Programma
Uitzending gemist

Zondag 14 juli 2019, 14:00 - 16:30
Het Zondagmiddagconcert AVROTROS
Presentatie: Mark Brouwers
In deze uitzending
De Britse dirigent-klavecinist Trevor Pinnock verrast bij het Koninklijk Concertgebouworkest met muziek van Chopin en Liszt. Hij treedt op met de temperamentvolle Italiaanse pianiste Beatrice Rana, die soleert in het Eerste pianoconcert van Chopin.
Trevor Pinnock kennen we vooral van zijn smaakvolle barokinterpretaties, maar dit seizoen verrast de Britse dirigent-klavecinist met Haydn, Chopin en Liszt. In het Eerste pianoconcert van Chopin soleert de temperamentvolle Italiaanse Beatrice Rana. Ze had de meest prestigieuze prijzen al op jonge leeftijd op zak en heeft de uitstraling van een popster.

De Britse dirigent-klavecinist Trevor Pinnock verrast bij het Koninklijk Concertgebouworkest met muziek van Chopin en Liszt. Hij treedt op met de temperamentvolle Italiaanse pianiste Beatrice Rana, die soleert in het Eerste pianoconcert van Chopin.
Trevor Pinnock kennen we vooral van zijn smaakvolle barokinterpretaties, maar dit seizoen verrast de Britse dirigent-klavecinist met Haydn, Chopin en Liszt. In het Eerste pianoconcert van Chopin soleert de temperamentvolle Italiaanse Beatrice Rana. Ze had de meest prestigieuze prijzen al op jonge leeftijd op zak en heeft de uitstraling van een popster.


Zondag 7 juli 2019, 14:00 - 16:30
Het Zondagmiddagconcert AVROTROS
Presentatie: Mark Brouwers
In deze uitzending
Nadat Sjostakovitsj zijn opera ‘Lady Macbeth uit het district Mtsensk’ had geschreven en het al een paar maanden met succes werd uitgevoerd, verscheen er opeens een stuk in de partijkrant van Stalin dat de opera verschrikkelijk afkraakte. De geplande uitvoeringen werden uit het programma geschrapt en Sjostakovitsj werd als landverrader in de ban gedaan.
Als antwoord op deze gang van zaken componeerde hij zijn 5e symfonie. Het kreeg als ondertitel mee: "Het antwoord van een Sovjetkunstenaar op terechte kritiek". De Sovjet-leiders waren verbaasd. Dit was precies de muziek die ze wilden horen. Sjostakovitsj werd weer gerehabiliteerd. Sjostakovitsj had de symfonie echter niet voor Stalin maar voor het Russische volk geschreven. In de symfonie zitten dissonanten en schrille thema's die eerst rustig en ordelijk zijn maar steeds onrustiger worden en in wanorde uitbreken. Sjostakovitsj zei later over de symfonie: "Het is alsof iemand je met een stok slaat en zegt: je moet blij zijn, je moet blij zijn. Je staat half verdoofd op en zegt: ik moet blij zijn, ik moet blij zijn".

Nadat Sjostakovitsj zijn opera ‘Lady Macbeth uit het district Mtsensk’ had geschreven en het al een paar maanden met succes werd uitgevoerd, verscheen er opeens een stuk in de partijkrant van Stalin dat de opera verschrikkelijk afkraakte. De geplande uitvoeringen werden uit het programma geschrapt en Sjostakovitsj werd als landverrader in de ban gedaan.
Als antwoord op deze gang van zaken componeerde hij zijn 5e symfonie. Het kreeg als ondertitel mee: "Het antwoord van een Sovjetkunstenaar op terechte kritiek". De Sovjet-leiders waren verbaasd. Dit was precies de muziek die ze wilden horen. Sjostakovitsj werd weer gerehabiliteerd. Sjostakovitsj had de symfonie echter niet voor Stalin maar voor het Russische volk geschreven. In de symfonie zitten dissonanten en schrille thema's die eerst rustig en ordelijk zijn maar steeds onrustiger worden en in wanorde uitbreken. Sjostakovitsj zei later over de symfonie: "Het is alsof iemand je met een stok slaat en zegt: je moet blij zijn, je moet blij zijn. Je staat half verdoofd op en zegt: ik moet blij zijn, ik moet blij zijn".


Zondag 30 juni 2019, 14:00 - 16:30
Het Zondagmiddagconcert AVROTROS
Presentatie: Mark Brouwers
In deze uitzending
Béla Bartok schreef zijn Concert voor orkest in 1943. Het is een van zijn bekendste en meest toegankelijke werken. De première was op 1 december 1944 in de Boston Symphony Hall door het Boston Symphony Orchestra onder leiding van dirigent Serge Koussevitzky, de opdrachtgever van de compositie.
Het stuk werd meteen een groot succes en wordt sinds 1945 vaak gespeeld. De titel is ogenschijnlijk tegenstrijdig: het traditionele concert is geschreven voor een soloinstrument begeleid door het orkest. Bartók koos echter voor het woord 'concert' in plaats van 'symfonie' vanwege de solistische en virtuoze wijze waarop de orkestsecties worden behandeld.

Béla Bartok schreef zijn Concert voor orkest in 1943. Het is een van zijn bekendste en meest toegankelijke werken. De première was op 1 december 1944 in de Boston Symphony Hall door het Boston Symphony Orchestra onder leiding van dirigent Serge Koussevitzky, de opdrachtgever van de compositie.
Het stuk werd meteen een groot succes en wordt sinds 1945 vaak gespeeld. De titel is ogenschijnlijk tegenstrijdig: het traditionele concert is geschreven voor een soloinstrument begeleid door het orkest. Bartók koos echter voor het woord 'concert' in plaats van 'symfonie' vanwege de solistische en virtuoze wijze waarop de orkestsecties worden behandeld.


Zondag 23 juni 2019, 14:00 - 16:30
Het Zondagmiddagconcert AVROTROS
Presentatie:
In deze uitzending
Smetana's Má vlast (Mijn vaderland) is een onverbloemd lofdicht op Bohemen, in het huidige Tsjechië. In het beroemde tweede deel horen we de Moldau traag door het weidse heuvelland stromen. Geschiedenis weerklinkt in het eerste deel, over het oude kasteel Vysehrad in Praag, en in Sárka, waarin vrouwelijke strijders in een mythische oorlog als winnaars uit de bus komen. Nikolaj Znaider soleert in het prachtige Vioolconcert van Tsjaikovski.

Smetana's Má vlast (Mijn vaderland) is een onverbloemd lofdicht op Bohemen, in het huidige Tsjechië. In het beroemde tweede deel horen we de Moldau traag door het weidse heuvelland stromen. Geschiedenis weerklinkt in het eerste deel, over het oude kasteel Vysehrad in Praag, en in Sárka, waarin vrouwelijke strijders in een mythische oorlog als winnaars uit de bus komen. Nikolaj Znaider soleert in het prachtige Vioolconcert van Tsjaikovski.


Zondag 16 juni 2019, 14:00 - 16:30
Het Zondagmiddagconcert AVROTROS
Presentatie: Mark Brouwers
In deze uitzending
De Noordzee als inspiratiebron voor Benjamin Britten. Zijn opera Peter Grimes speelt zich af in dorpje aan de Britse Noordzeekust. Het is een opera over de visser Peter Grimes, een eenling in het dorp die wordt gewantrouwd door zijn dorpsgenoten in de gesloten gemeenschap. Tegenwoordig wordt de opera niet vaak meer uitgevoerd, maar de Sea Interludes uit de opera worden nog wel uitgevoerd. In deze muzikale tussenstukjes laat Britten de Noordzee op steeds een ander moment zien, bij het ochtendgloren, op een zondagochtend, bij maanlicht en ten slotte met springvloed en storm.
