Uitzending gemist

Het Zondagochtend Concert

Zondag 9 april 2017, 11:00 - 12:15

Het Zondagochtend Concert AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

In deze uitzending

Rotterdams Philharmonisch Orkest

Rafael Payare, dirigent



1. R. Wagner - Ouverture Tannhäuser

2. J. Brahms - Tweede symfonie
Brahms en Wagner

Brahms
Aan de Oostenrijkse Wörthersee liet Johannes Brahms zich inspireren voor zijn Tweede symfonie. Aan een vriend schreef hij over de rijkdom aan melodieën die in hem opwelde. ‘Je moet oppassen om niet op eentje te gaan staan.’ Het Rotterdams Philharmonisch Orkest kiest voor een poëtische Brahms, wiens Tweede symfonie wel zijn ‘pastorale’ wordt genoemd. Het werk zit vol tegenstellingen en emoties. Maar Brahms lijkt altijd weer terug te keren naar het geruststellende, groene landschap waar de symfonie ontstond.

Wagner
Rafael Payare dirigeert ook de ouverture bij Wagners romantische opera Tannhäuser. Een tijdmachine naar de Middeleeuwen en een strijd tussen spirituele en zinnelijke liefde. De dichter Tannhäuser moet kiezen tussen twee vrouwen. En dan is er nog een belangrijke zangwedstrijd. Genoeg drama voor een opera. Al in de ouverture schetst Wagner de contrasten tussen kerkmuziek en hartstochtelijke liefdeszang.

Brahms en Wagner
Het Zondagochtend Concert

Zondag 2 april 2017, 11:00 - 12:15

Het Zondagochtend Concert AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

In deze uitzending

Radio Filharmonisch Orkest o.l.v. 
Krzysztof Urbanski, dirigent


Ronald Brautigam, piano



1.  F. Chopin - Tweede pianoconcert


2.  B. Smetana - De Moldau (uit 'Mijn Vaderland')


3.  B. Smetana - Sarka (uit 'Mijn Vaderland')
Brautigam en Smetana

Ronald Brautigam
Met het Radio Filharmonisch Orkest speelt Ronald Brautigam een van de zeldzame orkestwerken van Chopin. Chopin was voornamelijk geïnteresseerd in de piano. Hij schreef zijn pianoconcerten om zelf te kunnen schitteren. Des te opvallender is de inhoudelijke overtuigingskracht van het Tweede pianoconcert. Pas negentien jaar oud weet Chopin een poëtische eigen wereld te scheppen. Beethoven schreef muziek voor piano, maar dit is muziek voor pianisten, schreef een belangrijk criticus. Vanochtend is Ronald Brautigam die pianist.

Smetana
Daarnaast speelt het Radio Filharmonisch Orkest delen uit Smetana’s Má vlast, ‘mijn vaderland’. Deze serie van symfonische gedichten schetst het kaleidoscopisch karakter van Tsjechië. Het Radio Filharmonisch Orkest speelt het beroemde deel over de rivier de Moldau. En over de sprookjesfiguur Šárka, de potige koningin der Amazones.

Brautigam en Smetana
Het Zondagochtend Concert

Zondag 26 maart 2017, 11:00 - 12:15

Het Zondagochtend Concert AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

In deze uitzending

Radio Filharmonisch Orkest

Groot Omroepkoor

Frieder Bernius, dirigent

Sarah Wegener, sopraan

Sophie Harmsen, alt

Ilker Arcayürek, tenor

Sebastian Noack, bariton



1. W.A. Mozart - Maurerische trauermusik

2. F. Schubert - Vijfde Mis, D678
Schuberts Vijfde Mis

Schubert
Als kleine jongen zong Franz Schubert al in een kerkkoor. Hij bleef dat doen tot zijn stem brak. Rond die tijd schreef hij zijn eerste religieuze composities. De kerk was een goed podium, én een mogelijke opdrachtgever. Daarnaast lag de spirituele inhoud Schubert goed. Zijn Vijfde mis lijkt te filosoferen over leven en dood.

Vijfde mis
In de Vijfde mis heeft het Groot Omroepkoor niet de enige hoofdrol. Opvallend aan deze mis is dat Schubert het orkest als een soort verteller inzet. Met name de houtblazers lijken mee te praten in dit intense, liefdevolle verhaal. Het Radio Filharmonisch Orkest speelt nog een plechtig stuk: Mozarts Maurerische Trauermusik. Dit muzikaal eerbetoon aan twee overleden prominente Vrijmetselaars overstijgt die particuliere lading overtuigend.

Schuberts Vijfde Mis
Het Zondagochtend Concert

Zondag 19 maart 2017, 11:00 - 12:15

Het Zondagochtend Concert AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

In deze uitzending

Elisabeth Leonskaja, piano



1. L. van Beethoven - Sonate nr. 17 'Der sturm'

2. P. I. Tsjaikovski - Sonate, op. 37
Elisabeth Leonskaja en Beethoven

Elisabeth Leonskaja
In 2016 staat pianiste Elisabeth Leonskaja maar liefst zestig jaar op het concertpodium. ‘Maar jong beginnen is heel normaal in Rusland’, zegt ze in bijna ieder interview. De legendarisch bescheiden Russische gaat nooit voor de muziek die ze speelt staan. Ze ís die muziek. ‘Het is mijn heilige plicht’, vindt ze. Van Tsjaikovski voert ze vanochtend de geliefde, grootse Sonate in G uit.

Beethoven
In die zes decennia is Beethoven steeds teruggekeerd onder Leonskaja’s handen. ‘En hij heeft zich erg veranderd’, vertelde ze aan een Duitse krant. Vandaag klinkt zijn Zeventiende pianosonate, die als bijnaam ‘de storm’ kreeg. Beethoven zou zich door het gelijknamige werk van Shakespeare hebben laten inspireren. Waar of niet, de sonate is onstuimig. Alleen al de eerste pagina is vol tempowisselingen.

Elisabeth Leonskaja en Beethoven
Het Zondagochtend Concert

Zondag 12 maart 2017, 11:00 - 12:15

Het Zondagochtend Concert AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

In deze uitzending

philharmonie zuidnederland

Dmitry Liss, dirigent

Alena Baeva, viool



1. E. Lalo - Vioolconcert 'Symphonie espagnol' (4-delig)

2. M. Moesorgski - Schilderijen van een tentoonstelling (ork. Ravel)
Moesorgski en Lalo

Moesorgski
In Moesorgski’s zogenaamde foutjes schuilt juist zijn genialiteit, vond Maurice Ravel. Dus die foutjes moet je niet wegpoetsen, zoals Rimski-Korsakov deed in zijn orkestratie van Schilderijen van een tentoonstelling. Ravel behield de woeste, soms duistere toon van deze muzikale wandeling langs sprookjesachtige kunstwerken. En voegde er iets onmiskenbaar Frans aan toe. Saxofoons bijvoorbeeld, en frisse, ironische accenten. Zo zie je de kuikentjes dansen in hun eierschalen en sta je versteld stil bij de catacomben van Rome.

Lalo's Symphonie espagnole
Ook Lalo schildert in muziek. Zijn Symphonie espagnole, eigenlijk een vioolconcert, schetst het land waar de Franse componist zijn wortels had. Feestelijk en melancholiek: als een ware zigeuner trekt de viool van scène naar scène. Alena Baeva soleert bij de philharmonie zuidnederland.

Moesorgski en Lalo