Naar homepage
Concert

Ksenija Sidorova en Camerata RCO

  1. Concertenchevron right
  2. Ksenija Sidorova en Camerata RCO

Camerata RCO
Ksenija Sidorova, accordeon (foto)

* F. Angelis - Fantaisie over Chiquilin de Bachin van Piazzolla
* P. Roffi - Nocturne voor accordeon en strijkers
* S. Akhunov - Two keys to one J. Brodsky's poem
* A. Piazzolla - uit: Five Tango Sensations
* P. Roffi - "Is there a place in your heart?"
* B. Herrmann - Echoes for string quartet
* A. Piazzolla - Adiós Nonino

Dit jaar is het een eeuw geleden dat Astor Piazzolla, de grootste Argentijnse componist, geboren werd. Accordeoniste Ksenija Sidorova, door The New York Times ‘een openbaring’ genoemd, viert dat met het album Piazzolla Reflections. ‘Piazzolla’s muziek spelen is als de tango dansen. Je houdt vast en laat dan gaan, enzovoorts. Er zit heel veel spanning in’, vertelde ze in een podcast van Gramophone. Sidorova is een waar ambassadeur van de klassieke accordeon. Ze speelt de stukken, die oorspronkelijk voor bandoneon zijn, dan ook op haar eigen instrument. Maar, zo zegt ze, vergis je niet: ‘Ondanks zijn omvang is de accordeon zeer delicaat.’

Ksenija Sidorova en Camerata RCO spelen een van Piazzolla’s geliefdste werken: Adiós nonino. Maar ook de roerende Tango Sensations. In dit late werk verkent de erg zieke componist emoties die voeren van angst tot hartstocht en berusting. ‘Ik speel zijn muziek zo lang ik me kan herinneren’, aldus de virtuoze Sidorova. Juist omdat Piazzolla zo baanbrekend was, paart ze zijn werk aan dat van hedendaagse componisten. Zoals Franck Angelis, wiens Chiquilín de Bachín doorfantaseert op een thema van de grote meester zelf. In Sergey Akhunovs Two keys to one

J. Brodsky’s poem blijkt Russische melancholie zielsverwantschap te hebben met Argentijnse. Pietro Roffi tot slot schreef Nocturne speciaal voor jonge moeder Sidorova en strijkkwintet. ‘Een slaapliedje voor de tijden die we nog niet beleefd hebben.’

Ster advertentie
Ster advertentie