Programma
Uitzending gemist

Zondag 31 maart 2019, 14:00 - 16:30
Het Zondagmiddagconcert AVROTROS
Presentatie: Mark Brouwers
In deze uitzending
Na zijn afscheid als chef-dirigent van het Rotterdams Philharmonisch Orkest zal Yannick Nézet-Séguin niet vaak meer in Europa te zien zijn. Maar hij blijft terugkeren naar Rotterdam als eredirigent. Zijn eerste concert in die nieuwe rol opent met Mahlers verschroeiende Totenfeier: oerversie van zijn Tweede symfonie. Hoofdmoot is een zeldzame uitvoering van Sjostakovitsj’ aangrijpende en diep menselijke Dertiende, met Mikhail Petrenko als solist.

Na zijn afscheid als chef-dirigent van het Rotterdams Philharmonisch Orkest zal Yannick Nézet-Séguin niet vaak meer in Europa te zien zijn. Maar hij blijft terugkeren naar Rotterdam als eredirigent. Zijn eerste concert in die nieuwe rol opent met Mahlers verschroeiende Totenfeier: oerversie van zijn Tweede symfonie. Hoofdmoot is een zeldzame uitvoering van Sjostakovitsj’ aangrijpende en diep menselijke Dertiende, met Mikhail Petrenko als solist.


Zondag 24 maart 2019, 14:00 - 16:30
Het Zondagmiddagconcert AVROTROS
Presentatie: Mark Brouwers
In deze uitzending
Franz Schuberts 'Grote' symfonie (de Negende) was haar tijd ver vooruit: het werk ging in 1839 in een sterk ingekorte versie in première, omdat de orkesten in Leipzig, Wenen, Parijs en Londen simpelweg weigerden de complete symfonie te spelen. Het duurde nog een halve eeuw voordat musici en luisteraars gewend raakten aan Schuberts grootse werk en zijn technische uitdagingen. Aanvankelijk was de bijnaam 'Grote' vooral bedoeld om onderscheid te maken met de kortere Zesde symfonie in dezelfde toonsoort, maar tegenwoordig reflecteert de bijnaam de grandeur van Schuberts geliefde Negende symfonie.

Franz Schuberts 'Grote' symfonie (de Negende) was haar tijd ver vooruit: het werk ging in 1839 in een sterk ingekorte versie in première, omdat de orkesten in Leipzig, Wenen, Parijs en Londen simpelweg weigerden de complete symfonie te spelen. Het duurde nog een halve eeuw voordat musici en luisteraars gewend raakten aan Schuberts grootse werk en zijn technische uitdagingen. Aanvankelijk was de bijnaam 'Grote' vooral bedoeld om onderscheid te maken met de kortere Zesde symfonie in dezelfde toonsoort, maar tegenwoordig reflecteert de bijnaam de grandeur van Schuberts geliefde Negende symfonie.


Zondag 17 maart 2019, 14:00 - 16:30
Het Zondagmiddagconcert AVROTROS
Presentatie: Mark Brouwers
In deze uitzending
Maurice Ravel (1875 – 1937) was een Frans componist van Zwitsers-Baskische afkomst. Hij geldt als een van de voornaamste componisten van de 20e eeuw en, met zijn oudere landgenoot Claude Debussy, als de belangrijkste impressionist in de klassieke muziek, en als voorloper/initiator van het expressionisme.

Maurice Ravel (1875 – 1937) was een Frans componist van Zwitsers-Baskische afkomst. Hij geldt als een van de voornaamste componisten van de 20e eeuw en, met zijn oudere landgenoot Claude Debussy, als de belangrijkste impressionist in de klassieke muziek, en als voorloper/initiator van het expressionisme.


Zondag 10 maart 2019, 14:00 - 16:30
Het Zondagmiddagconcert AVROTROS
Presentatie: Mark Brouwers
In deze uitzending

Zondag 3 maart 2019, 14:00 - 16:30
Het Zondagmiddagconcert AVROTROS
Presentatie: Mark Brouwers
In deze uitzending
Iván Fischer leidt dit concert louter werken van Igor Stravinsky. Het kleurrijke ballet Petroesjka wordt voorafgegaan door twee werken voor piano en orkest, met als solist Emanuel Ax. Tussen de gastdirigenten van het Koninklijk Concertgebouworkest is Iván Fischer een ware veteraan. Al dertig jaar maakt hij zijn opwachting, en in die drie decennia is Fischer altijd blijven doen wat hem beroemd maakte: nieuw licht werpen op veelal vertrouwde composities.

Iván Fischer leidt dit concert louter werken van Igor Stravinsky. Het kleurrijke ballet Petroesjka wordt voorafgegaan door twee werken voor piano en orkest, met als solist Emanuel Ax. Tussen de gastdirigenten van het Koninklijk Concertgebouworkest is Iván Fischer een ware veteraan. Al dertig jaar maakt hij zijn opwachting, en in die drie decennia is Fischer altijd blijven doen wat hem beroemd maakte: nieuw licht werpen op veelal vertrouwde composities.
