Uitzending gemist

Het Zondagochtend Concert

Zondag 26 mei 2019, 11:00 - 12:15

Het Zondagochtend Concert AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

In deze uitzending

philharmonie zuidnederland Martin Fröst, klarinet/dirigent 1. C.M. von Weber - Eerste klarinetconcert 2. L. van Beethoven - Vierde symfonie Rechtstreeks vanuit de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam.
Martin Fröst blaast en dirigeert

Martin Frösts spel valt niet te beschrijven, aldus Le Figaro, je kunt het alleen maar beleven. Wat je dan meemaakt is hemels en ruig tegelijk. Deze recensie ging over Frösts recente, bejubelde Messiaen-album, gemaakt met onder meer Janine Jansen. Maar de lof is typerend voor alles wat Fröst oppakt. Als klarinettist, én als dirigent. Vandaag ziet u hem in beide rollen bij de philharmonie zuidnederland.

Weber en Beethoven
Fröst soleert in Webers Eerste klarinetconcert. Zijn heldere, frisse toon is perfect voor Weber, schreef Gramophone. Zo ook het feit dat Fröst niet bang is voor grote tempowisselingen en andere verrassingen. Juist daarom brengt hij in dit 'showpiece' ook de gevoelige, romantische aspecten naar voren. Fröst leidt daarna de philharmonie zuidnederland in Beethovens frisse Vierde symfonie.

philharmonie zuidnederland Martin Fröst, klarinet/dirigent 1. C.M. von Weber - Eerste klarinetconcert 2. L. van Beethoven - Vierde symfonie Rechtstreeks vanuit de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam.
Martin Fröst blaast en dirigeert

Martin Frösts spel valt niet te beschrijven, aldus Le Figaro, je kunt het alleen maar beleven. Wat je dan meemaakt is hemels en ruig tegelijk. Deze recensie ging over Frösts recente, bejubelde Messiaen-album, gemaakt met onder meer Janine Jansen. Maar de lof is typerend voor alles wat Fröst oppakt. Als klarinettist, én als dirigent. Vandaag ziet u hem in beide rollen bij de philharmonie zuidnederland.

Weber en Beethoven
Fröst soleert in Webers Eerste klarinetconcert. Zijn heldere, frisse toon is perfect voor Weber, schreef Gramophone. Zo ook het feit dat Fröst niet bang is voor grote tempowisselingen en andere verrassingen. Juist daarom brengt hij in dit 'showpiece' ook de gevoelige, romantische aspecten naar voren. Fröst leidt daarna de philharmonie zuidnederland in Beethovens frisse Vierde symfonie.

philharmonie zuidnederland Martin Fröst, klarinet/dirigent 1. C.M. von Weber - Eerste klarinetconcert 2. L. van Beethoven - Vierde symfonie Rechtstreeks vanuit de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam.
Het Zondagochtend Concert

Zondag 19 mei 2019, 11:00 - 12:15

Het Zondagochtend Concert AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

In deze uitzending

Radio Filharmonisch Orkest Gustavo Gimeno, dirigent 1. A. Bruckner - Vierde symfonie, 'Romantische' Rechtstreeks vanuit de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam. En te zien via https://www.nporadio4.nl/live
Bruckner

Dit concert is ook live mee te kijken via www.nporadio4.nl/live

Bruckners Vierde symfonie was de enige die zijn bijnaam van de componist zelf kreeg: de Romantische. Want romantisch waren de beelden die hij bij zijn eigen muziek had. Een Middeleeuwse stad, ridders en paarden, een zonsopgang, de vrije natuur… Je hoort Bruckner de plattelandsman terug. Maar ook Bruckner de vernieuwer, die net als Wagner gefascineerd was door epische verhalen en imponerende melodieën. De Vierde symfonie wordt vanochtend uitgevoerd door het Radio Filharmonisch Orkest.

Gustavo Gimeno
Bruckner staat de komende jaren geregeld op Gustavo Gimeno’s lessenaar. In een interview vertelde hij steeds nieuwe aspecten te zien in Bruckners ‘unieke taal’. Zijn interpretatie van de Eerste symfonie werd door de Volkskrant onstuimig genoemd, ‘een bronstig dier’. Hoe zal dat gaan bij de Vierde, vol natuurschoon en jachttaferelen? Overigens drukte Bruckner zelf ooit een dirigent na afloop van zijn Vierde een munt in de hand. ‘Drink een biertje op mijn gezondheid.’

Radio Filharmonisch Orkest Gustavo Gimeno, dirigent 1. A. Bruckner - Vierde symfonie, 'Romantische' Rechtstreeks vanuit de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam. En te zien via https://www.nporadio4.nl/live
Bruckner

Dit concert is ook live mee te kijken via www.nporadio4.nl/live

Bruckners Vierde symfonie was de enige die zijn bijnaam van de componist zelf kreeg: de Romantische. Want romantisch waren de beelden die hij bij zijn eigen muziek had. Een Middeleeuwse stad, ridders en paarden, een zonsopgang, de vrije natuur… Je hoort Bruckner de plattelandsman terug. Maar ook Bruckner de vernieuwer, die net als Wagner gefascineerd was door epische verhalen en imponerende melodieën. De Vierde symfonie wordt vanochtend uitgevoerd door het Radio Filharmonisch Orkest.

Gustavo Gimeno
Bruckner staat de komende jaren geregeld op Gustavo Gimeno’s lessenaar. In een interview vertelde hij steeds nieuwe aspecten te zien in Bruckners ‘unieke taal’. Zijn interpretatie van de Eerste symfonie werd door de Volkskrant onstuimig genoemd, ‘een bronstig dier’. Hoe zal dat gaan bij de Vierde, vol natuurschoon en jachttaferelen? Overigens drukte Bruckner zelf ooit een dirigent na afloop van zijn Vierde een munt in de hand. ‘Drink een biertje op mijn gezondheid.’

Radio Filharmonisch Orkest Gustavo Gimeno, dirigent 1. A. Bruckner - Vierde symfonie, 'Romantische' Rechtstreeks vanuit de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam. En te zien via https://www.nporadio4.nl/live
Het Zondagochtend Concert

Zondag 12 mei 2019, 11:00 - 12:15

Het Zondagochtend Concert AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

In deze uitzending

Quirine Viersen, cello Thomas Beijer, piano 1. L. van Beethoven - Variaties over 'Bei Männern welche Liebe fühlen' 2. L. Janaçek - Pohádka 3. F. Mendelssohn - Tweede cellosonate, op.58 Rechtstreeks vanuit de Kleine Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam.
Quirine Viersen & Thomas Beijer

Voor het eerst samen in Het Concertgebouw: Quirine Viersen en Thomas Beijer. Celliste Quirine Viersen speelt wereldwijd op de grootste podia – maar houdt het ook graag klein en intiem. Dat doet ze vandaag met Thomas Beijer, die door Klassieke Zaken onlangs een ‘briljant pianist’ werd genoemd. De twee kruipen deze ochtend eerst in de huid van twee beroemde operapersonages: Papageno en Pamina uit Mozarts Die Zauberflöte. Beethoven schreef een intrigerende reeks variaties op de melodie van Bei Männern, welche Liebe fühlen. Zeven heel verschillende schetsjes, waarin de liefde altijd overwint. Dat laatste is nog maar de vraag in Janá?eks Pohádka. Hij verklankt een Russisch sprookje waarin een verliefde prins en prinses nogal wat obstakels moeten overwinnen.

Mendelssohn
Viersen en Beijer spelen daarnaast Mendelssohns geliefde Tweede sonate. Waarin Viersen haar door Bachtrack geroemde warme toon en feilloze intonatie kan doen stralen. Mendelssohn nam in zijn Tweede sonate diverse verwijzingen naar zijn grote voorbeeld Bach op. Met name het roerende adagio is een waar eerbetoon.

Quirine Viersen, cello Thomas Beijer, piano 1. L. van Beethoven - Variaties over 'Bei Männern welche Liebe fühlen' 2. L. Janaçek - Pohádka 3. F. Mendelssohn - Tweede cellosonate, op.58 Rechtstreeks vanuit de Kleine Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam.
Quirine Viersen & Thomas Beijer

Voor het eerst samen in Het Concertgebouw: Quirine Viersen en Thomas Beijer. Celliste Quirine Viersen speelt wereldwijd op de grootste podia – maar houdt het ook graag klein en intiem. Dat doet ze vandaag met Thomas Beijer, die door Klassieke Zaken onlangs een ‘briljant pianist’ werd genoemd. De twee kruipen deze ochtend eerst in de huid van twee beroemde operapersonages: Papageno en Pamina uit Mozarts Die Zauberflöte. Beethoven schreef een intrigerende reeks variaties op de melodie van Bei Männern, welche Liebe fühlen. Zeven heel verschillende schetsjes, waarin de liefde altijd overwint. Dat laatste is nog maar de vraag in Janá?eks Pohádka. Hij verklankt een Russisch sprookje waarin een verliefde prins en prinses nogal wat obstakels moeten overwinnen.

Mendelssohn
Viersen en Beijer spelen daarnaast Mendelssohns geliefde Tweede sonate. Waarin Viersen haar door Bachtrack geroemde warme toon en feilloze intonatie kan doen stralen. Mendelssohn nam in zijn Tweede sonate diverse verwijzingen naar zijn grote voorbeeld Bach op. Met name het roerende adagio is een waar eerbetoon.

Quirine Viersen, cello Thomas Beijer, piano 1. L. van Beethoven - Variaties over 'Bei Männern welche Liebe fühlen' 2. L. Janaçek - Pohádka 3. F. Mendelssohn - Tweede cellosonate, op.58 Rechtstreeks vanuit de Kleine Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam.
Het Zondagochtend Concert

Zondag 5 mei 2019, 11:00 - 12:15

Het Zondagochtend Concert AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

In deze uitzending

Concertgebouw Kamerorkest Ronald Brautigam, piano 1. J.B. van Bree - Allegro voor vier strijkkwartetten 2. L. van Beethoven - Vijfde pianoconcert (arr. M. Waterman) Rechtstreeks vanuit de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam.
Brautigam en Beethoven

Ronald Brautigam
De bijnaam van Beethovens Vijfde pianoconcert zet je op het verkeerde been, vindt pianist Ronald Brautigam. Want 'Keizersconcert' doet de luisteraar meteen denken aan heldhaftige taferelen en machtig trompetgeschal. ‘Terwijl het stuk niet alleen heroïsch is. Het heeft ook een bijzonder intieme kant’, zei Brautigam in een interview. Die zal vandaag zeker tot klinken komen. Brautigam soleert bij het Concertgebouw Kamerorkest.

Beethoven
Beethoven laat in zijn Vijfde pianoconcert solist Brautigam met de deur in huis vallen. De eerste minuten voert de piano direct het hoogste woord. Bijzonder in Beethovens tijd, maar ook nu nog zorgt het inventieve begin voor kippenvel. U hoort een  arrangement voor piano en strijkorkest van de hand van Michael Waterman. Ook klinkt werk van de Amsterdammer Johannes van Bree, als dirigent een vroege voorvechter van Beethoven. Energiek en elegant laat hij maar liefst vier strijkkwartetten tegelijk hun verhaal doen.

Concertgebouw Kamerorkest Ronald Brautigam, piano 1. J.B. van Bree - Allegro voor vier strijkkwartetten 2. L. van Beethoven - Vijfde pianoconcert (arr. M. Waterman) Rechtstreeks vanuit de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam.
Brautigam en Beethoven

Ronald Brautigam
De bijnaam van Beethovens Vijfde pianoconcert zet je op het verkeerde been, vindt pianist Ronald Brautigam. Want 'Keizersconcert' doet de luisteraar meteen denken aan heldhaftige taferelen en machtig trompetgeschal. ‘Terwijl het stuk niet alleen heroïsch is. Het heeft ook een bijzonder intieme kant’, zei Brautigam in een interview. Die zal vandaag zeker tot klinken komen. Brautigam soleert bij het Concertgebouw Kamerorkest.

Beethoven
Beethoven laat in zijn Vijfde pianoconcert solist Brautigam met de deur in huis vallen. De eerste minuten voert de piano direct het hoogste woord. Bijzonder in Beethovens tijd, maar ook nu nog zorgt het inventieve begin voor kippenvel. U hoort een  arrangement voor piano en strijkorkest van de hand van Michael Waterman. Ook klinkt werk van de Amsterdammer Johannes van Bree, als dirigent een vroege voorvechter van Beethoven. Energiek en elegant laat hij maar liefst vier strijkkwartetten tegelijk hun verhaal doen.

Concertgebouw Kamerorkest Ronald Brautigam, piano 1. J.B. van Bree - Allegro voor vier strijkkwartetten 2. L. van Beethoven - Vijfde pianoconcert (arr. M. Waterman) Rechtstreeks vanuit de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam.