De Elbphilharmonie in Hamburg is sinds de opening een ware toeristische trekpleister geworden, het is een plek die je gezien moet hebben. Dat trekt ook publiek dat voor het eerst een concert bezoekt en dat de mores niet kent. Tot grote ergernis van de trouwe concertganger.

 

De duurste concertzaal ter wereld (bijna 900 miljoen euro) heeft bovendien zo’n heldere akoestiek dat het geluid van een knisperend bonbonpapiertjes, gehoest of een mobieltje overal gehoord wordt. De geroutineerde concertbezoeker stoort zich aan die overlast en aan het gebrek aan respect voor de muziek. ‘De toeristen applaudisseren na elk deel, de concertzaal lijk wel op een jaarmarkt’, meldt een trouwe bezoeker.

De directeur Christoph Lieben-Seutter greep deze week in. Voorafgaand aan het concert vroeg hij het publiek om aandacht en respect voor de muziek. ‘Als u toch moet hoesten, doe het dan tijdens de luide passages’,  raadde hij het publiek aan. Na zijn oproep hield publiek de adem in en barstte daarna uit in een welgemeend applaus.

Maar hoe het nu verder moet is onduidelijk, de roep gaat dat hij eigenlijk elke avond dit verhaal zou moeten houden, maar dat is praktisch onuitvoerbaar.