Klassieke Top 400

Bekende componisten komen tot leven in AI-campagne Klassieke Top 400

foto: NPO Klassiek / A.I.foto: NPO Klassiek/ AI
  1. Klassiekchevron right
  2. Bekende componisten komen tot leven in AI-campagne Klassieke Top 400

Ze zijn terug! Voor de Klassieke Top 400 van NPO Klassiek zijn Bach, Beethoven en Vivaldi weer tot leven gewekt met behulp van kunstmatige intelligentie. Ze voeren online campagne voor hun meest bekende muziekstukken.

In de vernieuwende Artificial Intelligence-campagne zie je de componisten in een hedendaagse omgeving, waardoor het lijkt of Bach, Beethoven en Vivaldi zó de moderne wereld in zijn gestapt. Hiervoor is gebruik gemaakt van Bing Chat (GPT-4), Midjourney AI, historische kennis en creatieve verbeelding.

Fotorealistisch beeld

Op basis van de kennis over de uiterlijke kenmerken van de componisten zijn met Midjourney moderne afbeeldingen gegenereerd voor de campagne. Deze fotorealistische moderne beelden worden voor de campagne gebruikt in advertenties, branded content, en als basis voor de tv-commercial en online video.

De AI-campagne

AI-interviews met componisten

Aansluitend op de commercial zijn de componisten met behulp van kunstmatige intelligentie geïnterviewd. Na een check door muziekexperts op eventuele onjuistheden verschijnen de interviews in artikelen op het AD en De Volkskrant. In deze interviews vertellen de componisten over hun leven, muzikale carrière en het ontstaan van bekende muziekstukken als De vier jaargetijden, Für Elise, de Negende symfonie en de Matthäus-Passion. De interviews met Bach, Beethoven en Vivaldi zijn tussen 18 en 30 september te lezen op AD.nl, Volkskrant.nl en in Volkskrant Magazine.

Daarnaast voeren de componisten online campagne voor zichzelf en de Klassieke Top 400 en roepen ze de luisteraars op om te stemmen en te luisteren.

Stemmen voor de Klassieke Top 400 kan van vrijdag 22 t/m vrijdag 29 september. De Klassieke Top 400 hoor je van maandag 9 t/m vrijdag 13 oktober.

De branded contentcampagne is tot stand gekomen in samenwerking met Brandstudio van DPG Media, waarbij de commercial is geproduceerd door Chapter Amsterdam.

Ster advertentie
Ster advertentie