneelschrijver Jean Baptiste Racine. Het was het lievelingstoneelstuk van Lodewijk XIV. En Racine heeft zich daarmee enorm in the picture geschreven. Deze opera gaat over oorlog en wraak en daarmee had de koning precies te maken."

NTR Zaterdagmatinee: Gesprek met Marijke Schouten over Scarlatti

De Bach van Italië

"Hij heeft er waarschijnlijk 120 geschreven", zegt violist en dirigent Thibault Noally over het operaoeuvre van Alessandro Scarlatti. "Deze opera is de eerste die hij schreef voor Venetië. En die stad was er eigenlijk helemaal niet klaar voor. Want lichte opera's waren daar veel populairder. Het moesten niet te zware verhalen zijn. En het genie Scarlatti schreef nu eenmaal diepgravende muziek. Je zou het kunnen vergelijken met wat Bach deed voor Duitsland, dat heeft Alessandro Scarlatti gedaan voor Italië."

NTR Zaterdagmatinee: Gesprek met Thibault Noally

foto: Laurent Laurent

Complexe muziek

"Deze opera van Scarlatti is complexe muziek", geeft de Franse countertenor Paul-Antoine Bénos-Djian toe. "Het is vooral ritmisch heel lastig. Die recitatieven, dat zijn er heel veel. En dan zijn die aria's die erop volgen heel kort. Wat je bij Handel niet hebt. Het lijkt veel meer op Bach. Veel meer de instrumentale benadering van de menselijke stem."

NTR Zaterdagmatinee: Gesprek met Paul-Antoine Bénos-Djian

Scarlatti's meest dramatische opera

Opnamedatum

zaterdag 18 november 2023

Omroep

NTR

Componisten

Alessandro Scarlatti

Uitvoerenden

Paul-Antoine Benos-Djian (Mitridate (Eupatore) - countertenor), Anthea Pichanick (Issicratea (Antigono) - alt), Julia Lezhneva (Laodice - sopraan), Sophie Rennert (Nicomede - mezzosopraan), Victor Sicard (Farnace - bariton), Thibault Noally (Dirigent)

Ensembles

Les Accents

Tijdperken

Vroeg barok

Locatie

Concertgebouw, Amsterdam

NTR ZaterdagMatinee - Machtsspel in Scarlatti’s meest dramatische opera

Ster advertentie
Ster advertentie