Concert

Belcea Quartet en Raphaël Merlin

foto: Maurice Haas
  1. Concertenchevron right
  2. Belcea Quartet en Raphaël Merlin

Twee oorden waar Benjamin Britten dol op was: Aldeburgh en Venetië. Nederlanders zijn gewend de zon in de zee zien zakken. Het Engelse vissersplaatsje en de mooiste stad ter wereld liggen allebei aan de oostkust. Daar kun je zien hoe de dageraad zich boven het water verheft.

‘La Serenissima’, zo luidt de titel boven het slotdeel van Brittens Derde strijkkwartet. In dit deel, dat hij in Venetië schreef, citeert Britten uit zijn opera Death in Venice. Hij kon, zeer verzwakt, de repetities van het Amadeus Kwartet nauwelijks bijwonen en overleed twee weken voor de première. Het meditatieve werk eindigt met een onopgelost akkoord, door Britten ‘a question’ genoemd – een opmerkelijke afsluiting van een grandioos oeuvre.

Ook Schubert bereikt in het monumentale Strijkkwintet, een van zijn laatste werken, dieptes die zich pas op de grens van leven en dood openbaren. Dit meesterwerk wordt zeer veel gespeeld, maar er is een topensemble als het Belcea Quartet nodig om het kwintet volledig recht te doen. In Brittens Eerste cellosuite demonstreert Antoine Lederlin de kwaliteit die de individuele Belcea’s kenmerkt.

Speellijst is niet beschikbaar.

Opnamedatum

zondag 28 januari 2024

Omroep

NTR

Componisten

Franz Schubert, Benjamin Britten

Uitvoerenden

Raphaël Merlin (cello), Antoine Lederlin (cello)

Ensembles

Belcea Quartet

Tijdperken

Midden/laat twintigste eeuw, Romantisch

Locatie

Muziekgebouw, Amsterdam

Ster advertentie
Ster advertentie