Uitzending gemist

Zomeravondconcert

Maandag 6 juli 2020, 20:00 - 22:30

Zomeravondconcert AVROTROS/NTR

Presentatie: Wouter Pleijsier

In deze uitzending

A
Liszt Concours Festival met oud-laureaten:
Wibi Soerjadi, Nino Gvetadze, Mengjie Han, Christiaan Kuyvenhoven en Alexander Ullman

Ludwig van Beethoven/arr. F. Liszt – Symfonie nr. 3 op. 55, deel 3
Ludwig van Beethoven – Eroica Variaties, op. 35
Franz Schubert/arr. F. Liszt – Ave Maria
Calliope Tsoupaki – Thin Air
Ludwig van Beethoven/arr. F. Liszt – Symfonie nr. 7 op. 92, deel 2
Franz Liszt - Après une lecture du
Dante - Fantasia quasi sonata 
Ludwig van Beethoven/arr. F.Liszt –
Symfonie nr. 9  op. 125,  deel 4  

Opname van 4 juli 2020, TivoliVredenburg, Utrecht

Omdat het Liszt Concours in maart niet door kon
gaan vanwege de Corona-crisis, besloot de organisatie eind juni een online-festival
te organiseren in de Grote Zaal van TivoliVredenburg. Voormalig prijswinnaars
Alexander Ullman (2017), Mengjie Han (2014), Nino Gvetadze (2008), Wibi
Soerjadi (1989) en Christiaan Kuyvenhoven (2005) speelde werken van Liszt en
Beethoven, waaronder enkele van de Liszts pianotranscripties van Beethoven-symfonieën.
Ook klonk een compositie van Calliope Tsoupaki.

B
Alina Pogostkina (viool) en Moritz Eggert (piano)

Moritz Eggert - nr. 5 uit: 'Mir mit dir', 10 Vor- und Nachgedanken zu den Beethovenschen Violinsonaten voor viool solo
Ludwig van Beethoven - Vioolsonate nr. 5 op. 24 "Frühling"

Opname van 28 september 2019, Stadthalle Kronberg

Voorafgaand aan Beethovens Frühlingssonate klinkt
een hommage van de Duitse componist Moritz Eggert (54). Ter gelegenheid van het
Beethoven-jaar componeerde hij een reeks preludes voor soloviool: ‘Vor- und
Nachgedanken zu den Beethovenschen Violinsonaten’.









Zomeravondconcert

Zondag 5 juli 2020, 20:00 - 23:00

Zomeravondconcert AVROTROS/NTR

Presentatie: Ab Nieuwdorp

In deze uitzending

Radio Filharmonisch Orkest 
Karina Canellakis, dirigent
Simone Lamsma, viool


W. Grant Still - Symphony no.1 ‘Afro-American’, deel 4: 'Aspiration: Lento, con risoluzione’
P.I. Tsjaikovsky - Melodie (uit Souvenir d'un lieu cher, op.42)
M. Ravel - Tzigane 
G. Walker - Lyric for Strings
A. Dvořák - Amerikaanse Suite, op.98b

(rechtstreeks vanuit het Concertgebouw Amsterdam)
Zomeravondconcert

Zaterdag 4 juli 2020, 19:00 - 23:00

Zomeravondconcert AVROTROS/NTR

Presentatie: Hein van Eekert

In deze uitzending

Radio Kamer Filharmonie o.l.v. Jaap van Zweden, m.m.v.

Meagan Miller (Armida)
Gregory Kunde (Rinaldo)
Benjamin Hulett (Ubaldo)
Vitto Priante (Idreno)
Mojca Erdmann (Zelmira)
Roger Padullés (Clotarco)

HaydnArmida

Opname 5-9-2009, Concertgebouw Amsterdam
De synopsis van Haydns Armida
De ridders van de Eerste Kruisvaart proberen Jerusalem in te nemen. De Duivel heeft de tovenares Armida de wereld ingestuurd om de helden van het Christelijke leger te verleiden en ze van hun plicht af te houden. De dapperste van de ridders, Rinaldo, is gevallen voor de charmes van Armida. Dat zou een groot voordeel kunnen zijn voor de tegenstanders van de Christenen, maar Armida is verliefd geworden op Rinaldo en kan zich er niet toe zetten hem te doden.

Eerste akte
Aan het begin van de opera zijn we in het koninklijke paleis in Damascus, in de raadzaal. Koning Idreno van Damascus heeft tot zijn schrik gezien hoe de Kruisvaarders de Jordaan over zijn gestoken. De tovenares Armida heeft al veel ridders verleid en in haar netten verstrikt, maar denkt dat haar werk niet compleet is als ze Rinaldo niet in haar macht heeft. Rinaldo is echter compleet geobsedeerd door Armida. Zozeer zelfs, dat hij belooft te zullen vechten tegen de Christenen, mits koning Idreno hem de troonsopvolging in zijn koninkrijk belooft en dan ook nog de hand van Armida. Rinaldo trekt ten strijde. Armida bidt voor zijn lijfsbehoud.
We verplaatsen ons naar een steile berghelling. Aan de top van de berg staat de burcht van Armida. Twee Kruisridders, Ubaldo en Clotarco, gaan proberen Rinaldo te bevrijden uit de klauwen van Armida. (In de volgende scènes zal duidelijk worden dat Clotarco zelf in een amoureus web verstrikt zal raken, terwijl Ubaldo vooral een strijdvaardige onderhandelaar zal blijven.) Koning Idreno stuurt nu Zelmira, de dochter van de sultan van Egypte, naar de ridders om ze te verleiden, maar als Zelmira Clotarco ziet wordt ze op slag verliefd. Ze biedt aan om hem naar veiliger oorden te brengen.
We zijn nu in de appartementen van Armida. Rinaldo bewondert de dapperheid van de naderende ridders. Ubaldo slaagt erin Rinaldo te bereiken. Hij waarschuwt voor de charmes van Armida en verwijt Rinaldo dat hij zijn christenplicht verzaakt. Rinaldo heeft spijt van zijn handelen, maar is desalniettemin niet in staat om zich aan Armida’s macht te onttrekken.

Tweede akte
We zijn in de tuin van Armida’s paleis. Koning Idreno van Damascus wil een grote aanval uitvoeren op de Kruisvaarders. Zelmira slaagt er niet in om hem van dat plan af te brengen. Armida geeft Idreno de raad om net te doen alsof hij ingaat op de verzoeken van het leger van de Kruisvaarders. Idreno pretendeert het verzoek van Clotarco toe te staan om de ridders te bevrijden die door Armida betoverd zijn. Ubaldo weet Rinaldo nu toch om te praten: hij moet weer komen strijden bij de Kruisridders. Rinaldo gaat tegen zijn zin mee. Armida is woest.
In het kamp van de Kruisvaarders wordt Rinaldo verwelkomt, in het bijzonder door Ubaldo. Armida verschijnt nu: ze vraagt Rinaldo om bescherming en om zijn liefde. Rinaldo vertrekt echter met Ubaldo en de andere soldaten naar het slagveld.

Derde akte
En nu komen we aan bij een donker bos, met een grote mirteboom. Rinaldo weet dat de boom het geheim van Armida’s toverkracht bevat. Hij gaat het bos in om de boom om te hakken. Zelmira verschijnt met een groepje nimfen om Rinaldo over te halen terug te keren bij Armida. Als Rinaldo de boom om wil hakken, verschijnt een nogal gehavend ogende Armida. Ze maakt Rinaldo felle verwijten, maar ze wil hem nog steeds niet doden. Rinaldo hakt de boom om: het magische woud verdwijnt.
De Kruisvaarders maken zich op voor de strijd tegen de Saracenen. Armida verschijnt: ze heeft gezworen Rinaldo overal te volgen. Als Rinaldo ten strijde trekt, gaat ze hem achterna met een hels rijtuig.
Radio Kamer Filharmonie o.l.v. Jaap van Zweden, m.m.v. <br> Meagan Miller (Armida)<br>Gregory Kunde (Rinaldo)<br>Benjamin Hulett (Ubaldo)<br>Vitto Priante (Idreno)<br>Mojca Erdmann (Zelmira)<br>Roger Padullés (Clotarco)<br><br><strong>Haydn</strong> – <em>Armida</em><br><br>Opname 5-9-2009, Concertgebouw Amsterdam
De zangers in Haydns Armida
Sopraan Meagan Miller (Armida), dochter van een NASA-wetenschapper, heeft opgetreden in de Weense Staatsopera, de Metropolitan Opera New York en diverse andere operahuizen in Amerika en Europa. Ze zingt rollen in opera's van Richard Wagner, zoals Sieglinde in Die Walküre en Elsa in Lohengrin. Een andere glansrol is de titelrol in Ariadne auf Naxos van Richard Strauss.  Ten tijde van deze uitvoering van Armida was Meagan Miller net bezig met de overstap van Mozartrollen zoals de Gravin in Le nozze di Figaro of Donna Anna in Don Giovanni  naar het zwaardere repertoire van Wagner en Strauss en naar Puccini-rollen zoals Minnie in La fanciulla del West
Tenor Gregory Kunde (Rinaldoexcelleerde jarenlang in de grote rollen van opera's van Rossini en Donizetti en zong een aantal van deze rollen bij de Zaterdagmatinee, zoals Percy in Donizetti's Anna Bolena en de titelrol in Rossini's Otello. Hij combineerde - en dat is in deze uitzending goed te horen - een krachtig stemgeluid met een soepele techniek. Hij heeft tevens veel indruk gemaakt in de muziek van Berlioz, met de titelrol in Benvenuto Cellini en Aeneas in Les Troyens. Hij nam Benvenuto Cellini maar liefst twee keer op voor cd. Van zijn vertolking van Aeneas is een dvd verschenen, waarin hij te zien is naast Susan Graham en Anna Caterina Antonacci. De laatste jaren is hij met succes overgeschakeld naar het grote repertoire van Puccini en Verdi, zoals de titelrol in Verdi's Otello.
Sopraan Mojca Erdmann (Zelmira) was bij De Nationale Opera te zien in de titelrol van Alban Bergs Lulu en als Blonde in Mozarts Die Entführung aus dem Serail. Ze begon haar carrière in het kinderkoor van de opera van Hamburg en studeerde later zang bij onder meer Evelyn Herlitzius en Hans Sotin. Met haar verbluffende stemomvang en fenomenale hoogte wordt ze veel gevraagd in muziek van eigentijdse componisten. In New York zong ze aan de Metropolitan Opera onder meer de rol van Zerlina in Don Giovanni van Mozart en de Woudvogel in Siegfried van Richard Wagner. 
De bas-bariton Vito Priante (Idreno) is op cd te horen in opera's van Handel, Mozart en Rossini. Hij debuteerde in Florence en was inmiddels te horen in diverse Italiaanse operahuizen - inclusief de Scala in Milaan -, in het Royal Opera House Covent Garden, in München en in Parijs.  
Radio Kamer Filharmonie o.l.v. Jaap van Zweden, m.m.v. <br> Meagan Miller (Armida)<br>Gregory Kunde (Rinaldo)<br>Benjamin Hulett (Ubaldo)<br>Vitto Priante (Idreno)<br>Mojca Erdmann (Zelmira)<br>Roger Padullés (Clotarco)<br><br><strong>Haydn</strong> – <em>Armida</em><br><br>Opname 5-9-2009, Concertgebouw Amsterdam
Videocamera Video
Een voorproefje van Haydns Armida...
Radio Kamer Filharmonie o.l.v. Jaap van Zweden, m.m.v. <br> Meagan Miller (Armida)<br>Gregory Kunde (Rinaldo)<br>Benjamin Hulett (Ubaldo)<br>Vitto Priante (Idreno)<br>Mojca Erdmann (Zelmira)<br>Roger Padullés (Clotarco)<br><br><strong>Haydn</strong> – <em>Armida</em><br><br>Opname 5-9-2009, Concertgebouw Amsterdam
Zomeravondconcert

Vrijdag 3 juli 2020, 20:00 - 22:30

Zomeravondconcert AVROTROS/NTR

Presentatie: Sander Zwiep

In deze uitzending

Radio Filharmonisch Orkest
Karina Canellakis, dirigent
Rinat Shaham, mezzosopraan
Gabor Bretz, bas


1.  J. Adams - Shaker Loops (versie 1982)
2.  B. Bartók - Blauwbaards burcht  (opera in 1 akte)
     (bew. Eberhard Kloke)

(opname van 26 juni 2020, in TivoliVredenburg in Utrecht)
Zomeravondconcert

Donderdag 2 juli 2020, 20:00 - 22:30

Zomeravondconcert AVROTROS/NTR

Presentatie: Beitske de Jong

In deze uitzending

Thomas Oliemans (bariton)
Paolo Giacometti (piano)

Robert Schumann
- selectie uit Liederkreis op. 24
Johannes Brahms - Vier ernste Gesänge op. 121
Gustav MahlerRückert-Lieder

Rechtstreeks vanuit de Stadsgehoorzaal in Leiden

Bariton Thomas Oliemans en pianist Paolo Giacometti voeren liederen uit
van Schumann, Brahms en Mahler. Giacometti is een van de pianisten waar
Oliemans regelmatig mee samenwerkt; ze namen samen ook twee cd’s op. Een met
liederen van Schumann en een met Schubert.

Het concert opent met Schumann: vier liederen uit zijn liedcyclus ‘Liederkreis’ uit 1840. Schumann gebruikte daarvoor gedichten van Heinrich Heine.
Johannes Brahms componeerde de vier Ernste Gesänge aan het eind
van zijn leven, toen zijn beste vriendin en muze Clara Schumann was gestorven.
Brahms probeerde troost te putten uit muziek – en greep voor de teksten naar de
Bijbel, het Oude Testament.
Oliemans en Giacometti voeren tot slot van hun recital vier van Mahlers ‘Rückert
Lieder’ (op teksten van Friedrich Rückert) uit: liederen over de liefde. Mahler
schreef ze in het jaar dat hij trouwde met zijn grote liefde, Alma.

Videocamera Video
Interview - bariton Thomas Oliemans
Interview met Thomas Oliemans, voorafgaand aan zijn liedrecital in de Stadsgehoorzaal in Leiden. Een gesprek over o.a. zingen in coronatijden.
Thomas Oliemans (bariton)<br>Paolo Giacometti (piano)<br><strong><br>Robert Schumann</strong> - selectie uit <em>Liederkreis op. 24</em><br><strong>Johannes Brahms</strong> - <em>Vier ernste Gesänge op. 121<br></em><strong>Gustav Mahler</strong> – <em>Rückert-Lieder<br><br></em>Rechtstreeks vanuit de Stadsgehoorzaal in Leiden<br><br>Bariton Thomas Oliemans en pianist Paolo Giacometti voeren liederen uit van Schumann, Brahms en Mahler. Giacometti is een van de pianisten waar Oliemans regelmatig mee samenwerkt; ze namen samen ook twee cd’s op. Een met liederen van Schumann en een met Schubert.<br><p>Het concert opent met Schumann: vier liederen uit zijn liedcyclus ‘Liederkreis’ uit 1840. Schumann gebruikte daarvoor gedichten van Heinrich Heine.<br>Johannes Brahms componeerde de vier Ernste Gesänge aan het eind van zijn leven, toen zijn beste vriendin en muze Clara Schumann was gestorven. Brahms probeerde troost te putten uit muziek – en greep voor de teksten naar de Bijbel, het Oude Testament.<br>Oliemans en Giacometti voeren tot slot van hun recital vier van Mahlers ‘Rückert Lieder’ (op teksten van Friedrich Rückert) uit: liederen over de liefde. Mahler schreef ze in het jaar dat hij trouwde met zijn grote liefde, Alma.</p>