Uitzending gemist

Het Zondagochtend Concert

Zondag 13 oktober 2019, 11:00 - 12:15

Het Zondagochtend Concert AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

In deze uitzending

Concertgebouw Kamerorkest Noa Wildschut, viool * W.A. Mozart - Vierde vioolconcert, KV 218 * J. Brahms - Eerste strijksextet, op. 18 (arr. M. Waterman)
Noa Wildschut en Mozart

Noa Wildschut

De jonge violiste Noa Wildschut werd door de Süddeutsche Zeitung een ‘mirakel van muzikaliteit’ genoemd. Op haar debuutalbum stelde ze Mozarts Vijfde vioolconcert centraal. Le Soir werd overrompeld door haar ‘vrijheid, natuurlijkheid, elegantie en mooi musiceren'. Vandaag speelt Wildschut bij het Concertgebouw Kamerorkest het Vioolconcert in D.

Mozart

Net als Noa Wildschut stond Mozart al als kind internationaal op de concertpodia. Zijn Vioolconcert in D schreef hij op zijn negentiende – maar het klinkt opvallend volwassen. Hij gaf zelf de eerste uitvoeringen van deze virtuoze, lyrische en compacte compositie. Het Concertgebouw Kamerorkest speelt ook Brahms’ vroege Eerste sextet, in een arrangement van Michael Waterman. Een karaktervol stuk waarin sombere en levenslustige passages een even grote rol spelen. Net zoveel uitersten als in die periode Brahms’ hart vulden. ‘In dit werk bevrijd ik mezelf van mijn laatste liefde’, schreef hij aan een vriend.

Concertgebouw Kamerorkest Noa Wildschut, viool * W.A. Mozart - Vierde vioolconcert, KV 218 * J. Brahms - Eerste strijksextet, op. 18 (arr. M. Waterman)
Noa Wildschut en Mozart

Noa Wildschut

De jonge violiste Noa Wildschut werd door de Süddeutsche Zeitung een ‘mirakel van muzikaliteit’ genoemd. Op haar debuutalbum stelde ze Mozarts Vijfde vioolconcert centraal. Le Soir werd overrompeld door haar ‘vrijheid, natuurlijkheid, elegantie en mooi musiceren'. Vandaag speelt Wildschut bij het Concertgebouw Kamerorkest het Vioolconcert in D.

Mozart

Net als Noa Wildschut stond Mozart al als kind internationaal op de concertpodia. Zijn Vioolconcert in D schreef hij op zijn negentiende – maar het klinkt opvallend volwassen. Hij gaf zelf de eerste uitvoeringen van deze virtuoze, lyrische en compacte compositie. Het Concertgebouw Kamerorkest speelt ook Brahms’ vroege Eerste sextet, in een arrangement van Michael Waterman. Een karaktervol stuk waarin sombere en levenslustige passages een even grote rol spelen. Net zoveel uitersten als in die periode Brahms’ hart vulden. ‘In dit werk bevrijd ik mezelf van mijn laatste liefde’, schreef hij aan een vriend.

Concertgebouw Kamerorkest Noa Wildschut, viool * W.A. Mozart - Vierde vioolconcert, KV 218 * J. Brahms - Eerste strijksextet, op. 18 (arr. M. Waterman)
Het Zondagochtend Concert

Zondag 6 oktober 2019, 11:00 - 12:15

Het Zondagochtend Concert AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

In deze uitzending

Radio Filharmoniasch Orkest Alexander Vedernikov, dirigent Alexander Zemtsov, altviool * J. Wagenaar - Ouverture Cyrano de Bergerac, op. 23 * H. Berlioz - Harold en Italie
Harold en Italie

Berlioz' Harold en Italie

Verhalende scènes met een glansrol voor altviool: Berlioz’ symfonische Harold en Italie. De componist liet zich inspireren door een lang gedicht van Lord Byron, over een typisch romantische 'Wanderer'. Deze Harold reist rond, op zoek naar zichzelf. Berlioz plaatst hem in de ruige Italiaanse Abruzzen, met zijn bergen, pelgrims en boeren. Berlioz’ andere inspiratie was violist Nicolò Paganini. Die had een geweldige altviool aangeschaft, maar er was geen virtuoos repertoire voorhanden. Of Berlioz dat kon schrijven? En zo kreeg de alt een hoofdrol in het meeslepende Harold en Italie.

Alexander Zemtsov

Alexander Zemtsov heeft een speciale band met Berlioz’ Harold en Italie. Met het Zemtsov Kwartet – allemaal familie, allemaal op altviool – speelde hij een bijzondere versie van het werk op internationale podia. Nu soleert hij bij het Radio Filharmonisch Orkest. ‘Gepassioneerd en technisch vlekkeloos’, omschreef Classical Source zijn spel. Alexander Vedernikov leidt het Radio Filharmonisch Orkest in Wagenaars Ouverture 'Cyrano de Bergerac'.

Radio Filharmoniasch Orkest Alexander Vedernikov, dirigent Alexander Zemtsov, altviool * J. Wagenaar - Ouverture Cyrano de Bergerac, op. 23 * H. Berlioz - Harold en Italie
Harold en Italie

Berlioz' Harold en Italie

Verhalende scènes met een glansrol voor altviool: Berlioz’ symfonische Harold en Italie. De componist liet zich inspireren door een lang gedicht van Lord Byron, over een typisch romantische 'Wanderer'. Deze Harold reist rond, op zoek naar zichzelf. Berlioz plaatst hem in de ruige Italiaanse Abruzzen, met zijn bergen, pelgrims en boeren. Berlioz’ andere inspiratie was violist Nicolò Paganini. Die had een geweldige altviool aangeschaft, maar er was geen virtuoos repertoire voorhanden. Of Berlioz dat kon schrijven? En zo kreeg de alt een hoofdrol in het meeslepende Harold en Italie.

Alexander Zemtsov

Alexander Zemtsov heeft een speciale band met Berlioz’ Harold en Italie. Met het Zemtsov Kwartet – allemaal familie, allemaal op altviool – speelde hij een bijzondere versie van het werk op internationale podia. Nu soleert hij bij het Radio Filharmonisch Orkest. ‘Gepassioneerd en technisch vlekkeloos’, omschreef Classical Source zijn spel. Alexander Vedernikov leidt het Radio Filharmonisch Orkest in Wagenaars Ouverture 'Cyrano de Bergerac'.

Radio Filharmoniasch Orkest Alexander Vedernikov, dirigent Alexander Zemtsov, altviool * J. Wagenaar - Ouverture Cyrano de Bergerac, op. 23 * H. Berlioz - Harold en Italie