Klassiek Inside
KRO-NCRV

Albert Brüggen: 'Mozart heeft nooit iets interessants geschreven voor cello'

foto: Pixabay
  1. Klassiekchevron right
  2. Albert Brüggen: 'Mozart heeft nooit iets interessants geschreven voor cello'

"Mozart heeft nooit iets interessants geschreven voor cello", zegt cellist Albert Brüggen in de rubriek Herkent u zich hierin? van de podcast Klassiek Inside. Hij speelt veel liever een kwartet van Haydn dan van Mozart. "Omdat het voor de cello veel interessanter is."

Luister de aflevering hier. - Klassiek Inside

Overschatte componisten

"Concerten zijn er niet voor cello. En je merkt gewoon: de melodieën die er zijn, liggen altijd in de viool bij dit soort opera's", zegt Brüggen over Mozart. "Hij heeft natuurlijk wel prachtige dingen geschreven." Het Requiem van Mozart speelt Brüggen bijvoorbeeld heel graag. "Dat is geweldig. Dat is zelfs mooi om voor de cello te spelen, omdat de muziek zo prachtig is. Maar het is niet omdat de cello partij zo boeiend is", zegt hij. "Ik zeg altijd: Als er onderschatte componisten zijn, zijn er misschien ook wel overschatte componisten."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Wisselende recensie

Eerder in de podcast werd besproken dat de recensies over Cosí fan tutte erg wisselend zijn. Brüggen zegt zelf geen recensielezer te zijn omdat het altijd heel persoonlijk is. "Soms vraag je je af of mensen wel in dezelfde voorstelling hebben gezeten." Bovendien kan zelfs één persoon iets op verschillende momenten anders ervaren, vindt hij. "Laatst fietste ik langs mijn oude lagere school. In mijn herinnering was daar een enorm plein, een speelplaats van drie voetbalvelden groot. Maar toen ik er laatst langsfietste was het zo ontzetten klein", zegt hij. Op de vraag wie er gelijk heeft bij de wisselende recensies, zegt hij: "Allebei of allebei niet."

'Perfectie is overschat'

Als je heel kritisch gaat luisteren is er volgens Brüggen altijd wel wat aan te merken. "Maar mijn motto is altijd: perfectie is overschat." Perfectie is volgens hem namelijk niet het doel van een uitvoering. "Het doel moet zijn dat je geraakt wordt of dat je iets te vertellen hebt. Perfectie op zichzelf is redelijk saai." We zijn er volgens Brüggen aan gewend geraakt door cd’s en opnames, "maar het is in feite niet wat het doel van muziek is."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Alleen pom, pom, pom spelen

"En de muziek zelf, daar zijn de meningen natuurlijk ook over verdeeld. Het ligt er maar aan wie je vraagt. De violen hebben de ene mooie melodie na de andere en wij zitten daaronder als cellisten pom, pom, pom te spelen", zegt hij

Benieuwd naar meer afleveringen van Klassiek Inside? Luisteren kan hieronder.

Gerelateerde podcast

Klassiek Inside

Klassiek Inside

Podcast Klassiek Inside
Pianist Jacobus den Herder en presentator Niels Heithuis bespreken de actualiteiten uit de klassieke muziekwereld.
Met: nieuwe cd’s, de recensierubriek 'Herkent u zich hierin?’ en de Tourartiest.
Luister alle muziek uit de podcast hier.

Ster advertentie
Ster advertentie